Надграждане на ключовите електронни регистри, отпадане на анахронични книжни документи, постигане на оперативна съвместимост на системите в отделните администрации, както и гарантиране на киберзащитата са сред основните приоритети на новосъздаващото се Министерство на електронното управление. Но най-важният ни приоритет е бързото въвеждане на удобна електронна идентификация на всеки гражданин, заяви на среща с медиите Божидар Божанов, министър на електронното управление в новия коалиционен кабинет.
Създаването на самото министерство ще отнеме около 2 до 3 месеца, като основата му ще е сегашната Държавна агенция "Електронно управление". Ще бъдат включени още дирекция "Информационни технологии" от Министерство на транспорта и съобщенията, както и държавният системен интегратор "Информационно обслужване" АД. На практика министерството ще изпълнява хоризонтални политики, като целта е гражданите и фирмите да престанат да бъдат "куриери" между отделните администрации. Вместо това администрациите трябва да засилят обмена на вече известните им обстоятелства и данни, използвайки вече изградените информационни системи и регистри.

Въпреки това една от целите, които могат да бъдат осъществени бързо, е доразвиване на електронната идентификация, като ще бъде създадена пилотна система за е-идентификация чрез мобилни телефони, която да улесни използването на електронни услуги от всички граждани. Според Божанов използването на електронни подписи за идентификация понякога затруднява и технически грамотни хора. Идеята за въвеждането на е-идентификация чрез бъдещи лични карти с чип не е отпаднала, но процедурите, свързани с издаването, са "забили" в Европейския съд в Люксембург.
Намаляването на административната тежест върху гражданите и бизнеса ще намалее в дългосрочен план с до 80% чрез електронизация на всички удостоверителни услуги и тяхната замяна с вътрешни услуги между самите администрации. На практика част от удостоверенията, които сега се изискват от гражданите, както и свързани с тях е-услуги, могат да отпаднат чрез промени на вътрешните правила и заповеди. "Това ще спести време и нерви на гражданите и фирмите, които няма да "доказват" пред дадена администрация своето гражданско състояние или актуално състояние например. Така те ще имат повече време за развитие на икономиката и по-успешно управление на бизнеса", заяви Божанов. На никоя фирма вече няма да се налага да поставя мокър печат, тъй като отпадането му е записано в закона, но все още има организации, които го изискват. "Ще има санкции за онези, които продължат да го искат", заяви Божанов. Хартиената трудова книжка също вече е изиграла своята роля и трябва да отпадне, но това ще стане по-трудно, защото липсващите данни за трудов стаж трябва да бъдат прехвърлени в регистри, каквито още не са изградени, а са нужни и промени в някои закони.
Стремежът е бързо отпадане и на всякакви хартиени стикери, талони и картони за автомобилите. Това не би трябвало да затрудни контрола от страна на пътните полицаи, тъй като цялата информация за дадено превозно средство и за водача вече е налична в електронен вид в съответните регистри. Предстои и оптимизиране на процедурите за регистрация на автомобил в КАТ, като всички документи и заявления ще бъдат подавани по електронен път, а след това проверката на МПС на каналите ще става чрез записване на конкретен час. Електронно ще се подават и документите за строителни разрешения, като те ще обхващат и всички други документи, свързани с доставчиците на обществени комунални услуги като ВиК, електричество, газ и др.
Киберсигурността е ключова тема и защитата на електронните системи и на данните на гражданите трябва да е на максимално високо ниво, за да се гарантира ефективността на електронното управление и да се спечели доверието на гражданите.
Отворените данни също са сред важните приоритети на новото министерство. Регистрите трябва да са публични, а данните в тях да са достъпни за гражданите и фирмите, които ще могат да разработват на тяхна база свои иновативни услуги. На преговорите между коалиционните партньори е договорено и регистърът за електронни бюджетни разплащания СЕБРА да стане публичен. Обществените поръчки, както и Търговският регистър също ще бъдат отворени, за да могат да бъдат анализирани по-лесно данните в тях.
"Националната база на населението ЕСГРАОН трябва да бъде надградена с нови функционалности, за да бъде по-удобна. Ще доизградим Националната здравна информационна система, която се забави много години", заяви Божанов. Той допълни, че Държавния хибриден частен облак ще продължи да бъде основната инфраструктура на електронното управление, но тя трябва да бъде надградена със софтуерни възможности, така че да е полезна за всяка държавна и общинска администрация, която има нужда от нея.
Относно намаляването на административната тежест министерството ще се стреми да проверява и дали бъдещите нормативни актове не действат в обратна посока. Планира се използване на технологиите за машинно обучение и изкуствен интелект, за да се проверява за въздействието на новите закони и поднормативни актове. Накрая решението пак се взима от хора, но анализът на многобройните текстове се улеснява чрез новите технологии.
Надграждане на ключовите електронни регистри, отпадане на анахронични книжни документи, постигане на оперативна съвместимост на системите в отделните администрации, както и гарантиране на киберзащитата са сред основните приоритети на новосъздаващото се Министерство на електронното управление. Но най-важният ни приоритет е бързото въвеждане на удобна електронна идентификация на всеки гражданин, заяви на среща с медиите Божидар Божанов, министър на електронното управление в новия коалиционен кабинет.
Създаването на самото министерство ще отнеме около 2 до 3 месеца, като основата му ще е сегашната Държавна агенция "Електронно управление". Ще бъдат включени още дирекция "Информационни технологии" от Министерство на транспорта и съобщенията, както и държавният системен интегратор "Информационно обслужване" АД. На практика министерството ще изпълнява хоризонтални политики, като целта е гражданите и фирмите да престанат да бъдат "куриери" между отделните администрации. Вместо това администрациите трябва да засилят обмена на вече известните им обстоятелства и данни, използвайки вече изградените информационни системи и регистри.
