Дигитализацията на IKEA: AR и VR изместват хартиената брошура

IKEA

Дигитализацията на IKEA: AR и VR изместват хартиената брошура

Популярната верига трансформира бизнеса си и залага все повече на онлайн търговията

Майя Бойчева-Манолчева
341 прочитания

© IKEA


Когато говорим за промяна, IKEA е една компаниите, които първо изникват в съзнанието ми. Това е брандът, който успешно наложи промяна и в начина на продаване, и на купуване, и на маркетинг, и ако щете, на поведение на хората. Затова е някак естествено точно ИКЕА да е сред добрите примери за дигитална трансформация. През 2018 година компанията анонсира официално своята стратегия за цифрова трансформация, насочена към развитието на онлайн продажбите. "Дигитализацията създава нови възможности за търговията на дребно. Искаме да използваме тези възможности, за да укрепим връзките си с нашите клиенти, като същевременно продължим да им предлагаме възможно най-доброто изживяване", заяви тогава Толга Онкю, мениджър "Операции на дребно" в IKEA, в интервю за Le Monde.

За да изпълни заложените в плановете си цели, компанията направи и стратегическо ново назначение - на Барбара Мартин Копола, известно име в тех средите, което се свързва с гиганти като Google, Samsung и Texas Instruments. Тя се нагърби с нелеката задача да преведе компанията през цифровата трансформация.

За добро или зло, периодът съвпадна с разразилата се пандемия от COVID-19 и планът за дигитализация се оказва не само задължителен за развитието на веригата, но и спешен за нейното оцеляване. В резултат на кризата, която донесе пандемията, ИКЕА затвори 75% от физическите си магазини и концентрира усилията си върху налагането на онлайн търговията. Рекапитулацията - за 3 години компанията успя да утрои електронните си продажби. През май миналата година компанията обяви, че изгражда склад с площ 72 000 кв.м на терен от 16 хектара, разположен в близост до пристанището Лимай-Поршевил в департамента Ивлин във Франция. Инвестицията в новия дистрибуционен център, който се очаква да бъде насочен към онлайн продажбите и да отвори врати през 2026 г., е 120 милиона евро.

200 млн. долара за придобивания

За да изпълни заложената стратегия за дигитализация, в последните няколко години, ИКЕА придоби 23 компании, като цялостната ѝ инвестиция възлиза на над 200 млн. долара. През 2020 г. тя закупи американския стартъп Geomagical Labs, специализиран в 3D изображения. Компанията разработва AR решение, чрез което може да се създават 3D изображения на стаи, да се трият и добавят мебели. То стана част от приложението на мебелния гигант.

AR и VR технологии на помощ

През 2017 г. IKEA анонсира IKEA Place, приложение, използващо добавена реалност (Augmented Reality - AR), чрез което клиентите могат да видят как би изглеждал домът или офисът им с мебелите на ИКЕА. Всичките продукти на мебелната компания са налични в 3D формат в приложението и всеки би могъл да ги разположи спрямо своите виждания и изисквания и да прецени това ли са подходящите за неговото пространство.

Приложението автоматично мащабира продуктите спрямо размерите на стаята, като от компанията гарантират 98% точност при този процес. В допълнение, то дава възможност да се направи снимка или видеоклип на създадената аранжировка и да се изпрати на приятел или член от семейството.

През 2019 г. беше направен сериозна актуализация на програмата, благодарение на която потребителят може да вижда повече от един AR продукт и позволява визуализиране на цялата стая.

Съвсем наскоро стана ясно, че чрез приложението вече могат да се трият наличните мебели. Това става възможно чрез IKEA Kreativ, при което чрез LiDAR технологията се сканира цялата стая и се създава пълна нейна реплика, след което наличните мебели могат да бъдат премахнати и заменени с продукти на IKEA.

Виртуалната реалност (Virtual Reality - VR) пък позволява на потребителите да изпробват мебелите, преди да ги закупят. Например те могат да тестват кухнята, която са си набелязали, и дори да сготвят ястие и така да разберат дали даденият продукт отговаря на техните нужди и изисквания.

Облакът на IKEA

IKEA използва безсървърни технологии, включително Google Cloud, за да въведе иновациите в своя глобален многоканален бизнес. Компанията трансформира съществуващата до момента технологична инфраструктура, превръща постепенно магазините си във фулфилмънт центрове и активизира безконтактната услуга Click & Collect (кликни и вземи), като същевременно увеличава капацитета за управление на големия уеб трафик и онлайн поръчките.

По време на пандемията персоналът на IKEA преминава към работа от вкъщи и започва да използват редица цифрови инструменти за автоматизиране на рутинните задачи и разрешаване на проблеми.

Това е и времето, в което в магазините са въведени безконтактни технологии "кликни и събери" и самообслужване.

Краят и на хартиената брошура

Популярната брошура на ИКЕА, представляваща книжка със сериозен брой страници, вече е в миналото. Тази стъпка беше планирана за 2022 и 2023 година, но пандемията от COVID-19 рязко я "спеши" и сложи край на известното четиво на почитателите на веригата за мебели, издавано в продължение на 70 години в тираж от 200 млн. копия годишно, на 32 езика, в над 50 държави. Макар да не звучи като съществена иновация, тази промяна е символистична и показва пътя към дигитализацията, който компанията е поела. В момента мебелният гигант активно работи върху внедряването на нови дигитални инструменти като Shop and Go услуга за плащане и геолокационна система, използваща AR, за продуктите в магазина.

Когато говорим за промяна, IKEA е една компаниите, които първо изникват в съзнанието ми. Това е брандът, който успешно наложи промяна и в начина на продаване, и на купуване, и на маркетинг, и ако щете, на поведение на хората. Затова е някак естествено точно ИКЕА да е сред добрите примери за дигитална трансформация. През 2018 година компанията анонсира официално своята стратегия за цифрова трансформация, насочена към развитието на онлайн продажбите. "Дигитализацията създава нови възможности за търговията на дребно. Искаме да използваме тези възможности, за да укрепим връзките си с нашите клиенти, като същевременно продължим да им предлагаме възможно най-доброто изживяване", заяви тогава Толга Онкю, мениджър "Операции на дребно" в IKEA, в интервю за Le Monde.

За да изпълни заложените в плановете си цели, компанията направи и стратегическо ново назначение - на Барбара Мартин Копола, известно име в тех средите, което се свързва с гиганти като Google, Samsung и Texas Instruments. Тя се нагърби с нелеката задача да преведе компанията през цифровата трансформация.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК