Пазарът на мобилност като услуга ще нарасне с 350% до 2027 г.

Pixabay.com
Rudy and Peter Skitterians

Пазарът на мобилност като услуга ще нарасне с 350% до 2027 г.

Огромният интерес към тези транспортни решения е стимулиран от увеличаващото се градско население

Владимир Владков
437 прочитания

Pixabay.com

© Rudy and Peter Skitterians


Бизнес моделът "мобилност като услуга" (MaaS) ще генерира глобални приходи в размер на над $92 милиарда към 2027 г. при около $20 милиарда през 2022 г. Този ръст от 357% за петгодишния период е стимулиран от по-ниските разходи и по-голямото удобство на решенията MaaS, както и от засилващите се инвестиции в подходящата за тях инфраструктура, показва ново проучване на Juniper Research.

Платформите MaaS предоставят на масовия потребител решения за градски транспорт като автобус, метро и такси, като всички са интегрирани в една платформа. Това позволява на потребителите да организират мултимодално пътуване в сложната градска среда само през едно таксуване.

Абонаментът е в основата на растежа

Според данните от доклада до 2027 г. 65% от глобалните приходи от МааS платформи ще бъдат генерирани чрез абонаменти - срещу фиксирана месечна такса потребителите получават достъп до разнообразни транспортни услуги, предоставяйки по-рентабилно и удобно предложение за превоз. Докладът обаче предвижда, че текущият модел на ад хок таксуване ще продължи да бъде от решаващо значение за насърчаване доверието на потребителите. Този модел позволява на потенциалните потребители да изпробват MaaS пътувания срещу еднократна такса. Ад хок моделите позволяват на потребителите да платят само за едно пътуване, вместо да се ангажират с дългосрочен абонамент.

"Възможността да се плати за пътуване само в едно приложение, въпреки използването на множество видове транспорт, ще създаде значителни икономии за потребителите в сравнение с индивидуалните превозни услуги. MaaS платформите трябва да насърчават тези спестявания, за да привлекат потребителите към абонаментни планове за MaaS услуги", коментира авторът на изследването Кара Малоун.

Повече жители в градовете, повече MaaS услуги

Населението в големите градове се увеличава бързо, включително през следващите пет години. Затова органите, които планират превоза на жителите, трябва да обмислят потенциала на MaaS решение за облекчаване на задръстванията и за намаляване на замърсяването от частните превозни средства, обясняват от Juniper. Докладът призовава тези органи, най-често служби в общината, да възприемат цялостен подход към градската мобилност чрез интегриране на MaaS в по-широката екосистема на интелигентния град. По този начин могат да се използват по-пълноценно данните в реално време от сензорите в интелигентния град, а това ще намали още повече задръстванията и замърсяването.

Степен на интеграция

Организацията MaaS Alliance е възприела модел за класифициране на внедряванията на MaaS въз основа на тяхното ниво на интеграция в местни (а и национални) транспортни системи. Стандартизираните нива са:

  • Ниво 0: При него няма никаква интеграция между услугите, като отделните услуги се предоставят с различни транспортни средства.
  • Ниво 1: При него има някаква интеграция на информацията, която се предоставя чрез приложения за планиране на мултимодално пътуване, което включва информация за маршрути и цени, помага на потребители да решат какъв транспорт да изберат.
  • Ниво 2: То се отнася до интегрирането на намирането, резервирането и плащането за превоза. На този етап MaaS улеснява намирането, резервирането и плащането на индивидуални пътувания. Привлекателна черта на това внедряване е, че потребителите могат да намерят, резервират и платят за пътуването си за една услуга чрез приложение, свързано с цифров портфейл.
  • Ниво 3: Това ниво се отнася до интегрирането на транспортни услуги в карти и пакетни предложения. На този етап MaaS не покрива само индивидуални пътувания, но и отговаря на ежедневните нужди от мобилност на отделни лица и семейства, като предлага различни транспортни средства чрез пакети и/или карти. Това е етапът, на който MaaS може да се превърне в жизнеспособна алтернатива на придвижването с лични автомобили в града.
  • Ниво 4: Това най-високо ниво на интеграция се отнася до споделени обществени цели. На този етап MaaS се простира отвъд ролята на връзка между търсенето и предлагането на мобилността, до степен, в която търсенето и предлагането се комбинират с цели като намаляване на задръстванията или насърчаване на удобството за живот в дадения град.

Според тези описания София, а и другите ни големи градове с по-развита транспортна система, са на ниво 1. Пътуващите в столицата могат да използват редица мобилни приложения, включително на общинския ЦГМ (Sofia Plus), "Софбус 24", Mpass и други. Чрез тях те могат да планират своето пътуване с различни транспортни средства, да получават информация в реално време за часа на пристигане на дадено превозно средство, както и да купуват карти и билети за еднократни пътувания. Все още обаче общината не е въвела единния билет да се използва в различни превозни средства.

Същевременно в транспортните средства и на някои метростанции пътниците могат да плащат еднократен пропуск чрез кредитна/дебитна карта, включително чрез мобилен портфейл.

Бизнес моделът "мобилност като услуга" (MaaS) ще генерира глобални приходи в размер на над $92 милиарда към 2027 г. при около $20 милиарда през 2022 г. Този ръст от 357% за петгодишния период е стимулиран от по-ниските разходи и по-голямото удобство на решенията MaaS, както и от засилващите се инвестиции в подходящата за тях инфраструктура, показва ново проучване на Juniper Research.

Платформите MaaS предоставят на масовия потребител решения за градски транспорт като автобус, метро и такси, като всички са интегрирани в една платформа. Това позволява на потребителите да организират мултимодално пътуване в сложната градска среда само през едно таксуване.

Как да защитим работата на модерната фабрика
Съдържание от КОНТРАКС
Интелигентното видеонаблюдение влиза в умните фабрики
Съдържание от Коника Минолта Бизнес Солюшънс България
ERP системите в сърцето на умната фабрика
Съдържание от Тим ВИЖЪН България

Най-новото






ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

  • 1
  • 153




Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК