Gordon Johnson от Pixabay

IoT продължава да бъде двигател на дигиталната трансформация

Технологията далеч надскочи командите към дигитални асистенти в умния дом и регулирането на температурата чрез свързан термостат

Иван Гайдаров

© Gordon Johnson от Pixabay


На 7 септември в бизнес център Ислингтън в Лондон се проведе IoT Tech Expo - едно от големите събития в индустрията. Част от програмата е и сесията "IoT активира цифровата трансформация", а mobileworldlive.com разкрива най-интересните подробности от нея.

Свързаните IoT устройства се превърнаха в неразделна част от ежедневието на потребителите, предприятията и обществото като цяло. И в случая не става дума само за команди към дигитални асистенти в умния дом, регулиране на температурата чрез свързан термостат или свързан звънец на вратата. В много градове транспортната мрежа разчита на телематични данни от влакове, автобуси и таксита, а излязат ли в офлайн режим тези системи по някаква причина, последствията са сериозни. В скорошно изследване на последиците от изключването на 2G/3G се оказва, че системната карта NextMuni на Общинската транспортна агенция на Сан Франциско, която проследява местоположенията на превозните средства в реално време и прогнозира часовете на пристигане, губи около 70% от автобусите и влаковете. Това се случва, след като агенцията се нуждае от две седмици за актуализация на инфраструктурата си след спирането на 2G.

Започнете с конкретен бизнес случай на употреба

Стив Хюит, председател на групата за специални интереси на MESA UK, предупреждава, че повечето хора започват своите IoT проекти от технологията, което води до провал на 70%-80 % от доказателствата за концепция. Правилният начин е да се започне с отговора на въпроса "Защо?" (стойност), а не на "Какво?" (технология). Едва след като стойността и резултатите са измерими, може да се започне обсъждането на технологичното обезпечаване.

Бившият ръководител на дигиталните иновации на Pirelli Deutschland Ричард Олбърт на свой ред цитира Джийн Хаас, собственик на отбор във Формула 1, който казва: "Имаме много данни, но все още работим като луди!".

Освен че дава наистина добра представа за реалностите в състезанията от Формула 1, това изказване подчертава широко разпространеното чувство на неудовлетворение около IoT продуктите и услугите, ако интеграцията им не е направена правилно или ако липсва обратна връзка към бизнеса. По същество само разгръщането на технология за улавяне на данни не е достатъчно. Човек трябва да знае какво да прави с тези данни и какъв бизнес резултат преследва. В крайна сметка предприятията наистина не се интересуват от технологиите, които очакват да разрешат техните проблеми, стига да го правят. 49% от организациите гледат на IoT като на ключ към своята трансформация, както и на цялата индустрия, в която функционират.

Всичко се свежда до данни

Предприятия от всякакъв мащаб внедряват IoT решения за: а) свързване на активи; б) събиране на данни; в) анализ (използване на данни); и г) за подобряване на своя бизнес (процеси, продукти и т.н.), след което преминават през този цикъл отново и отново. Основната цел е да се увеличи производителността, да се постигнат икономии на разходи чрез по-висока ефективност на процесите и чрез възможностите за по-персонализирани продукти и услуги.

Има обаче някои често срещани капани, които трябва да се избягват. Майк Бауърс, главен архитект на FairCom, съветва първата стъпка да бъде събиране на данни чрез софтуер, след което учените по данните трябва да отсеят кои от тях са добри за вземане на решения. Това предотвратява попадането на предприятията в океан от безполезни данни.

Сътрудничеството на Airbus с Palantir Technologies е чудесен пример за успешен проект: Фаза 1 включва 50 потребители, а целта е да се увеличи производството на самолета A350 с 33 %. Във фаза 2 потребителите се увеличават до 500, като в проекта са интегрирани още 20 случая на употреба, включително веригите на доставки. Фаза 3 включва старта на Skywise, отворена платформа за данни, обхващаща цялата авиационна индустрия. В последната фаза към Skywise вече има включени 130 авиокомпании и почти 20 000 потребители.

По време на сесия, озаглавена "Гориво на бъдещето - цялостен поглед върху интелигентната енергия и устойчивостта", Нейтън Пиърс, програмен директор на проекта Sharing Cities за Лондон, също споделя интересни прозрения. Използвайки данни и алгоритми, екипът може да оптимизира потреблението на енергия. С помощта на софтуер за дигитални близнаци те могат да постигнат намаление на разходите от 10%-15%. Анализът на данните позволява допълнително редуциране на нивата на въглерод в атмосферата.

Хората имат значение

Съпротивата на служителите срещу въвеждането на IoT показва сериозно увеличение спрямо 2018 г. Тогава 26% от респондентите в изследване на GSMA посочват този проблем като основна пречка пред развитието на IoT. През 2020 г. те вече са 40%. Това отразява факта, че знанието за ползите от IoT трябва да се простира отвъд ръководните нива на организациите. С други думи при проектирането на IoT решения е необходимо да се мисли за крайните потребители. Пример за обратното дава Нийл Хъмфри, отговарящ за сектора на здравеопазването в Alcatel-Lucent Enterprise UK, който разказва как медицински сестри са се оплакали от претоварване заради огромното количество информация, идваща от увеличения брой на мониторите за следене на здравни показатели.

Не преоткривайте колелото

Предприятията не са специалисти по IoT и в общия случай не притежават IoT компетентности. Те обаче са експерти в собствената си област. Доставчиците на IoT могат да бъдат най-добрите приятели на предприятията и така се позиционира KDDI, обяснява Бо Рибинг, ръководител на IoT в европейското звено на японския телекомуникационен оператор.

По време на пандемията от Covid-19 японските клиенти на доставчика с поделения в Европа са се обърнали към него за помощ при дигитализирането на операциите си. "Винаги ще има предприятия, които ще искат да изграждат собствени решения, но нашето проучване показва, че те са малцинство - 4 %. Наличието на подходящи партньори е истинският ключ към успеха", смята той.

Въпреки че предизвикателствата пред IoT остават технологията продължава да е един от ключовите компоненти и двигатели на дигиталната трансформация на предприятията. В крайна сметка, според изследване на GSMA 63% от компаниите внедряват IoT като част от трансформацията си. Covid-19 ускори този процес на дигиталната трансформация по редица вертикали като здравеопазването и производството. Но по-дългосрочната цел по отношение на устойчивостта продължава да бъде стимулирането на трансформацията на други сектори, включително селското стопанство и градско развитие.

Снимка на Gordon Johnson от Pixabay

На 7 септември в бизнес център Ислингтън в Лондон се проведе IoT Tech Expo - едно от големите събития в индустрията. Част от програмата е и сесията "IoT активира цифровата трансформация", а mobileworldlive.com разкрива най-интересните подробности от нея.

Свързаните IoT устройства се превърнаха в неразделна част от ежедневието на потребителите, предприятията и обществото като цяло. И в случая не става дума само за команди към дигитални асистенти в умния дом, регулиране на температурата чрез свързан термостат или свързан звънец на вратата. В много градове транспортната мрежа разчита на телематични данни от влакове, автобуси и таксита, а излязат ли в офлайн режим тези системи по някаква причина, последствията са сериозни. В скорошно изследване на последиците от изключването на 2G/3G се оказва, че системната карта NextMuni на Общинската транспортна агенция на Сан Франциско, която проследява местоположенията на превозните средства в реално време и прогнозира часовете на пристигане, губи около 70% от автобусите и влаковете. Това се случва, след като агенцията се нуждае от две седмици за актуализация на инфраструктурата си след спирането на 2G.

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК