Computerworld.bg
Computer World

ИКТ индустрията у нас – в добра форма

247 прочитания

Computerworld.bg

© Computer World


Александър Главчев

Онлайн търговията, облаците и големите данни ще са във фокуса на ИТ бизнеса у нас през 2016-2017 г. Същевременно като цяло ИКТ индустрията в България е белязана от резки промени през последните тримесечия, но може да се заключи, че в „добра форма“. Това сподели Людмил Стойчев, управляващ партньор в пазарния анализатор CBN, по време на тазгодишното издание на АСБИС Академия, на която дистрибуторът събира всяка година своите партньори, за да ги запознае с последните технологични тенденции и с продуктите на някои от ключовите марки в своето портфолио.

Коментирайки основните пазарни перспективи Стойчев цитира данни на Евростат от 2015 г. според които в 59% от домакинствата в България поне един член има достъп до компютър. Въпреки, че ръстът спрямо 35-те процента през 2010 г. е очевиден страната е на последно място по този показател в ЕС, като средно за 28-те страните членки той е 82 на сто.

При бизнеса пък 93% от компаниите с над 10 служители (общо около 28 хил.) използват компютри. През 2010 г. аналогичният показател е бил 90 на сто, а средният за Европа е 98%. В осем държави в ЕС няма компания без компютър.

Според CBN общият брой на фирмите у нас е намалял с 4 хил. през последната година, но общите приходи на бизнеса в страната се е увеличили с цели 30 млрд. лв., а печалбите са скочили със 140 на сто. Дълготрайните материални активи пък са нараснали с около 5 млрд. лв (+4%).

По данни на самата CBN най-голям ръст през 2015 г. у нас са отбелязали три сектора на ИКТ индустрията. Първи по приходи на родния пазар и това са доставчиците на хостинг и облачни услуги, следвани от доставчиците на телекомуникационно оборудване. На трета позиция са софтуерните разработчици и доставчици на услуги по разработка, работещи предимно на външни пазари. Единственият ИКТ сектор, който е отбелязал спад през миналата година е този на телекомуникациите.

Интересно е да се отбележи, че през 2015 е постигнат исторически максимум както за стойността на договорите, сключвани по Закона за обществените поръчки (ЗОП), така и от гледна точка на техния брой. Стойността само на търговете за хардуер е надминала 60 млн. лв. Според изнесените данни е налице парадокс – въпреки огромните средства усвоявани от държавните институции, граждани използващи техни услуги през интернет спада през последните години: от 23% през 2013-а, през 21% през 2014-а, до едва 18 на сто през миналата година. По този показател страната е на предпоследно място, като изпреварва само Румъния. В северната ни съседка обаче за същите години се отчита ръст, като съответните проценти са 5, 10 и 11 на сто.

Прогнози

Според анализатора през следващата година се очаква ръст в продуктовите категории на твърдите дискове, мобилни телефони и мониторите. Спад пък се предвижда при настолните сървъри и печатащите устройства. „На кантар“ са мрежовият хардуер, преносимите компютри и таблети.

Същевременно обаче е редно да се отбележи, че от CBN посочват като най-важни следните продуктови линии: мобилни компютри (лаптопи и таблети), настолни компютри (където попадат и сървърите) и компонентите, които формират 55% от хардуерния бизнес у нас. Смартфоните са на 10-те позиция с 3 на сто от общия оборот.

Светло бъдеще за облаците и е-търговията

Едва 8% от предприятията в България са използвали облачни услуги през 2014 г., като в същото време средният аналогичен показател за ЕС е бил 19 на сто. Шампион в тази насока е била Финландия с 51%.

В 74% от случаите у нас обаче става дума за баналната електронна поща. Все пак, 58% от споменатите компании използват облачни офисни приложения, финансови и счетоводни програми (50%) и услуги за съхранение на файлове (50%).

При облачния хостинг за три години приходите в сектора са се увеличили със 123,8%. За сравнение за същия период ръстът на ИКТ индустрията у нас е 11,2%.

Интересно е да се отбележи че до момента в страната са били проведени едва 4 търга за облачни услуги.

6% от бизнеса (отново с над 10 служители, каквато методологията на броене на Евростат) у нас е поръчвал стоки и услуги онлайн през 2015. Средно за ЕС този показател е 24 на сто, а водеща е Ирландия с 32%. В по-близката до нашата реалност Унгария пък този процент е 11 на сто. От CBN очакват в скоро време родните фирми да се доближат до това число. За същата година 18% от жителите на България са правили поръчки през интернет, при средно 58% за ЕС (Унгария – 36%).

Трудности за дистрибуторите

При дистрибуторският бизнес една от основните тенденции е продължаващото окрупняване, като в момента 5 компании държат 86% от пазара. Същевременно обаче продажбите бележат спад, а средният брутен марж се свива вече пета поредна година.

По данни на Евростат през първото тримесечие на настоящата година доставките на ИТ продукти на едро са спаднали 21%, а през второто – с 9%. Тези резултати правят първото полугодие на настояща година най-слабото от 2010 г. насам. Според Стойчев обаче подобно начало на годината няма как да не доведе до „отскок“ през третото и най-вече четвъртото тримесечие. По думите му пазарът е на практика непредвидим.

„Въпреки трудностите ИТ дистрибуцията остава най-големият доставчик на хардуер, генерирайки продажби за над 600 млн. лв.“, подчерта още Стойчев. По думите му АСБИС е дистрибуторът с най-голям ръст при софтуера, както и при продуктовите категории на твърдите дискове, дънните платки и процесорите.

Според анализатора атмосферата в този бизнес продължава да е напрегната, като основната задача, която стои пред родните компании е откриването на нови технологии за доставка, както и правилно планиране от страна на вендорите.

Димитър Топалов, управител на АСБИС България, определи тенденцията на българския пазар като негативна през последните 2 г. По думите му за този период компанията е взела ключово решение да се откаже от редица вендори предлагащи преносими компютри. В момента основните направления в бизнеса на компанията са три: традиционни PC компоненти, потребителски продукти и гейминг продукти.

Според него асемблирането на компютри, която позволява поле за диференциация на компаниите, за разлика от препродаването на готови продукти. „У нас има стотици хиляди компютри, които очакват ъпгрейд – подчерта още Топалов. – Това освен продажби означава още сервиз, поддръжка, обслужване и т.н.“

Също така той отправи предупреждение към събралите се партньори за натрупали се складови наличности на пазара, които няма как да не окажат влияние върху него поне до средата на 2017 г.

АСБИС Академия 2016 се проведе в хотел RIU Pravets в гр. Правец. Лекции на събралите се партньори на дистрибутора изнесоха представители на: Intel, Western Digital, Sandisk, Dell, Microsoft, Logitech, Seagate и MSI.

Александър Главчев

Онлайн търговията, облаците и големите данни ще са във фокуса на ИТ бизнеса у нас през 2016-2017 г. Същевременно като цяло ИКТ индустрията в България е белязана от резки промени през последните тримесечия, но може да се заключи, че в „добра форма“. Това сподели Людмил Стойчев, управляващ партньор в пазарния анализатор CBN, по време на тазгодишното издание на АСБИС Академия, на която дистрибуторът събира всяка година своите партньори, за да ги запознае с последните технологични тенденции и с продуктите на някои от ключовите марки в своето портфолио.

Коментирайки основните пазарни перспективи Стойчев цитира данни на Евростат от 2015 г. според които в 59% от домакинствата в България поне един член има достъп до компютър. Въпреки, че ръстът спрямо 35-те процента през 2010 г. е очевиден страната е на последно място по този показател в ЕС, като средно за 28-те страните членки той е 82 на сто.

При бизнеса пък 93% от компаниите с над 10 служители (общо около 28 хил.) използват компютри. През 2010 г. аналогичният показател е бил 90 на сто, а средният за Европа е 98%. В осем държави в ЕС няма компания без компютър.

Според CBN общият брой на фирмите у нас е намалял с 4 хил. през последната година, но общите приходи на бизнеса в страната се е увеличили с цели 30 млрд. лв., а печалбите са скочили със 140 на сто. Дълготрайните материални активи пък са нараснали с около 5 млрд. лв (+4%).

По данни на самата CBN най-голям ръст през 2015 г. у нас са отбелязали три сектора на ИКТ индустрията. Първи по приходи на родния пазар и това са доставчиците на хостинг и облачни услуги, следвани от доставчиците на телекомуникационно оборудване. На трета позиция са софтуерните разработчици и доставчици на услуги по разработка, работещи предимно на външни пазари. Единственият ИКТ сектор, който е отбелязал спад през миналата година е този на телекомуникациите.

Интересно е да се отбележи, че през 2015 е постигнат исторически максимум както за стойността на договорите, сключвани по Закона за обществените поръчки (ЗОП), така и от гледна точка на техния брой. Стойността само на търговете за хардуер е надминала 60 млн. лв. Според изнесените данни е налице парадокс – въпреки огромните средства усвоявани от държавните институции, граждани използващи техни услуги през интернет спада през последните години: от 23% през 2013-а, през 21% през 2014-а, до едва 18 на сто през миналата година. По този показател страната е на предпоследно място, като изпреварва само Румъния. В северната ни съседка обаче за същите години се отчита ръст, като съответните проценти са 5, 10 и 11 на сто.

Прогнози

Според анализатора през следващата година се очаква ръст в продуктовите категории на твърдите дискове, мобилни телефони и мониторите. Спад пък се предвижда при настолните сървъри и печатащите устройства. „На кантар“ са мрежовият хардуер, преносимите компютри и таблети.

Същевременно обаче е редно да се отбележи, че от CBN посочват като най-важни следните продуктови линии: мобилни компютри (лаптопи и таблети), настолни компютри (където попадат и сървърите) и компонентите, които формират 55% от хардуерния бизнес у нас. Смартфоните са на 10-те позиция с 3 на сто от общия оборот.

Светло бъдеще за облаците и е-търговията

Едва 8% от предприятията в България са използвали облачни услуги през 2014 г., като в същото време средният аналогичен показател за ЕС е бил 19 на сто. Шампион в тази насока е била Финландия с 51%.

В 74% от случаите у нас обаче става дума за баналната електронна поща. Все пак, 58% от споменатите компании използват облачни офисни приложения, финансови и счетоводни програми (50%) и услуги за съхранение на файлове (50%).

При облачния хостинг за три години приходите в сектора са се увеличили със 123,8%. За сравнение за същия период ръстът на ИКТ индустрията у нас е 11,2%.

Интересно е да се отбележи че до момента в страната са били проведени едва 4 търга за облачни услуги.

6% от бизнеса (отново с над 10 служители, каквато методологията на броене на Евростат) у нас е поръчвал стоки и услуги онлайн през 2015. Средно за ЕС този показател е 24 на сто, а водеща е Ирландия с 32%. В по-близката до нашата реалност Унгария пък този процент е 11 на сто. От CBN очакват в скоро време родните фирми да се доближат до това число. За същата година 18% от жителите на България са правили поръчки през интернет, при средно 58% за ЕС (Унгария – 36%).

Трудности за дистрибуторите

При дистрибуторският бизнес една от основните тенденции е продължаващото окрупняване, като в момента 5 компании държат 86% от пазара. Същевременно обаче продажбите бележат спад, а средният брутен марж се свива вече пета поредна година.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото

Apple представи AR шлем - Vision Pro

Apple представи AR шлем - Vision Pro

  • 0
  • 139






Apple Reality идва през декември?

Apple Reality идва през декември?

  • 0
  • 187


5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

  • 0
  • 241

Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК