В интервю за Digitalk Атанас Райков от Viber разказва за тенденциите при приложенията за комуникация, за развитието на българския пазар, за ролята си в компания и новите предизвикателства. Той наскоро пое ролята на старши директор развитие топ държави в Rakuten Viber и сега се фокусира върху регионите на Европа, Азия, Близкия изток и Северна Африка. На новата си позиция той работи директно с глобалния А отбор на компанията, за да развива стратегически партньорства, маркетинг и PR инициативи, както и да предоставя качествено местно съдържание и ключови услуги, целящи допълнителен растеж на потребителите на приложението.
Предишният опит на Атанас Райков включва 10 години мениджмънт във VIVACOM, където отговаря за създаването и развитието на търговската стратегия на услугите за мобилни данни и услугите с добавена стойност. Той е активен участник в предприемаческата екосистема в България с ролята си на ментор и инвеститор към инвестиционните фондове LAUNCHub Ventures и Eleven Ventures. Част е и от клуба за ангелски инвеститори CEO Angels Club, а също така от менторската мрежа на Endeavor в България.
Г-н Райков, как се промени пазарът при приложенията за комуникация през последните две години - в Европа и по света?
Covid-19 провокира приложенията за комуникация да развият допълнителни функции и услуги, с които да отговорят на новите нужди на своите потребители. Когато общуването се превърна в предизвикателство в офлайн пространството, приложенията за комуникация трябваше да осигурят качество на услугите, така че да отговорят на нарастващото потребление, от една страна, както и да предоставят оригинално, достоверно и забавно съдържание. Добър пример за това са конферентните и видео разговори във Viber, които до този момент бяха използвани предимно за лични нужди, а при кризата попаднаха в полезрението на бизнеса и корпорациите, които изискват по-добро качество на тази услуга.
Какви ще са основните тенденции, които можем да очакваме да видим при този тип решения през 2022 г. в глобален мащаб?
2022 г. ще бъде времето на многофункционалните платформи. Интегрирането на все повече услуги в дадено приложение ще е ключово - както за бизнеса, така и за потребителите. Възможност за директен маркетинг, финтех услуги, директни плащания, игри и гейминг, приложения за пътувания и онлайн търговията ще са все по-често срещани и използвани в едно приложение за комуникация. Развитието на 5G ще донесе повишена производителност и скорост за мобилни приложения, което ще отвори вратата за допълнителни възможности като например AR и VR интеграции. Оттук можем да кажем, че очакваме и голямото влияние на изкуствения интелект върху приложенията за комуникация.
А как се развива българският пазар за приложения за комуникация и има ли той своите особености? Какво търсят потребителите у нас?
Голяма част от българските ни потребители бързо усвояват нови дигитални услуги и продукти. Затова ние гледаме на страната ни като на тестови пазар и доста често лансираме първо тук новите си предложения. Търсят се решения, които правят живота на хората по-лесен и им позволяват да извършват много действия с малко усилия. През последната година сключихме стратегическо партньорство с Easy Pay, като предоставихме на потребителите в България услуга без аналог у нас, която им позволява да следят и плащат през приложението всичките си битови сметки. Над 200 000 потребители в България вече използват услугата.
Viber е едно от най-популярните приложения у нас, а за миналата година отчитате ръст от 11% на обажданията и съобщенията. На какви фактори се дължи постигнатият растеж и как планирате той да се запази?
Още в началото на Covid кризата изключително бързо реагирахме на новосъздалите се потребности, като на първо място лансирахме групови видеоразговори, правейки услугата достъпна за онлайн обучение или бизнес срещи за до 20 участници. Впоследствие увеличихме на 30 участници в разговор.
Насочихме се и в помощ на образованието, предоставяйки пространство за комуникация и инструменти в помощ на учители и ученици. Съюзихме се с правителствения сектор и редица местни представителства, които от своя страна намериха бърз начин да стигат до гражданите и обществото с ежедневна информация по важни въпроси. Добри примери в тази насока са каналът на Министерството на образованието и науката във Viber, официалният чатбот канал на правителствения портал за COVID-19, ботът на ЦГМ и каналът на Софийска община.
Във Viber намериха и много по-голяма аудитория изключително важни каузи като тези на БЧК, WWF, SOS Детски селища, Emprove и др.
Вие сте и сред най-големите приложения за комуникация в Украйна, как се отрази войната там на Viber?
Viber има значимо присъствие в Украйна. От 2010 г. предоставяме безопасна и сигурна платформа за обаждания и съобщения, която помага на 97% от украинските потребители на смартфони да комуникират помежду си. Стартирахме програма за безплатни Viber Out разговори, с които хората могат да се свържат с всеки мобилен или домашен телефон в 34 страни по света. Обажданията могат също да бъдат използвани, ако има проблеми с интернет достъпа, мрежата или други технически такива, в която и да е от тези страни. Спряхме всички рекламни кампании в Украйна и Русия, за да сме сигурни, че никой няма да се възползва от ситуацията с комерсиална цел. Стартирахме и незабавна помощ за бежанците чрез 4 канала в страните с най-голям приток на бежанци: Полша, Румъния, Унгария и Словакия. През тях хората могат да намерят важна информация на украински език за регистрация, подслон, първа помощ и други. Предстои пускането на още отворени канали в други европейски държави, както и чатбот в България. Безопасността на нашия екип е от първостепенно значение за нас и ще продължим да следим отблизо ситуацията. Помолихме нашите колеги да дадат приоритет на безопасността си и ги информирахме, че ще се съобразим със ситуацията, ако бъдат възпрепятствани да работят.
На този фон планирате ли да спирате да оперирате в Русия и очаквате ли да ви блокират там?
Viber има значително присъствие в Русия и в целия регион на ОНД. Около 50% от руските смартфон потребители използват Viber, за да общуват помежду си както на местно, така и на глобално ниво. Блокирането на услугата би оставило потребителите ни без възможност за сигурна комуникация помежду им в момент на огромна хуманитарна криза. Надяваме се, че това няма да се случи, но следим отблизо усилията на руското правителство да наложи цензура и опити за възпрепятстване на комуникацията между гражданите, така че сме подготвени и за този вариант. Viber не споделя и никога няма да сподели съдържанието на разговорите на своите потребители с което и да е правителство. Всички лични и групови съобщения и частни разговори в платформата са напълно криптирани. Никой, дори Viber, не може да прочете тези съобщения или да чуе обажданията. С цел още по-добра сигурност за нашите потребители, историята на комуникацията им не се съхранява на сървърите на Viber. Само потребителите имат достъп до нея на техните лични устройства.
Нека поговорим и за вашата нова позиция. За първи път български експерт ще отговаря за развитието на Viber в толкова голям мащаб. Какви ще са новите ви отговорности и задачи?
Наистина отговорността и мащаба са големи и съм благодарен, че ще имам възможността да развивам компанията в тези предизвикателни времена, когато свободното и сигурно общуване, независимо къде се намираме, ще бъде от първостепенна важност. Днес моята мисия е да преведа успешно нашия бизнес в тези още по-бурни времена, както и да надградя огромната популярност, която има Viber по цял свят. Планираме основно да се фокусираме върху стратегическите партньорства, маркетинг и PR инициативи. Разбира се, ще отделя и голямо внимание на качественото местно съдържание, както и на ключовите услуги. За нас във Viber сигурността на потребителите ни е на първо място, защитата на личните им данни остава приоритет за мен.
Вече поемате и региона на Азия. Какви са предизвикателствата при популяризирането на Viber там?
Азия е един от най-важните и бързо развиващи се региони за нас, с темп на растеж около 20% годишно, а Филипини, Мианмар и Непал са ключови страни за нас. Тъй като всеки регион е уникален, Viber се фокусира върху съдържанието и локализацията, като персонализира съдържанието, което е подходящо за пазарите, които обслужва в Азия. Това включва местни партньорства, не само с водещи компании като телекомуникации, здравеопазване, образование и финтех, но и с местни организации и създатели на съдържание, които процъфтяват в тези ключови за нас страни. Регионът бързо преминава от офлайн към онлайн икономика, а Viber със своите услуги и продукти за бизнеса предоставя подкрепа за големи и малки предприятия, които търсят нови възможности да спечелят и ангажират клиенти именно чрез приложенията за комуникации. Със своите нарастващи дигитални потребители и голямото разнообразие по отношение на езика, културата и социалните тенденции, масивният регион на Азия ни предоставя невероятни възможности за растеж, които са едновременно предизвикателни и вълнуващи.
Плановете на компанията включват превръщането на Viber в суперприложение. В заключение, какво точно означава това, какви възможности ще бъдат въведени?
Супер приложенията имат за цел да предоставят огромно улеснение за потребителите, като обединят на едно място максимално много от услуги, които потребители използват на дневна база. Ако вие изпълнявате повечето си ежедневни нужди като доставка на храна, поръчка на такси, проба и покупка на дрехи, четете новини или хороскопа си през Viber, то тогава ние ще сме станали вашето любимо суперприложение. Мога да кажа, че в тази насока в световен мащаб през последните години имаме голям прогрес, тъй като бизнес моделът ни позволява да сключваме партньорства с различни комунални или контент организации и брандове, които все повече използват нашата платформа за да ангажират своите публики. Така, в крайна сметка, разговорите и съобщенията са само част от услугите, с които интригуваме вниманието на нашите потребители, а те все по-често имат поводи да отворят своя Viber и да видят например, какви са акцентите на Explore screen в България за деня.
В интервю за Digitalk Атанас Райков от Viber разказва за тенденциите при приложенията за комуникация, за развитието на българския пазар, за ролята си в компания и новите предизвикателства. Той наскоро пое ролята на старши директор развитие топ държави в Rakuten Viber и сега се фокусира върху регионите на Европа, Азия, Близкия изток и Северна Африка. На новата си позиция той работи директно с глобалния А отбор на компанията, за да развива стратегически партньорства, маркетинг и PR инициативи, както и да предоставя качествено местно съдържание и ключови услуги, целящи допълнителен растеж на потребителите на приложението.
Предишният опит на Атанас Райков включва 10 години мениджмънт във VIVACOM, където отговаря за създаването и развитието на търговската стратегия на услугите за мобилни данни и услугите с добавена стойност. Той е активен участник в предприемаческата екосистема в България с ролята си на ментор и инвеститор към инвестиционните фондове LAUNCHub Ventures и Eleven Ventures. Част е и от клуба за ангелски инвеститори CEO Angels Club, а също така от менторската мрежа на Endeavor в България.