Балтийската банка Luminor ускори дигиталната си трансформация

Балтийската банка Luminor ускори дигиталната си трансформация

Финансовата институция се фокусира върху подобряването на ефективността и сигурността на своята ИТ инфраструктура

Мария Динкова
2455 прочитания

Със започването на пандемията третата по големина банка в Балтийския регион - Luminоr, реагира незабавно и само за няколко седмици пренасочва 75% от своите служители към работа от разстояние. Тя поставя като свой основен приоритет подпомагането на клиентите да се справят с необичайните обстоятелства, а успехите не закъсняват и организацията не само запазва стандартите си за обслужване, но и подобрява финансовите си резултати.

На този фон Luminor приключва миграцията на клиентите си към нова обща банкова платформа, която е независима от тази на нейните банки учредителки Nordea и DNB. Това на свой ред позволява на финансовата институция да направи и следващата крачка от своята дигитална трансформация, чрез която да подобри процесите си, възползвайки се от възможностите на облака.

"Luminor завърши процеса на отделянето от банките учредителки миналата година и сега инвестираме в следващия етап от нашето развитие, за да ускорим изграждането на по-бързи процеси по отношение на бизнеса и технологиите. Фокусът ни е върху предоставянето на модерни и иновативни продукти и услуги на нашите клиенти, както и последващия растеж на бизнеса. Търсим как да ускорим приемането на технология от ново поколение, решения по отношение на пазара и на клиентите и цифровизирани решения. Необходимо е да изведем цифровите ни услуги, управление на данни и основно банкиране на следващото ниво, да консолидираме нашите Multiple Data Centres и приложения. Ще внедрим и усъвършенствани решения за киберсигурност, съответствие и регулиране", разказва Иля Советов, технически директор на Luminor.

За целта финансовата институция провежда обширен процес на подбор на партньор и се спира на IBM заради ключови критерии като опит, иновации, технологии, съответствие и култура на организацията. През декември 2020 компаниите подписват петгодишно споразумение за мигриране на ИТ инфраструктурата на банката към IBM Cloud for Financial Services. "За да ускори тази програма, Luminor избра IBM за стратегически партньор, който да предостави водещи възможности както в технологичните операции, така и в банковите иновации чрез IBM Cloud for Financial Services", споделя Советов.

Сътрудничеството ще даде възможност на банката да подобри ефективността на своята ИТ инфраструктура и да предложи на клиентите си по-бързо и гладко протичащи услуги онлайн. Осигурените ИТ среда и поддръжка ще подпомогнат създаването на иновативни глобални банкови продукти, които да бъдат внесени на балтийския пазар. Освен това самото решение допада на Luminor, тъй като то е проектирано да отговаря на специфичните изисквания на институциите за финансови услуги за спазване на нормативната база, сигурността и устойчивостта.

Сигурност на преден план

Подобряването на клиентското преживяване и модернизацията на основните приложения е задължителен елемент в стратегията на всяка съвременна компания, независимо от индустрията, в която работи. Банките определено не са изключение, но освен акцент върху дигитализацията те също така трябва да гарантират едно изключително високо ниво на сигурност и съответствие с регулаторните изисквания в цифровата среда.

"За да се трансформират и въвеждат иновациите по-бързо, банките трябва да могат да се интегрират със своите доставчици. Финансовите организации се нуждаят от гъвкавост и устойчивост, както и те трябва да предоставят услуги до поискване (on-demand), които облакът предлага, за да удовлетворят нуждите на клиентите си от персонализирано обслужване. Това ще им помогне да се откроят и да станат по-конкурентоспособни", обяснява Георги Ганев, търговски директор на "IBM България".

В този смисъл целта на новата дигитална платформа на Luminor, която ще работи на IBM Cloud for Financial Services, е да предложи една гъвкава и фокусирана върху съответствието с регулациите ИТ среда за развитие на цифровите иновации на банката. Платформата ще се възползва от поверителни изчислителни възможности, намиращи се в IBM Z, а също така ще има достъп до IBM Cloud Framework for Financial Services - набор от изисквания за сигурност и контрол за съответствие, които позволяват на финансовите институции да хостват ключови приложения.

"IBM Cloud for Financial Services създава прозрачна екосистема в публичния облак с функциите за сигурност, съответствие и устойчивост, необходими на финансовите институции. Платформата позволява сигурно хостване на ключови приложения в облака и бързи и ефективни трансакции", уточнява Ганев. Той допълва, че платформата позволява също така да се предоставят по-персонализирани услуги на банковите клиенти, като се спазват строгите разпоредби за управление на поверителни данни.

Споделяне на опит

Партньорството между двете компании обаче не приключва с предоставянето на услугата за управление на хибридна облачна среда. То също така ще осигури на Luminor достъп до модерни технологии, с които банката да може да отговори на променящите се нужди на съвременните клиенти.

"Като част от споразумението IBM Global Business Services ще предостави на Luminor задълбочен експертен опит в индустрията и достъп до своите иновации в облачните технологии, изкуствения интелект и сигурността, които могат да подобрят възможностите на банката да разработва нови продукти и цифрови услуги. Kyndryl, новото, независимо публично дружество, което ще бъде създадено след отделянето на IBM Managed Infrastructure Services, ще управлява ИТ операциите на Luminor и ще спомогне за трансформирането на основната платформа за банкиране и интеграция на компанията, като моделът за предоставяне на услуги ще бъде оптимизиран с използването на изкуствен интелект", разкрива още Ганев. В допълнение, установеното сътрудничество между двете компании включва и възможност за ново кариерно развитие на някои от служителите в Luminor. По думите на Советов като част от споразумението приблизително 200 души от технологичното подразделение на Luminor се прехвърлят в IBM.

Бизнес ползи

Мигрирането към новото решение ще позволи на Luminor да предостави на своите клиенти съвременни и по-иновативни продукти и услуги. Тази трансформация на свой ред ще подпомогне растежа на бизнеса и ще подобри конкурентоспособността на банката в Балтийския регион. "Kyndryl ще помогне за управлението на ИТ операциите на Luminor и ще трансформира основната му платформа за банкиране и интеграция, за да повиши ефективността. Благодарение на модел за доставка, базиран на изкуствен интелект, ще можем да получим достъп до водещи технологии и да рационализираме вътрешната си структура, за да можем да се съсредоточим върху други части на бизнеса", подчертава Советов.

Според него именно това е посоката, в която трябва да се развиват финансовите институции занапред, особено на фона на предизвикателствата от последната година и половина. Балтийските страни се оказват със стабилни икономики и успяват да поддържат ръста на своя БВП над средния за ЕС, а технологичният напредък на региона създава благоприятна среда за преминаването към дигитализацията. Именно и затова в Luminor планират занапред да насочат своите усилия в посока предоставяне на цифрови предложения, осигуряване на по-добри резултати в бизнес процесите и автоматизацията.

"Екологично, социално и корпоративно управление (ESG) също е важна нова разработка, която ние от Luminor приветстваме. ESG се превръща във все по-голям фокус в Прибалтика и ще доведе до трансформация от традиционните икономики към зелените. Това е чудесна възможност за финансовите институции и по-специално за банките, тъй като предполага значителна нужда от дебити и собствен капитал. Но също така ще изисква тези институции да инвестират в правилния вид обучение за служителите, за да ги образоват за променящия се пейзаж", заключва Советов.

Със започването на пандемията третата по големина банка в Балтийския регион - Luminоr, реагира незабавно и само за няколко седмици пренасочва 75% от своите служители към работа от разстояние. Тя поставя като свой основен приоритет подпомагането на клиентите да се справят с необичайните обстоятелства, а успехите не закъсняват и организацията не само запазва стандартите си за обслужване, но и подобрява финансовите си резултати.

На този фон Luminor приключва миграцията на клиентите си към нова обща банкова платформа, която е независима от тази на нейните банки учредителки Nordea и DNB. Това на свой ред позволява на финансовата институция да направи и следващата крачка от своята дигитална трансформация, чрез която да подобри процесите си, възползвайки се от възможностите на облака.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК