Каква е бизнес стратегията на "Сирма"?
В следващите години планираме да инвестираме около 50 млн. лв. в придобивания.През 2021 г. придобихме една много добра и вертикално фокусирана българска компания - "Сайънт" АД, с приходи над 10 млн. лв. Наскоро придобихме 55% от "Ти Би Ай Инфо" АД, с която сме убедени, че ще постигнем синергичен ефект във финансовата вертикала. В процес сме на придобиване на една неголяма албанска компания. Разглеждаме потенциални цели в Турция, Румъния и Косово. Развихме свои R&D центрове в Албания, Северна Македония и Египет.
От продажбата на мажоритарен пакет в "Сирма АИ" в групата постъпи значителен финансов ресурс, който ще подпомогне M&A частта от стратегията ни. Планираме към 2026 г. да направим листване на по-голяма световна борса. За да бъде един такъв проект успешен, трябва да достигнем определен размер и да сме добре структурирани. Целта ни е до 2026 г. да достигнем 160 млн. лв. приходи, 5-10% допълнителен ръст от синергични ефекти и пазарна оценка на компанията от поне $300 млн.
Фокусът на групата е в задълбочаване на вертикалната специализация, включително решения и продуктово портфолио, преминаване към все повече SaaS модел и облачни услуги. Плановете ни са свързани с едновременно органичен ръст на основните ни бизнеси и ръст чрез придобивания. Децентрализираната ни структура, културата, базирана на сътрудничество и синергии между бизнесите, фокусът ни в софтуерното инженерство, R&D и продуктово развитие ни позиционират като уникален М&А партньор на регионално ниво. Освен консолидатор в SEE и CEE регионите с потенциални цели ние разглеждаме за придобиване и компании, занимаващи се с В2В продажби и услуги по бизнес развитие в Скандинавския регион и в Западна Европа.
Какви са предизвикателствата, проблемите, заплахите за бизнеса?
Повсеместната дигитализация и промяната на бизнес моделите значително увеличиха възможностите пред нашата индустрия. На възхода на бизнес възможностите обаче се противопоставя огромното напрежение на трудовия пазар и главоломното увеличаване на заплатите в ИТ сектора. Увеличихме HR отделите си, създадохме Sirma Trainee Lab - стажантскa програмa, за да инвестираме в подбора и развиването на ИТ таланти не само от България, но и от други атрактивни дестинации. Открихме собствена академия за подготовка на ИТ специалисти - Sirma Academy.
В момента се наблюдава и известно забавяне на бизнеса, свързано с евентуална стагфлация. "Сирма" продава в над 50 държави по света, стремим се към диверсификация, но рисковете от свиване на бизнеса в края на 2022 г. съществуват за всички.
Какво си пожелавате за следващите 30?
Да се развиваме, да ставаме все по-големи и разпознаваеми. Компанията отдавна не сме ние, нейните основатели. Тя вече има собствен живот, ценности и динамика. Тя ни дърпа, увлича, мотивира в стремежа си да расте и да бъде по-успешна. Всеки, който е работил, работи или ще работи в "Сирма", дава частица от сърцето си. Компанията - това са хората, които работят в нея, и аз много се гордея с тях. Вярвам в бъдещето на "Сирма", но най-вече си пожелавам да продължим да движим бизнеса си все така честно и достойно.
Компаниите в "Сирма Груп Холдинг" създават високотехнологични и основани на задълбочена експертиза решения, услуги и продукти в следните стратегически вертикали: финансов сектор, индустрия и производство на опаковки, здравеопазване и науки за живота, логистика и транспорт, хотелиерство и електронна търговия. Основните ни хоризонтални специализации са в изкуствен интелект и управление на знания, ИТ консултации и системна интеграция.
Каква е бизнес стратегията на "Сирма"?
В следващите години планираме да инвестираме около 50 млн. лв. в придобивания.