Град Шънжън е с население от над 20 милиона души. Това е една от най-бързо развиващите се градски агломерации в света и родина на китайския технологичен елит в лицето на компании като Tencent (собственици на OLX в България чрез дружеството си Naspers), Alibaba (популярни в Европа с търговската си платформа AliExpress), Huawei, ZTE, BYD (отскоро най-голям производител на електромобили в света) и др. Шънжън е китайският еквивалент на Силициевата долина, с всички последствия от това сравнение. В този град, както и във всеки друг, съществуват предизвикателства към градската среда като чистота, трафик, контрол върху обществения ред и усещане за добро място, където да отглеждаш децата си. Как Шънжън решава обичайните градски проблеми? Отидохме на място, за да проверим.
Град без прах
Първият контакт с този невероятен град, който е израснал до сегашния си вид в последните 40 години, е през публичния му транспорт. С решение на местните власти са предприети всички мерки за пълна електрификация. В резултат на което всички автобуси, микробуси, камиончета за доставки, таксита, скутери и мотоциклети са електрически на 100%. Само леките коли все още - понякога! - се случва да бъдат с двигател с вътрешно горене, но и това е процес с необратим ход, така щото в следващите 2-3 години и там да бъде постигната пълна електрификация. Резултатът от тези действия на местните власти са шокиращи - Шънжън е град с практическо отсъствие на прах, както и с много ниски нива на шум.
Бъдещето на град Шънжън е дефинирано от технологиите и прилагането на изкуствен интелект, както и на камери, сензори и датчици от всякакъв характер. Преди няколко години Huawei решава да инвестира в център за данни към един от североизточните квартали на града - Лонганг, в който живеят представители на високата средна гласа. Населението му наброява около 2 милиона души, живеещи на площ от около 683 кв. км. За сравнение, в София живеят около 1,4 милиона души на площ около 492 кв. км. В този смисъл - напълно сравним "град в града" по параметри със столицата на България.
Дигитален град пионер
В Лонганг проектът за център за данни започва през 2018 година, като в него местната власт си сътрудничи с инженерите на Huawei, които са технологичен партньор на общината, защото в същия квартал са разположени и централните офиси на компанията. Целта е постигане на пълна цифрова трансформация на наличните процеси за управление на градската среда. Държавата в лицето на кметство Лонганг и Huawei започват обработката на съществуващите масиви от данни като картография на района, съществуващите дигитални двойници на инфраструктурата и сградния фонд, съществуващите информационни ресурси като камери, сензори и датчици. В целия район се изгражда обща софтуерна системна платформа. Всяко общинско звено разработва функционални модули индивидуално според нуждите на общината и местния бизнес и използва съществуващия държавен "облак" за данни. Целият регион купува еднакво общи хардуерни ресурси като сървъри и камери, докладва ги еднакво и ги свързва онлайн.Общината предоставя и специализирана сграда с разгъната застроена площ 17 000 кв.м. В нея се намират сървъри, офиси, както и специализиран контролен център за управление на събираната информация. Командният център визуализира данните върху видеостена от LED екрани с площ 167 кв.м.
Областният оперативен център за интелигентен град разчита на различни системи и сензорно оборудване за събиране на данни от всички области и индустрии, за да покаже изчерпателно многоизмерни макротенденции като икономически иновации, обществена сигурност, населени места, поминък и щастие на хората и публично строителство. Това е "мозъкът на града", който интегрира съхранение на данни и управление на операциите.
Дай ми сензори и камери навсякъде
Платформата за управление на интернет на нещата в застроената зона се свързва със 143 вида детектори за дим, дигитализиран пожароизвестителен мониторинг, камери и др. в района, с общо близо 700 000 комплекта устройства, свързани с интернет, реализирайки пожарна безопасност, контрол на водата и водните канали, управление на градската среда и други области. В квартал Лонганг е изградена мрежа от над 30 000 камери с висока резолюция, които се използват за различни задачи - от контрол на трафика през контрол на придвижването на гражданите до контрол на сигурността. В София по данни на Столичната община имаме около 4500 камери, които се използват за сходни задачи.
Лонганг е град - пионер за превръщането му в интелигентен цифров град. Новият етап на управление на създадената инфраструктура предвижда използването на ИИ. Алгоритъмът за визуален ИИ анализ на платформата за управление на градовете се използва за реализиране на интелигентно наблюдение при всякакви метеорологични условия, по всяко време и напълно автоматично проследяване на 11 типа поведения като работа извън магазини (поставяне на столове и маси на ресторанти, без съответното разрешение за това), изхвърляне на боклук и сметосъбиране извън определените за целта места, носене на каска при шофиране на мотор и др. Системата анализира информация за всяка от изброените събития, включително време, местоположение, заснети снимки, кратки видеоклипове и т.н., като на базата на събраните данни се формират по-прецизни алгоритми за по-точно отчитане на съответното поведение и/или нарушение. Според данните на системата за произволен ден от последните три години общият брой на инцидентите и нарушенията е спаднал от 12 255 дневно на 1446. Носенето на каска при шофиране на мотоциклет се е увеличило до близо 93% от заснетите водачи.
По-прецизно и по-добро
По време на посещението ни в центъра за данни ни бяха показани кадри в реално време от камерите, като ставаше дума включително за нарушения като нерегламентиран достъп до градски язовир и незаконен риболов. Най-изненадващи бяха кадрите от кухните на различни ресторанти в Лонганг, в които камерите бяха засекли преминаващи плъхове, срещу които ветеринарната общинска служба води сериозна борба. На въпроса ни защо има камери в кухните на ресторантите служителите учтиво ни отговориха, че това е доброволно решение на собствениците на хранителните заведения, които по този начин получават сертификатите си от общината. Заснетите инциденти с преминаващи плъхове не показваха кошмарна хигиена, а по-скоро инциденти, срещу които може да се подхожда прецизно и целенасочено.Фундаментална разлика в базирания на ИИ подход за управление на градската среда е преминаването от ръчен и пасивен контрол в интелигентен автоматичен механизъм за разкриване на нарушение. Досега системата се е нуждаела от намесата на общинските служители, които от своя страна е трябвало да информират по надлежния ред компетентни органи. В момента системата генерира автоматизирани доклади, които трябва да бъдат проверени от служителите, което спестява чувствително количество време. Капацитетът на общинската администрация в центъра на данни е 60 души.
Градн Шънжън се очаква да порасне до 28 милиона души в следващите седем години. А ние нека се надяваме камерите в София да достигнат 10 000 и да започнат да регистрират нарушения, освен да изглеждат като паметници на неуспешното градско управление.
Град Шънжън е с население от над 20 милиона души. Това е една от най-бързо развиващите се градски агломерации в света и родина на китайския технологичен елит в лицето на компании като Tencent (собственици на OLX в България чрез дружеството си Naspers), Alibaba (популярни в Европа с търговската си платформа AliExpress), Huawei, ZTE, BYD (отскоро най-голям производител на електромобили в света) и др. Шънжън е китайският еквивалент на Силициевата долина, с всички последствия от това сравнение. В този град, както и във всеки друг, съществуват предизвикателства към градската среда като чистота, трафик, контрол върху обществения ред и усещане за добро място, където да отглеждаш децата си. Как Шънжън решава обичайните градски проблеми? Отидохме на място, за да проверим.
Град без прах
Първият контакт с този невероятен град, който е израснал до сегашния си вид в последните 40 години, е през публичния му транспорт. С решение на местните власти са предприети всички мерки за пълна електрификация. В резултат на което всички автобуси, микробуси, камиончета за доставки, таксита, скутери и мотоциклети са електрически на 100%. Само леките коли все още - понякога! - се случва да бъдат с двигател с вътрешно горене, но и това е процес с необратим ход, така щото в следващите 2-3 години и там да бъде постигната пълна електрификация. Резултатът от тези действия на местните власти са шокиращи - Шънжън е град с практическо отсъствие на прах, както и с много ниски нива на шум.