Дигитална трансформация - рецепта за успех от DHL

Дигитална трансформация - рецепта за успех от DHL

Логистичният гигант DHL планира да инвестира 2 млрд. евро в проекти за дигитализация до 2025 г., но това далеч не са първите усилия на компанията в тази посока

Иван Гайдаров
676 прочитания

Със своите 3200 логистични центъра в над 220 страни и територии по цял свят и близо 500 милиона доставени пратки годишно DHL Express е един от глобалните лидери в сферата на логистичните услуги. За да заема тази водеща позиция, компанията разчита до голяма степен и на лидерство по отношение на дигитализацията на сектора.

"Дигиталната трансформация е от огромна важност не само за DHL Express, но и за DPDHL Group като цяло. Тя стои в основата на всяко действие в момента, тъй като в днешно време всеки търси различни видове оптимизация и автоматизация на процеси, за да може по някакъв начин бизнесът му да стане по-конкурентен. Идеята на дигиталната трансформация е всичко, което в момента се извършва ръчно, в крайна сметка да се автоматизира и да бъде много по-добре адаптирано за хората. От една страна, да спестява време на служителите, а от друга - за компанията е важно пратките да пътуват възможно най-лесно до различните дестинации, да няма проблеми в системите, информацията да се получава навреме и всичко да се случва по най-добрия начин", обяснява Стефан Стоилов, ИТ мениджър в "DHL Express България".

Стефан Стоилов, ИТ мениджър в "DHL Express България", за предизвикателствата пред дигиталната трансформация на DHL:



"На първо място, DHL е глобална компания. Това означава, че дигиталната трансформация не е толкова лесна задача. Трябва да се съобразим със съществуващите модели, докато се дигитализират множество задачи. В различните държави има наложени различни процеси, които работят от дълго време, и всички те трябва да бъдат обединени в един стандартен за всички процес. Това означава, че трябва да получим информация от всички държави, да разберем как функционира всяка от тях и да намерим най-правилното решение, което малко или много да обобщава това, което вече съществува."

"В същото време приложенията, които разработваме, трябва да бъдат толкова гъвкави, че да се адаптират едновременно спрямо особеностите на различните държави и спрямо самите процеси на DHL."

"Друго предизвикателство е да се анализират точните процеси и да се намерят правилните решения. След като направим анализ на даден процес и видим, че имаме необходимост от автоматизация или дигитализация, трябва да открием и точния инструмент. Такива решения невинаги са много бързи, тъй като говорим за огромен мащаб. Понякога нещата се случват по-бавно, но винаги накрая разполагаме с правилния продукт."

Тези думи са подплатени и с конкретни числа - според стратегията до 2025 г. компанията ще инвестира над 2 милиарда евро в проекти за дигитална трансформация, за да подобри клиентското преживяване, като същевременно се засили сериозно фокуса върху електронната търговия.

Дигитализация в действие

Въпреки че новата стратегия на групата поставя допълнителен акцент върху дигиталната трансформация, този процес вече е в ход от години и обхваща различни основополагащи процеси в DHL:

- Advanced Quality Control Center (AQCC) разчита на големи данни и прогнозни анализи, за да проследява пратките, да докладва за проблеми в реално време и да открива алтернативни маршрути, които оптимизират времето за доставка. Центърът използва изкуствен интелект за подобряване на своята дейност.

- DHLBot е физически робот, който оптимизира сортировъчната дейност на компанията. Според статистиката той допуска грешки в едва 1% от случаите.

- Автоматично управлявани превозни средства взаимодействат интелигентно с околната среда, като по този начин гарантират безопасен и ефективен превоз на товарни палети и контейнери, а автономни мобилни роботи, снабдени със сензори и базирана на изкуствен интелект система за навигация, скоро ще могат да изпълняват доставки.

- Чатбот платформи осигуряват 24/7 обслужване на клиентите, позволявайки им да достъпват всякаква информация за пратките и тяхното движение по всяко време.

- Онлайн портал до поискване (On-Demand Delivery - ODD) позволява на клиентите на компанията сами да определят кога и къде да получат пратките си. В същото време куриерите на DHL могат да разчитат на платформа за оптимизация на маршрутите за доставка, което повишава тяхната продуктивност, намалява времето за изчакване за клиентите и оптимизира разхода на гориво.

DHL в България

"DHL Express България" следва най добрите практики в DPDHL Group, извеждайки автоматизацията извън чисто софтуерната ѝ част, и то не от вчера. Още през 2018 г. компанията инвестира няколко милиона евро за изграждане на високотехнологична автоматизирана система у нас, която има капацитет за обработка на 3000 пратки на час.

След въвеждането на автоматизираната система, при разтоварването им пратките влизат в специален тунел, който разполага с шест камери за заснемане на всяка от тях от различни ъгли. На база на баркодове и други отличителни знаци всяка пратка се насочва от системата. Тунелът комуникира със специализиран софтуер за проверка на товарителници, наречен SATS - специално разработен за DHL Express, който "казва" къде да отиде всяка пратка. В автоматизираната система на компанията той е в постоянна комуникация със SCADA софтуер, който контролира автоматизираното сортиране.

"Промяната при нас е огромна. Преди 10 години работехме с ръчни товарителници, а документите се носеха от служители до офисите. В момента голяма част от тези процеси са дигитализирани. Предлагаме и PLT услуга (Paperless Trade), която позволява на нашите клиенти да изпращат митническите си документи, както и фактурите, които придружават техните пратки, изцяло онлайн. Това позволява те да бъдат разглеждани по-бързо от митническите агенти, така че когато пратката пристигне в логистичния център, тя може да бъде директно освободена. Дигитализацията много промени облика на логистиката и продължава да го прави", разказва Стефан Стоилов. И добавя: "DHL също така преминава постепенно към облачни технологии, които ни позволяват да се възползваме от low code и no code системи за автоматизация на процеси, които са локално инсталирани. Това улеснява ежедневните задачи на нашите служители."

А каква е посоката на развитие за DHL по отношение на дигитализацията през следващите години и колко много групата разчита на нея става ясно от думите на главния изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group Франк Апел по време на представянето на стратегията на компанията до 2025 г.: "Продължавайки напред, ние ще обединим технологичните си възможности като група в глобални центрове за върхови постижения. В тях ще разработим на централно ниво ключови технологии като Интернет на нещата, след което ще ги предоставим на разположение на нашите подразделения. По този начин ще използваме цялата сила на групата, за да продължим напред с дигиталната си трансформация."

Със своите 3200 логистични центъра в над 220 страни и територии по цял свят и близо 500 милиона доставени пратки годишно DHL Express е един от глобалните лидери в сферата на логистичните услуги. За да заема тази водеща позиция, компанията разчита до голяма степен и на лидерство по отношение на дигитализацията на сектора.

"Дигиталната трансформация е от огромна важност не само за DHL Express, но и за DPDHL Group като цяло. Тя стои в основата на всяко действие в момента, тъй като в днешно време всеки търси различни видове оптимизация и автоматизация на процеси, за да може по някакъв начин бизнесът му да стане по-конкурентен. Идеята на дигиталната трансформация е всичко, което в момента се извършва ръчно, в крайна сметка да се автоматизира и да бъде много по-добре адаптирано за хората. От една страна, да спестява време на служителите, а от друга - за компанията е важно пратките да пътуват възможно най-лесно до различните дестинации, да няма проблеми в системите, информацията да се получава навреме и всичко да се случва по най-добрия начин", обяснява Стефан Стоилов, ИТ мениджър в "DHL Express България".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК