През 2020 г. групата Bosch постига положителен резултат въпреки въздействието на кризата с коронавируса и спада в автомобилното производство. В действителност доставчикът на технологии и услуги се представя по-добре от първоначалните очаквания. По предварителни данни печалбата преди лихви и данъци (EBIT) възлиза на близо 1,9 милиарда евро, като маржът на EBIT е около 2,5%. След коригиране на разходите за преструктуриране, очакваната печалба е приблизително 3,3 милиарда евро - марж от около 4,5%. Приходите от продажби на Група Bosch възлизат на 71,6 милиарда евро - годишен спад от 4,4% след корекция на ефекта от курсовите разлики. "Въпреки въздействието на пандемията, успяхме да постигнем много положителен резултат. Преди всичко трябва да благодарим за изключителната ангажираност на нашите служители", коментира д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, при представянето на предварителните данни за бизнеса. Широката диверсификация и глобалното присъствие на компанията също доказват своята роля, добавя той. "Инвестирайки в области от значение за бъдещето като устойчивата мобилност, интернет на нещата и изкуствения интелект, ние разширяваме още повече нашето иновационно лидерство". В Bosch са убедени, че AIoT - комбинацията от изкуствен интелект (AI) и интернет на нещата (IoT) - ще създаде възможности за пазарен ръст за милиарди. "Искаме да се превърнем във водеща AIoT компания", заявява Денер и добавя: "Благодарение на широките ни познания в тази сфера и на богатия опит в електрониката и софтуера, ние разполагаме с повече предимства от голяма част от конкурентите ни".
Решителни действия - големите парични потоци осигуряват финансова свобода на действие
След като продажбите на Bosch спаднаха рязко вследствие на пролетния локдаун, обхванал много държави и индустрии, през втората половина на 2020 се наблюдава значително възстановяне. "Много сме доволни от развитието на бизнеса през 2020 въпреки кризата", заявява и проф. Щефан Азенкершбаумер, финансов директор и заместник-председател на Управителния съвет. "Действахме бързо, за да адаптираме разходите и инвестициите към спада в оборота - без да пренебрегваме обещаващите нови бизнес области". В резултат на това Bosch генерира свободен паричен поток от около 5 милиарда евро. Това е най-високата цифра в историята на компанията, която й осигурява достатъчно финансова свобода на действие в кризата. С дял на инвестиционните разходи от около 5%, Bosch успява да спести около един милиард евро финансови средства в сравнение с предходната година.
Устойчив растеж - с климатична неутралност и електромобилност
Въпреки кризата Bosch продължава да фокусира стратегията си върху области от бъдещо значение, като същевременно акцентира върху устойчивите бизнес практики. Компанията отбеляза значителен успех през пролетта на 2020, когато въпреки пандемията постигна климатична неутралност на своите 400 локации в целия свят. "Удържахме на думата си. Според вътрешните изчисления Bosch стана първото глобално действащо индустриално предприятие, постигнало климатична неутралност през пролетта на 2020 - по-рано, с по-малко компенсации и разходи и по-ефективно от планираното ", заявява Денер и добавя, че в момента се извършва независим одит. Той потвърди и следващата цел на Bosch, а именно намаляване на емисиите от CO2 по логистичните вериги с 15% до 2030 г.
Bosch предава своя опит в постигането на климатичен неутралитет и на други компании чрез оперативното си позразделение Bosch Climate Solutions - Бош Решения за климата, чиито клиенти включват Freudenberg, Hansgrohe и Koehler Paper Group. "Новата ни консултантска услуга проправя пътя на компаниите към климатична неутралност, като същевременно открива нови области за растеж", заявява Денер. Ето защо Bosch се фокусира върху новите подобрени технически решения за бъдещето на шофирането. По пътя към устойчивата мобилност, обяснява главният изпълнителен директор, компанията вече е инвестирала 5 милиарда евро в електрическите задвижвания. И тази година Bosch ще похарчи 700 милиона евро за разработване на решения за електрическата мобилност, включително горивни клетки. Това е с близо 40% повече от миналата година. "В обозримо бъдеще електромобилността ще се превърне в един от основните бизнеси на компанията. Целта ни е да станем лидер на пазара на електромобилността при автомобилите, задвижвани от батерии и горивни клетки", обяснява Денер. "Вече разполагаме с по-богато портфолио в сферата на е-мобилността от всички други компании - обхващаме от е-байковете до камионите". Сериозните предварителни инвестиции на производителя в тази област се изплащат - бизнесът на компанията за електрификация на задвижването в момента расте два пъти по-бързо от пазара и вече струва няколко милиарда евро. От 2018 г. досега Bosch е спечелила 90 проекта за електрически задвижвания; само за миналата година те са 30 на стойност 7,5 милиарда евро. В момента над 2,5 милиона автомобила по света са оборудвани с компоненти за електрозадвижване на Bosch.
Структурните промени изискват плавен преход
Според Денер структурните промени в индустрията и предстоящото въвеждане на регламента Евро 7 поставят автомобилния сектор в предизвикателна фаза на преход. "Електромобилността идва и Bosch от години активно тласка тази промяна напред. Но първоначалните инвестиции за финансирането й трябва да идват от съществуващия ни бизнес с автомобилни задвижвания", смята още Денер. За да се запазят възможно най-много работни места по време на тази трансформация от решаващо значение е преходът да бъде плавен. "Електромобилите са въглеродно неутрални, когато работят с възобновяема електроенергия, същото важи и за дизеловите и бензиновите автомобили - при условие, че се движат със синтетични горива. Не бива да позволяваме чрез предстоящия регламент Евро 7 да се пропилее тази възможност за смекчаване на глобалното затопляне", коментират от компанията.
AIoT като възможност за растеж - свързаните продукти стават интелигентни
Чрез комбиниране на изкуствения интелект с Интернет на нещата Bosch се стреми да се позиционира на един нов пазар за милиарди. С иновативни AIoT решения компанията ще създаде допълнителна полза за клиентите чрез намаляване на енергийните разходи и повишаване на комфорта и безопасността. Свързаността дава информация как се използват продуктите на Bosch. Компанията иска да се възползва от тези данни, за да подобри приложението им чрез актуализации на софтуера и като база за нови функции и услуги. През последните години Bosch въведе техническите предпоставки: IoT софтуерът свързва устройствата, сензорите и гейтуеите, а облачната инфраструктура обработва данните. Освен това AI платформата създава условия за бързо разрастване на приложенията с изкуствен интелект.
"Следващата стъпка е да превърнем технологичната ни експертиза в бизнес", посочва Денер. Производителят вече е продал около десет милиона електроинструменти, домакински уреди и отоплителни системи с опция за свързаност, а броят на активните потребители нараства. За да надгради своя опит в областта на изкуствения интелект, в началото на 2017 г. компанията създаде Бош Центъра за изкуствен интелект (BCAI) - стъпка, която вече дава плодове. Само три години след създаването му първоначалната инвестиция се изплаща - приносът на BCAI за финансовия резултат сега е около 300 милиона евро.
Новата дивизия за интердисциплинарни компютърни системи с около 17 000 сътрудници също ще играе важна роля по пътя на Bosch към превръщането му в AIoT компания. "Новата дивизия обединява разработването на хардуер и софтуер за нови архитектури на автомобилната електроника. Това е нашият портал към един нововъзникващ пазар, движен от по-високи нива на интелигентност в автомобилите", категоричен е Денер.
Бош разработва AIoT приложения във всички свои бизнес сектори. Един пример е Aviotec, видео-базирана пожароизвестителна система, която използва изкуствен интелект за откриване на дим и пламъци, дори и ако единственият светлинен източник е инфрачервена светлина. Друг пример е апликационната платформа за визуална проверка на детайли, която с помощта на изкуствения интелект открива и най-малките повърхностни драскотини. А новия самообучаващ се сензор с AI във фитнес тракерите минимизира латентността и консумацията на енергия. Тук интелeктът е вграден в самия сензор (edge AI).
През 2020 г. групата Bosch постига положителен резултат въпреки въздействието на кризата с коронавируса и спада в автомобилното производство. В действителност доставчикът на технологии и услуги се представя по-добре от първоначалните очаквания. По предварителни данни печалбата преди лихви и данъци (EBIT) възлиза на близо 1,9 милиарда евро, като маржът на EBIT е около 2,5%. След коригиране на разходите за преструктуриране, очакваната печалба е приблизително 3,3 милиарда евро - марж от около 4,5%. Приходите от продажби на Група Bosch възлизат на 71,6 милиарда евро - годишен спад от 4,4% след корекция на ефекта от курсовите разлики. "Въпреки въздействието на пандемията, успяхме да постигнем много положителен резултат. Преди всичко трябва да благодарим за изключителната ангажираност на нашите служители", коментира д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, при представянето на предварителните данни за бизнеса. Широката диверсификация и глобалното присъствие на компанията също доказват своята роля, добавя той. "Инвестирайки в области от значение за бъдещето като устойчивата мобилност, интернет на нещата и изкуствения интелект, ние разширяваме още повече нашето иновационно лидерство". В Bosch са убедени, че AIoT - комбинацията от изкуствен интелект (AI) и интернет на нещата (IoT) - ще създаде възможности за пазарен ръст за милиарди. "Искаме да се превърнем във водеща AIoT компания", заявява Денер и добавя: "Благодарение на широките ни познания в тази сфера и на богатия опит в електрониката и софтуера, ние разполагаме с повече предимства от голяма част от конкурентите ни".
Решителни действия - големите парични потоци осигуряват финансова свобода на действие