Специално издание

Digitalk Report | Телеком технологии

Декември 2022

Digitalk Report | Телеком технологии

Декември 2022

PDF

Shutterstock

Киберсигурност и бизнес управление са във фокуса на проектите на А1 през тази година

По-интересните внедрявания на компанията обхващат защита на големи данни, SD WAN, Web Application Firewall и SAP Business 1

Деница Дженева
573 прочитания

Shutterstock


Пандемията от COVID-19 и ускорената дигитализация, която трябваше осигури непрекъсваемостта на бизнеса по време на локдауна, доведоха със себе си една друга пандемия - от кибератаки. Виртуалните нападения с реални огромни загуби съществуваха и просперираха и преди това, но през последните години постигнаха колосални размери.

Годишният доклад на Световния икономически форум определя кибератаките като един от най-големите рискове. Само за първите 6 месеца на 2020 г. размерът на тези атаки се е удвоил спрямо предходното полугодие, като за цялата 2020 загубите вследствие на кибернападения възлизат на 1 трлн. долара.

Digitalk Report | Телеком технологии

Докладът може да бъде свободно изтеглен в PDF тук.

Поръчването на киберпрестъпление е достъпно и за лица без технически познания. Посредством "пазари" в т.нар. Darknet може да се поръча атака-като-услуга, като киберпрестъпниците могат да ударят както компании, така и държавни институции. Напоследък в жертва пада и веригата за доставки на дадена организация.

Именно увеличеният брой заплахи са причината редица компании да внедрят цялостни решения за киберзащита. В тази област са и по-интересните внедрявания на А1 през тази година.

Защита на големи данни в Moto-Pfohe

"Автомобилният бизнес е по-традиционен и дълго време дори и най-големите производители не поемаха смела крачка към дигитализацията. Сега обаче всички се опитват с бързи стъпки да поставят данните, анализите и изкуствения интелект в центъра на дейността си. Няма автомобилен производител или дилър на коли, който да не поема по пътя на дигиталната трансформация", коментира за "А1 Бизнес" Владислав Дамаскинов, директор "Лизинг, вземания и IT" на "Moto-Pfohe България".

Затова и компанията възприема интегриран подход, който поставя данните на първо място заради качественото потребителско изживяване. И тъй като работи с много лични данни на клиенти, както и с данни за автомобили, обръща специално внимание на сигурността. По тази причина "Moto-Pfohe България" решава да защити големите си масиви от информация и сложни бизнес процеси с помощта на A1 Cyber Backup.

"Ние използваме базирана на Microsoft Nav система, която свързва застраховки, лизинг, сервиз, дилър процеси - цялата информация за тях се съхранява на едно място. Това поставя данните в центъра на целия работен процес, включително и на анализите, които правим. Да пазим тези данни е изключително важно. Услугата А1 Cyber Backup ни позволява при възникване на IT бедствие да прехвърлим всички връзки на Moto-Pfohe към центъра за данни на A1 и да започнем да работим през виртуална инфраструктура", разказва Дамаскинов.

Компанията е и една от малкото в България със Cyber Risk Insurance.

Владислав Дамаскинов определя като най-опасната заплаха ransomware. "Дейността на цялата компания може да спре, ако хакери успеят да криптират вашите данни, за да ви изнудват. Затова Moto-Pfohe инвестира в бекъп решения, позволяващи при евентуален ransomware да се възползваме от алтернативни начини за възстановяване на данните и да продължим оперативната работа възможно най-бързо и с най-малка загуба на информация и време", допълва той.

SD-WAN в Domino's Pizza

Пандемията катализира въвеждането на цялостно решение за киберсигурност и в Domino's Pizza. Със затварянето на ресторантите голяма част от техните клиенти се насочват към онлайн доставки при вериги като Domino's Pizza, което води до огромно натоварване на процеса. "Нашите клиенти избират редовно доставката до врата. Това са 90% от всички поръчки", коментира за "А1 Бизнес" ИТ мениджърът на веригата Станислав Статков. Domino's Pizza използва предимно облачни решения, а с нарастване на трафика става по-привлекателна мишена за хакери и скоро стават обект на многобройни атаки.

Затова компанията започва да търси решение, което да гарантира непрекъсваемостта на работния процес. "След срещи с различни компании и обсъждане на много продукти стигнахме до извода, че повечето са прекалено скъпи за внедряване и поддръжка", споделя ИТ експертът. Правилното решение за тях се оказва SD-WAN (software-defined wide area network). Софтуерно дефинираната виртуална частна мрежа с интелигентни функции позволява да се свържат офисите на компанията в единна интегрирана инфраструктура. Така се постига нужното ниво на сигурност между всички обекти, в които веригата развива дейността си.

Web Application Firewall в ПОК "Доверие"

За ПОК "Доверие" дигитализацията е непрекъснат процес, който включва увеличаване на уеб услугите за по-лесно и бързо взаимодействие с клиенти. За да се изправи срещу киберрисковете за своите сайтове и приложения, компанията използва Web Application Firewall от А1.

"Най-голямата трансформация е стартирането на изплащане на пенсии в универсалния фонд, което гарантира допълнителен доход на хората след навършване на пенсионна възраст. С въвеждането на свързаните с това нормативни промени през 2021 г. ние успяхме в много кратки срокове да приложим както всички документални, така и техническо-организационни детайли в дейността си, за да стартираме този процес", разказва за "А1 Бизнес" Кирил Георгиев, изпълнителен директор на ПОК "Доверие". Той допълва, че още през 2014 г. стартират дигитализиране на продажбите чрез електронен подпис, а намирането на правилното технологично решение идва в края на 2019 г., преди старта на COVID-19 кризата.

"Убеден съм, че всяка компания трябва да инвестира в информационна сигурност, защото кибератаките срещу компании с цел извличане на ползи или просто нанасяне на вреди също са бизнес. Ние трябва да изпреварваме тези действия", споделя Георгиев.

Той определя като един от най-големите киберрискове в сектора т.нар. фишинг (злонамерен опит за придобиване на чувствителна информация). Друг риск са атаките срещу уеб услугите. "Отваряме все повече дигитални портали за взаимодействие с клиентите и за да ги защитим от външни недоброжелатели, използваме решението Web Application Firewall от А1", казва той.

ПОК "Доверие" работи с Web Application Firewall от година, като процесът по избор на доставчик продължава повече от 6 месеца. "Направихме реални тестове в работна среда, за да вземем правилното решение според редица критерии - качество на продукта, финансови параметри, експертиза на компанията, която го внедрява. Ние имаме много специфични изисквания, които често затрудняват интеграторите, но А1 бяха отличен помощник при внедряването на WAF", разказва за "А1 Бизнес" Георгиев.

WAF защитава всички уеб услуги на компанията, включително приложения за мобилни устройства от хакери или недоброжелатели, които искат да пробият защитните стени, да поемат достъп върху приложенията, да извлекат или модифицират данни, да се възползват от различни уязвимости в системите. Решението от А1 позволява на ПОК "Доверие" да се защити автоматично от най-големите атаки, използвани срещу уеб приложенията.

Next Generation Firewall в МБАЛ - Силистра

Съвместният проект на МБАЛ - Силистра, и А1 включва изграждане на необходимата инфраструктура за гарантиран високоскоростен интернет и Wi-Fi свързаност на цялата територия на болничния комплекс. Административният корпус на болницата, както и останалите сгради на лечебното заведение са напълно оборудвани с безжична мрежа с много висока скорост и отделен достъп за персонала и пациентите. За сигурността на информацията болницата разчита на защитна стена от ново поколение - Next Generation Firewall.

Заедно с това МБАЛ - Силистра, вече разчита и на услугата Video Security, която осигурява непрекъснато видеонаблюдение, което се записва едновременно в облака и на локален носител. Системата включва 16 интелигентни камери, записите от които могат да бъдат проследявани в реално време от оторизирани лица от лечебното заведение и да бъде сигнализирано на отговорните органи при необходимост, така че да бъдат предприети навременни мерки в случай на инцидент.

"На първо място, успяхме да влезем в крак с промените предвид новите изисквания от НЗОК за работа с електронни досиета. Вече сме много близо до финализирането на един фундаментален проект. Средата определено се промени към по-добро", обяснява директорът на лечебното заведение. И посочва: "Надявам се, че модернизацията и дигитализацията, които предприехме през последната година, се оценяват високо както от многобройните ни пациенти от 7 общини в Североизточна България, така и от висококвалифицирания ни медицински и административен персонал и обществеността."

Технически предизвикателства при реализацията на проекта не липсват, като най-голямото от тях е свързано с изграждането на оптичната мрежа в болницата, тъй като тя е изградена на павилионен принцип на площ 50 дка. От друга страна, МБАЛ - Силистра, финансира сама проекта, което също води до определени затруднения.

Киберсигурността е важен, но не единствен фактор в осигуряването на непрекъсваемостта на бизнеса. Затова освен в защитата А1 се фокусират и върху внедряването на решения за бизнес управление.

SAP Business 1 в Ocean Service

Компанията за производство и търговия с индустриални почистващи препарати и дозиращи системи Ocean Service има нужда от подходящо IoT решение, което да й даде предимство в конкурентния сектор, в който оперира. Тогава съоснователят Михаил Ячев и екипът му решават да създадат свое, с което поставят началото на нова софтуерна компания - CM2W. Тя предоставя бизнес решения за дистанционно наблюдение и контрол на хардуерно оборудване за различни индустрии.

"Дигиталните технологии са ключът към ефективността на бизнеса ни. Ние малко или повече създаваме Edge технология - разказва за "А1 Бизнес" Михаил Ячев. Цялата информация, която се генерира от хилядите устройства, се обработва на ниво "устройство", не само на ниво "сървъри". Разбира се, тази информация трябва да достигне до този, който има нужда от нея, в правилния момент." Към това предизвикателство се добавят и счетоводно-складовите данни, което кара екипът на компанията да се замисли сериозно за ERP система.

Ocean Service се спира на SAP Business 1, като част от мотивите на компанията са, че работи с международни клиенти, използващи решения на германския гигант. А1 пък е избран заради експертизата и използването на утвърдената SAP методология при внедряване. Проектът е реализиран 90% в рамките на една година. "Разделям целите ни на две - повишаване на ефективността вътре в компанията и бъдещи възможности за увеличаване на продажбите", коментира Ячев. Според него работата със SAP Business 1 оптимизира много процеси по отношение на човешкия ресурс и много по-лесно се следят резултатите в реално време.

Като следваща стъпка Ocean Service планира да синхронизира IoT решението си със SAP системата, което ще им позволи да дадат повече добавена стойност на клиентите си.

SAP Business 1 в "Т/Блок"

"Т/Блок" е компания с 20-годишна история на пазара на шкурка, абразивни консумативи, инструменти и машини за индустрията, като заедно с това е производител на безконечни ленти от шкурка и абразивни дискове. Въпреки че бизнесът й не е голям, той е много разностранен, разказва за "А1 Бизнес" Десислава Стойнева, собственик и управител на "Т/Блок". "Нашата номенклатура наброява повече от 15 хил. артикула. Организацията на бизнес процесите и документния поток е като при голяма корпоративна структура. Разликата е, че обемите са многократно по-малки и административният ни персонал е сведен до минимум", допълва тя. Компанията работи със софтуер, който не дава адекватна и навременна информация, на чиято база да вземат бързо решения.

Десислава Стойнева описва внедряването на SAP Business 1 "като по учебник". Проектът преминава през описание на всички процеси в техния бизнес и каква автоматизация им е необходима, а проектирането на системата наподобява на брейнсторминг. Компанията въвежда всички модули на SAP Business 1 - от коректното отчитане на стоки, материали, доставки, продажби и разчети, през производството в реално време, до счетоводството, бизнес анализите и връзките с клиенти.

Десислава Стойнева отчита като положително ползването на модела софуер-като-услуга. "Прехвърлянето на отговорността за безпроблемно функционираща инфраструктура за мен е огромно облекчение. Данните ни са гарантирани и са достъпни отвсякъде и по всяко време. Немалко предимство е и липсата на първоначална инвестиция в софтуера", заключава тя.

Пандемията от COVID-19 и ускорената дигитализация, която трябваше осигури непрекъсваемостта на бизнеса по време на локдауна, доведоха със себе си една друга пандемия - от кибератаки. Виртуалните нападения с реални огромни загуби съществуваха и просперираха и преди това, но през последните години постигнаха колосални размери.

Годишният доклад на Световния икономически форум определя кибератаките като един от най-големите рискове. Само за първите 6 месеца на 2020 г. размерът на тези атаки се е удвоил спрямо предходното полугодие, като за цялата 2020 загубите вследствие на кибернападения възлизат на 1 трлн. долара.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото

Apple представи AR шлем - Vision Pro

Apple представи AR шлем - Vision Pro

  • 0
  • 137






Apple Reality идва през декември?

Apple Reality идва през декември?

  • 0
  • 187


5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

5% от съкращенията в САЩ за заради изкуствен интелект

  • 0
  • 241

Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК