Деветнадесет големи онлайн платформи са изправени пред ожесточаване на правилата, сред които са защита на децата и предотвратяване на намеси в избори. Т.нар. Закон за цифровите услуги (Digital Services Act) на ЕС влезе в сила на 16 ноември 2022 г., но на компаниите бе даден гратисен период, през който да се уверят, че системите им отговарят на обновените изисквания.
На 25 април ЕК посочи големите онлайн платформи, такива с 45 милиона потребители в ЕС, които ще бъдат обект на по-строгите правила. Това са: Alibaba, AliExpress, Amazon Store, Apple App Store, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X (бившата Twitter), Wikipedia, YouTube и Zalando. Търсачките Google и Bing също са сред основните цели на закона.
Според BBC организациите полагат усилия, за да се съобразят с новите правила. TikTok и Meta например споделят, че над от 1000 техни служители са работили за спазването на закона.
Много вече са предприели промени. Някои се фокусират върху персонализираните реклами и публикации:
- От юли TikTok е спряла да показва на потребители в Европа на възраст 13-17 персонализирани реклами въз основа на тяхната онлайн активност.
- От февруари приложенията на Meta, включително Facebook и Instagram, са спрели да показват реклами на потребители на възраст 13-17 години по целия свят въз основа на тяхната активност в приложенията.
- В Европа Facebook и Instagram са предоставили на потребителите възможността да гледат Story и Reel публикации само от хора, които следват, подредени в хронологичен ред.
- Snapchat също ограничава персонализираните реклами за потребители на възраст 13-17 години и е създала библиотека от реклами за показване в ЕС.
Търговците на дребно като Zalando и Amazon са възприели друг подход - правни действия, за да оспорят определянето им като много голяма онлайн платформа. Amazon твърди, че не е най-големият търговец на дребно в нито една от страните от ЕС, в които оперира.
Припомняме, че компаниите разполагаха с четири месеца, за да се съобразят с новите правила. По-малките технологични услуги пък получиха по-дълга отсрочка и могат да не се съобразяват с тях до следващата година. Нарушенията могат да доведат до санкции в размер на 6% от оборота и потенциално спиране на дадената услуга.
Налице са допълнителни изисквания за описаните големи платформи и търсачки. Те трябва да оценяват потенциалните рискове, които могат да причинят, да докладват тази оценка и да въведат мерки за справяне с проблема. Това включва рискове, свързани с:
- незаконно съдържание;
- права като свобода на изразяване, свобода на медиите, дискриминация, защита на потребителите и права на децата;
- обществената сигурност и заплахите за изборните процеси;
- защита от насилие, основано на пола, обществено здраве, защита на непълнолетни, както и психическо и физическо благополучие.
Деветнадесет големи онлайн платформи са изправени пред ожесточаване на правилата, сред които са защита на децата и предотвратяване на намеси в избори. Т.нар. Закон за цифровите услуги (Digital Services Act) на ЕС влезе в сила на 16 ноември 2022 г., но на компаниите бе даден гратисен период, през който да се уверят, че системите им отговарят на обновените изисквания.
На 25 април ЕК посочи големите онлайн платформи, такива с 45 милиона потребители в ЕС, които ще бъдат обект на по-строгите правила. Това са: Alibaba, AliExpress, Amazon Store, Apple App Store, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X (бившата Twitter), Wikipedia, YouTube и Zalando. Търсачките Google и Bing също са сред основните цели на закона.