PixaBay.com
Sara Kurfeß

Кои ИТ гиганти ще бъдат регулирани в ЕС

ЕК ще проучва дали iMessage и Bing трябва да бъдат обхванати от Закона за цифровите пазари

Александър Главчев

PixaBay.com

© Sara Kurfeß


Европейската комисия публикува списък на така наречените пазачи на информационен вход, които ще бъдат регулирани от нейния Закон за цифровите пазари (ЗАЦП, или DMA), като същевременно обяви, че ще проучи аргументите, изложени от Microsoft и Apple, според които приложения iMessage и Bing не отговарят на прага за регулиране.

Комисията е уведомила Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta и Microsoft за статута им на пазачи на информационния вход. Това са компании с пазарна капитализация от поне 75 милиарда евро или продажби в Европа над 7,5 милиарда евро, на поне 45 милиона месечни потребители в ЕС. Двадесет и две основни платформи, управлявани от тези компании, също попадат в обхвата на DMA.

Те включват:

  • Четири социални мрежи: TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn
  • Шест "посреднически" услуги: Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, iOS App Store, Meta Marketplace
  • Три системи за доставка на реклами (ADS): Google, Amazon и Meta
  • Два браузъра Chrome, Safari
  • Три операционни системи: Google Android, iOS, Windows PC OS
  • Две независими междуличностни комуникационни услуги (N-IICS) или услуги за съобщения: WhatsApp, Facebook Messenger
  • Една интернет търсачка: Google
  • Една платформа за споделяне на видео: YouTube.

Малко преди това беше съобщено, че Apple и Microsoft твърдят, че техните iMessage и Bing трябва да подлежат на регулаторните изисквания на DMA, тъй като според тях тези платформите не отговарят на прага, определен от законодателството. И двете компании не присъстват в списъка, който бе публикуван на 6 септември.

"Комисията започна четири пазарни разследвания, за да оцени допълнително изявленията на Microsoft и Apple, като заяви, че въпреки че са достигнали праговете, някои от техните основни платформени услуги не се определят като портали", се казва в изявление на ЕК, добавяйки, че разследването трябва да приключи в рамките на максимум пет месеца. В разследванията са обхванати Bing, Edge и Microsoft Advertising на Microsoft, както и iMessage на Apple.

Стартирано е още едно разследване, което ще оцени допълнително дали платформата iPadOS на Apple следва да бъде посочена за пазач на информационния вход, въпреки че не отговаря на праговете. Съгласно Законодателния акт за цифровите пазари това разследване трябва да приключи в рамките на най-много 12 месеца, допълват от ЕК.

Освен това Комисията е стигнала до заключението, че въпреки че Gmail, Outlook.com и Samsung Internet Browser отговарят на праговете съгласно ЗАЦП, за да бъдат определени като пазачи на информационния вход, Alphabet, Microsoft и Samsung са предоставили достатъчно обосновани аргументи, показващи, че тези услуги не се определят като портали за съответните основни платформени услуги. Поради това ЕК е взела решение да не определя Gmail, Outlook.com и Samsung Internet Browser като основни платформени услуги.

Какво предстои за пазачите на информационен вход?

Компаниите имат шест месеца, за да се съобразят с правилата, като през това време трябва да представят подробен доклад за съответствие, в който очертават как ще изпълнят всяко от задълженията, описани в ЗАЦП.

За неспазване на задълженията, посочени в закона, ЕК може да налага санкции в размер 10% от общия световен оборот на компанията, които могат да се увеличат до 20% в случай на повторно нарушение.

Ако пък се прецени, че става дума извършени системни нарушения, тя има правомощието да приеме допълнителни корективни мерки, като например задължаване на "пазача" да продаде части от бизнеса си или да забрани придобиване на допълнителни услуги, свързани със системното нарушение.

Законът за цифровите пазари беше одобрен през юли 2022 г. и има за цел да ограничи силата на големите технологични корпорации, принуждавайки ги да променят начина, по който интегрират цифрови услуги и обработват клиентски данни, като същевременно се занимава с проблеми, като правото на деинсталиране на софтуер на устройства, повече контрол при достъпа до лични данни, подобрена прозрачност на рекламите, край на практиката продавачи да предпочитат собствените си услуги, както и спиране на някои ограничителни изисквания за разработчици в магазините за приложения.

Европейската комисия публикува списък на така наречените пазачи на информационен вход, които ще бъдат регулирани от нейния Закон за цифровите пазари (ЗАЦП, или DMA), като същевременно обяви, че ще проучи аргументите, изложени от Microsoft и Apple, според които приложения iMessage и Bing не отговарят на прага за регулиране.

Комисията е уведомила Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta и Microsoft за статута им на пазачи на информационния вход. Това са компании с пазарна капитализация от поне 75 милиарда евро или продажби в Европа над 7,5 милиарда евро, на поне 45 милиона месечни потребители в ЕС. Двадесет и две основни платформи, управлявани от тези компании, също попадат в обхвата на DMA.

Привличането и задържането на хора остава проблем за стартъпите
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК