Софтуерът SolidWorks помага на "Вагонен завод - Интерком" за проекта "Сокол"

Софтуерът SolidWorks помага на "Вагонен завод - Интерком" за проекта "Сокол"

Владимир Владков
564 прочитания

Комплексен проект на име "Сокол" стартира в едно от най-големите вагоностроителни предприятия у нас - "Вагонен завод - Интерком" АД от град Дряново. По него ще бъдат проектирани, изработени и доставени вагони, съобразени с всички съвременни изисквания на пътниците и на БДЖ. В проекта влизат вагони за първа и втора класа, специализирани вагони за превоз на пътници с увреждания, както и бюфет, които да осигурят комфорта на пътуващите при по-дълги дестинации.

Заводът в Дряново е с над 100-годишна история, стартирал от коларска работилница, а днес е частно предприятие, водещ производител на пътнически железопътни вагони в България и най-голям център за ремонт и рециклиране на пътнически и товарни вагони на Балканите. На своите клиенти от страната и чужбина "Вагонен завод - Интерком" АД, гр. Дряново, предлага ремонт, преустройство и рециклиране на пътнически вагони, ремонт на товарни вагони, изработване на специални вагони с различни предназначения на базата на съществуващи вагони по задание на клиента.

Досега в завода са произведени и модернизирани над 3000 вагона, от които 308 пътнически вагона серия 2974 с дискова спирачка, 2233 покрити товарни вагона тип (Gabs) серия 181, 12 406 транспортни контейнера, както и заводски ремонт на товарни вагони серия 393 и 391. Извършено е рециклиране на 59 пътнически вагона, тип Аmр, Вmр и Bph, на базата на спални и първокласни вагони. Разработени са и внедрени съвременни технологии за монтаж на всички възли и детайли по вагоните, изработката на нови или възстановяването на износени и повредени резервни части.

"Вагонен завод - Интерком" АД, гр. Дряново, е свързан с националната жп мрежа на България със собствен индустриален железопътен клон и разполага с добре оборудвани специализирани халета за производство, ремонт и рециклиране на пътнически вагони. Разработена е и утвърдена конструктивна и технологична документация, технология и техническа съоръженост, съответстващи на правилниците и инструкциите на Международния железопътен съюз UIC.

Заводът разполага с машини и съоръжения за най-различни дейности, включително за разкрой и огъване на сложни метални конструкции; щанцоване, щамповане и изрязване на детайли с различна степен на сложност, стругови, фрезови и други механични обработки на детайли и възли, заваряване, тапицерски и шивашки операции и редица други.

От 2018 г. заводът започва работата по проекта "Сокол", като още през същата година е представен купеен вариант на вагона В-84 (съвместно с екипи от Украйна и Германия), който се базира на серията В-84, произвеждана в Дряново от 1985 г. насам. През 2019 г. на БДЖ "Пътнически превози" ЕООД е показан и безкупeен вариант. В момента по проекта работят 17 инженер-конструктори и технолози, както доайени на вагоностроенето в България, така и млади специалисти. Те работят съвместно с екипи на партньорите от Украйна и Германия, включително MDC, водеща компания в изграждането на вътрешния дизайн на вагони, локомотиви и трамваи, германската компания IBT, специализирана в подготовката на нови проекти и документации, DiTra - представител на Dassault Systеmes, австрийските фирми KNORR BREMSE и IFE, както и американската корпорация General Electric, обяснява Валери Димитров, изпълнителен директор на "Вагонен завод - Интерком" АД.

По проекта "Сокол" е разработена и се изгражда изцяло модернизацията на талигата на вагона. Той ще има цялостна климатизация с 2 агрегата, модерни седалки за Iва и IIра класа, видеонаблюдение, аудио- и видеоуредба, информационна система; вакумни тоалетни и тоалетни за хора с увреждания. Разработва се специализиран вагон с автоматични рампи за хора с увреждания. Електрическата система ще бъде изцяло обновена, а осветлението - с LED лампи. Спирачната система ще бъде доставяна от австрийската KNORR - BREMSE, а модерните електрически врати са на другия австрийски партньор IFE.

Във всеки вагон ще има достъп до интернет чрез безжична мрежа, свързана към рутер със SIM карта за мобилна интернет връзка. На монитори пътниците ще виждат всякаква текстова и графична информация, която превозвачът реши да покаже, например карта с обозначено текущо местоположение на вагона, моментна скорост, час на пристигане, предстоящи спирки и др.

За разработка на частите на вагона от DiTra са закупени необходимите лицензи за софтуера SolidWorks. Освен това е купен и модерен скенер за 3D сканиране, модел от 2020 г. Оборудвани са достатъчно работни станции на конструкторите, изградена е и обща система за работа с външните партньори в SolidWorks.

"Със закупения 3D скенер сканираме коша на вагона и след обработка на данните със специален софтуер създаваме негов триизмерен модел, който се прехвърля към компютрите на конструкторите за работа със SolidWorks, обяснява Юлиан Радев, системен администратор във "Вагонен завод - Интерком". Те използват този 3D модел и започват да добавят различни елементи към него. Чрез 3D модел разполагаме с действителните размери на коша и на тяхната база е много по-лесно да се добавят различни модули, например рамките на прозорците, седалките и други. Ако нещо трябва да се подобри, да се оптимизира, да се отстрани, това става още на етапа на цифровото проектиране, за да не се налага отстраняване на грешки след физическото производство на модулите. Всички модули могат да "се наложат" върху 3D модела на коша и да се види как ще изглежда завършеният продукт", добавя той.

Всички модули и системи във вагона се проектират чрез софтуера SolidWorks, като лицензите се използват както от конструкторите в завода, така и в офиса в София. В момента се изгражда нов, по-мощен файлов сървър специално за целите на проекта "Сокол", върху който ще бъде прехвърлена информацията от старите сървъри, а конструкторите ще имат дистанционен достъп до цялата документация, чертежи и модели и ще могат работят с тях "в облака", добавя Радев.

Новият вагон ще бъде показан през септември 2022 г. на световното изложение "Инотранс 2020" (отложено заради пандемията на 3 пъти). Вагонът "Сокол" се изгражда изцяло с материали, съобразени с екологичните изисквания. За производството му ще се използва енергия, придобита от алтернативни източници, твърдят от завода. В момента се изгражда ново хале с площ 2800 м² само за вагоните "Сокол" с нови модерни работилници. Отделно в гр. Дряново се строи и ново хале с площ 1800 м², в което ще се ремонтират талигите на новите вагони. Очаква се скоро да бъдат доставени и монтирани и нови машини с ЦПУ (CNC), които да подкрепят бъдещото производство на модерните вагони. "Софтуерът SolidWorks дава възможност за изпращане на чертежите директно до CNC машините, но този модул все още не е задействан", обяснява Радев.

В целия завод работят около 50 компютъра и още около 15 мрежови принтера. Във всеки цех има компютър, чрез който майсторите посредством програми, разработени в завода, могат да виждат на екрана всякаква информация за операциите и материалите, документацията за изделието, заявки и изпълнени поръчки от складовото стопанство, в администрацията също има много техника. Разполагаме със сървъри, на които има програми за складовото стопанство, за цялата документация и история на вагоните, за счетоводството, както и VoIP сървър, който обслужва около 20 телефона, разположени из целия завод, обяснява Радев. В целия завод е изградена оптична мрежа със скорост 1 Gbit, която осигурява свързаност не само на компютрите в цеховете и технологичните центрове, така и със системата за видеонаблюдение. Общо в завода са монтирани над 40 камери с 4 MPx резолюция за видеонаблюдение, на 4 места са монтирани устройства за контрол на достъпа и работното време. Всеки служител се идентифицира, като системата винаги "знае" колко и кои служители са на смяна. В административната сграда е оборудвана заседателна зала, която все повече се използва за провеждане на онлайн срещи на различните екипи, включително с партньори от чужбина. Освен проектор за презентиране е инсталиран мощен компютър с камера и софтуер, като най-често за видеоконферентни срещи се използва платформата Zoom.

За целите на проекта "Сокол" са закупени и много уреди за проверка (лазери и други) в помощ на конструкторите на обща стойност близо 1 милион лева. Екипът е натрупал достатъчно нов опит с реализирането на 3 договора с БДЖ. Направени са над 100 капитални и средни ремонта, завършен е и договор за рециклиране на вагони на БДЖ "Пътнически превози" ЕООД.

"Цената на вагоните е значително по-ниска от предлаганите на пазара, а срокът за изпълнение - в пъти по-кратък, обещават от завода. Всички детайли вече са съгласувани и техническото задание е според нуждите, заявени от БДЖ. С новите вагони БДЖ може да отговори на пазара срещу свободата, която дава IV жп пакет за външните компании превозвачи. Към проекта са включени и много други български компании, които съдействат за изграждането на "Сокол", добавя г-н Валери Димитров.

Материалът е публикуван в бр. 5 на сп. CIO България, който може да откриете тук.

Комплексен проект на име "Сокол" стартира в едно от най-големите вагоностроителни предприятия у нас - "Вагонен завод - Интерком" АД от град Дряново. По него ще бъдат проектирани, изработени и доставени вагони, съобразени с всички съвременни изисквания на пътниците и на БДЖ. В проекта влизат вагони за първа и втора класа, специализирани вагони за превоз на пътници с увреждания, както и бюфет, които да осигурят комфорта на пътуващите при по-дълги дестинации.

Заводът в Дряново е с над 100-годишна история, стартирал от коларска работилница, а днес е частно предприятие, водещ производител на пътнически железопътни вагони в България и най-голям център за ремонт и рециклиране на пътнически и товарни вагони на Балканите. На своите клиенти от страната и чужбина "Вагонен завод - Интерком" АД, гр. Дряново, предлага ремонт, преустройство и рециклиране на пътнически вагони, ремонт на товарни вагони, изработване на специални вагони с различни предназначения на базата на съществуващи вагони по задание на клиента.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК