Digitalk 101: Бизнесът с ИКТ и телеком услуги нарасна до 6.54 млрд. лева

Shutterstock

Digitalk 101: Бизнесът с ИКТ и телеком услуги нарасна до 6.54 млрд. лева

Приходите от софтуерни разработки надхвърлиха 1.2 млрд. лв., а изнесените ИТ продукти и услуги са за над 1.16 млрд. евро

Владимир Владков
5377 прочитания

© Shutterstock


Общо 6.54 милиарда лева са приходите за 2020 г. на компаниите, участващи в класацията DIGITALK 101. Тя показва финансовите резултатина на най-големите фирми в България, разработващи, доставящи и внедряващи информационни и комуникационни технологии, предоставящи телекомуникационни, облачни и изнесени услуги, изпълняващи комплексни проекти у нас и в чужбина.

Статията е част от годишната класация Digitalk 101: Най-големите IT компании в България.
Можете да закупите тук класацията Digitalk 101 в хартиен или в електронен формат.

Постъпленията от дейностите, свързани с ИКТ продукти и услуги, включително аутсорсинг на ИТ дейности, производство на иновативни хардуерни и софтуерни решения, ИТ обучения и специализации, са почти 3.9 млрд. лева, което е с 30 на сто повече от постигнатия за 2019 г. оборот от около 3 млрд. лева.

В средата на миналата година фирмите все още бяха в процес на пренастройване на бизнес процесите и оценява ха как се отразява на бизнеса им, а и на служителите изцяло дистанционният модел на работа. Същевременно пандемията и въведените в почти всички страни ограничителни мерки объркаха плановете на много от клиентите на ИТ компаниите, особено в сектори, в които бизнесът спря почти изцяло, като туризъм, полети, ресторанти и хотели, автомобилостроене, развлекателна индустрия, спортни дейности, конференции, както и свързаните с тях доставчици на най-различни продукти и услуги. Сред тях бяха хранително-вкусовата промишленост, бензиностанции, нефтодобивна и нефтопреработвателна промишленост, дори фирми за почистване на офиси, за климатична техника и редица други. Това се отрази и на ИТ проектите в тези браншове, като много от тях трябваше да преразгледат плановете си и да се фокусират върху инициативи, които да им позволят по-бързо да пренастроят бизнеса и да засилят способностите и възможностите за онлайн базирано предлагане, договаряне и снабдяване.

В тази обстановка повечето български ИТ компании се справиха много добре, като освен светкавичното задействане на пълнофункционалната работа от разстояние те успяха да запазят както служителите си, така и тяхната мотивация. Много от тях вече планират да запазят хибридния модел на работа, гъвкаво съчетаване на срещите в офиса със самостоятелни дейности от най-удобното за служителя място, било то домашния офис или хижата в планината (разбира се, при добра и безотказна интернет връзка и гаранция за непрекъснато снабдяване с енергия). От една страна, това поставя предизвикателства пред собствениците и наемодателите на офисни бизнес площи, както и на намиращите се в тях обслужващи обекти (като заведения за хранене, химическо чистене, банкови офиси и др.). От друга страна, този модел на разпределена работна сила е предизвикателство и пред доставчиците на телекомуникационни услуги (както на широколентов интернет достъп, така и на интерактивни игри и богато мултимедийно съдържание).

Ситуацията с COVID-19 и събраните данни и мненията на участниците в тазгодишната класация показват нагледно защо ИТ индустрията от години се развива с много по-бурни темпове от останалите икономически браншове в България, а заплащането често е в пъти по-високо от средното дори за даден голям град. Освен че могат да избират върху какви решения и проекти да се фокусират, фирмите много бързо се преориентират към печелившите страни и райони, тъй като вече имат зад гърба си история на успешни внедрявания и удовлетворени клиенти. Компаниите могат да разчитат и на добре подготвените си специалисти, които вече разработват и/или използват най-модерните технологии, сътрудничейки си с колеги от целия свят.

Тази година класацията включва данните и на фирмите, заети само с ИТ дейности, и тези на операторите на телекомуникационни услуги, тъй като повечето телекоми все повече разчитат на постъпения от други услуги, включително разработка и внедряване на IoT решения, интеграция на софтуерни приложения, предоставяне на решения за сигурност, електронни финансови услуги и редица други "нетрадиционни доскоро" източници. Всъщност именно тези дейности се развиват много по-бързо, а освен това са с много по-висока добавена стойност, докато традиционният бизнес по осигуряване на свързаност (гласови услуги и пренос на данни) расте с много по-бавни темпове и заради твърде наситения пазар.

Телеком сектор

В самостоятелната класация на телеком операторите, включваща приходите им както от предоставяне на гласови услуги, интернет достъп и разпространение на тв съдържание, така и от смартфони и изпълнение на комплексни проекти, няма особени промени. Общите постъпления на сектора са нараснали с почти същия темп от 4.9 на сто до над 2.847 млрд. лева (5.6% беше ръстът за 2019 спрямо 2018 г.).

Водещите три оператора също са известни, като техният дял от сектора се запазва на ниво около 98%. Същевременно продължава консолидирането в сектора, като United Group, част от която е VIVACOM, направи поредица изкупувания през 2021 г., придобивайки два от знаковите софийски оператори - Net1 и ComNet Sofia, пловдивския N3 и доставчика на услуги за Северозападна България Networx.

A1 Bulgaria "подсили" своя отдел за внедряване на ERP системите на SAP, сключвайки споразумение със SAP Bulgaria и за двата пакета - за големи корпорации SAP S/4Hana и системата за малки и средни фирми SAP Business One. Telenor Bulgaria пък отдели дейността по изграждане и поддръжка на телекомуникационната структура в ново дружество - CETIN Bulgaria, което освен за прехвърлените активи ще отговаря и за бизнеса на едро и ще обслужва и други оператори по подобие на едноименното дружество в Чехия. През 2021 г. CETIN Bulgaria придоби дейността и мрежата на софийския оператор Sofia Communications.

Освен увеличените приходи нараства и броят на служителите в телекомуникационните оператори - от 10 639 през 2019 г. на над 11 116 в края на 2020 г.

ИТ сектор

Приходите само от ИТ продукти и услуги, включително облачни и ИТ аутсорсинг, възлизат на 3.886 млрд. лева, или с 30 на сто повече от тези през 2019 г. Все пак трябва да се отбележи, че в тазгодишния оборот са отчетени приходите на CETIN Bulgaria от мрежова системна интеграция по развитие и поддръжка на телекомуникационната инфраструктура в размер на 94 млн. лв.

От компаниите с приходи само от ИТ продукти и услуги водеща е Enterprise Services Bulgaria (DXC), която въпреки скромния годишен ръст от 2.7 на сто успява да излезе начело. На второ място излиза дистрибуторът Polycomp, a трети е производителят на касови апарати, POS терминали и други платежни решения DATECS, който за първи път от много години насам отчита намаление на приходите си с над 17%, "слизайки" под нивото от 2018 г. Това не е изненада предвид продуктите, които изнася компанията, като те се използват предимно от клиенти от най-засегнатите сектори в хотелиерството, ресторантьорството и туризма.

Дял на отделните дейности от ИТ пазара

Разработката на софтуерни приложения, технологии и продукти генерира за поредна година най-голям обем на приходите, увеличавайки дела си от общите ИТ постъпления на 30% (29 на сто в миналогодишната класация). Технологиите, които се разработват в софийските офиси на познати в целия свят компании като VMware, SAP Labs, Experian, Visteon, MentorMate, a вече и на българските Chaos и Scale Focus, отново са донесли с над 38 на сто повече постъпления, като обемът на този подсегмент вече надхвърля 1.2 млрд. лева годишно.

Допълнително софтуерните фирми са доставили продукти и/или лицензи за още 95.6 млн. лв., а софтуерът като част от системната интеграция "прибавя" още 165.2 млн. лв.

Условното сумиране на тези постъпления показва, че в софтуерния бранш се генерират близо 1.5 млрд. лева. След известно отстъпление през 2019 г. системната интеграция си връща второто място като най-доходоносен бизнес през 2020 г. с общ дял 19.1 на сто от общите ИТ приходи.

Класацията Digitalk 101 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.

Общо 6.54 милиарда лева са приходите за 2020 г. на компаниите, участващи в класацията DIGITALK 101. Тя показва финансовите резултатина на най-големите фирми в България, разработващи, доставящи и внедряващи информационни и комуникационни технологии, предоставящи телекомуникационни, облачни и изнесени услуги, изпълняващи комплексни проекти у нас и в чужбина.

Статията е част от годишната класация Digitalk 101: Най-големите IT компании в България.
Можете да закупите тук класацията Digitalk 101 в хартиен или в електронен формат.

Постъпленията от дейностите, свързани с ИКТ продукти и услуги, включително аутсорсинг на ИТ дейности, производство на иновативни хардуерни и софтуерни решения, ИТ обучения и специализации, са почти 3.9 млрд. лева, което е с 30 на сто повече от постигнатия за 2019 г. оборот от около 3 млрд. лева.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК