Как се разви бизнесът на компанията през 2022 г.? Кои бяха основните реализирани или стартирани проекти през предходната година?
2022 година беше динамична както за нас, така и за целия сектор. Бизнес предизвикателствата не липсваха през миналата година, но смело мога да кажа, че ги превърнахме във възможности, които доведоха до положително развитие на компанията. През годината продължихме да развиваме дейността си в областта на разработка на информационни системи по задание на клиента.
Проектите са доста, но ще спомена най-важните от наша гледна точка, поради голямата им обществена значимост. Първият е системата за ранно оповестяване при бедствия, която вече работи на територията на Република България. Чрез системата за клетъчно излъчване и разпространяване на съобщение за предупреждение на населението BG-Alert Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" може да изпрати сигнал за тревога на мобилното ни устройство при извънредни ситуации като: пожари, наводнения, изгубени хора и т.н. Проектът е завършен и в момента е в тестови период, като предстои гражданите да получат тестови известия.
Следващият проект е свързан с дигитализирането на над 80 електронни административни услуги до края на 2024 г., които Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" ще може да предоставя на гражданите. Единната информационна система ще заработи още тази година с 37 услуги, като например: заявление за явяване на изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС, издаване на дубликат на разрешение за извършване на проверка на техническа изправност на ППС, издаване и заверка на сертификат за техническа изправност на ППС и др.
През 2022 г. започна и надграждането на Системата за оценка и управление на комплексността на въздушното движение (tCAT) на ДП "Ръководство на въздушното движение".
А върху какви проекти и услуги се фокусирате в момента?
Усилията на екипа в момента са фокусирани върху изпълнението на текущите проекти и върху развитието на два основни продукта.
Единият е универсален продукт за управление на транспорта, като първата му версия вече е на пазара. Umbrella Software за Smart Country е иновативно решение с широко приложение и голяма добавена стойност за обществото, което надвиша възможностите на актуалната в момента конвенционалната концепция на решенията за умни градове.
Платформата дава възможност за интеграция на всякакъв тип датчици и управлението на информацията, която се събира от тях в градска среда и от цялата пътна мрежа в дадена страна от тях: метео датчици, датчици за преброяване на трафика, контролери за управление на трафика, паркинг датчици, кантари за измерване на тегло на превозните средства в движение, електронни информационни табла, камери за разпознаване на регистрационни номера (ANPR камери). Решението включва и специализирани модули за известяване при налична грешка и повреда на хардуера, модул за изпълнение на сценарии вследствие от постъпилите данни от логически свързаните устройства, както и модул за аналитични справки и др.
До края на годината ще пуснем на пазара и нова версия на платформата ни за масово известяване (Info MSG System) на клиенти чрез SMS и съобщения, изпратени посредством различни социални медии (Viber, What's App и т.н.). Целта ни е да предложим лесно достъпен продукт чрез самостоятелна регистрация и достъп до известявания чрез електронна поща. Продуктът е насочен към клиенти, желаещи да повишат качеството на обслужване на техните клиенти като банки, спедиторски компании, компании, предоставящи комунални услуги и т.н.
В тази връзка към кои услуги и продукти в сферата на управлението на транспорта наблюдавате най-голям интерес? Защо?
Има интерес към разработването на интелигентни транспортни системи за управление на трафика, с които да може да се оптимизира трафика в големите градове и да се намали влиянието на вредните емисии в околната среда. Освен това се търсят услуги за организация и насочване на заблудения трафик в централните градски части и оптимизация на местата за паркиране. Ефектът от интегрирането на тези системи е оптимизация на времето за пътуване и паркиране за гражданите и по-малко отделени вредни емисии в околната среда.
Във връзка с този интерес и развитието на сектора на интелигентните транспортни системи в България, "Инфосистемс" стана член и на Българската ИТС асоциация.
Какви са основните предизвикателства пред "Инфосистемс" сега?
Сред основните предизвикателства е конкуренцията в сектора и най-вече конкуренцията за кадри, тъй като компаниите стават все повече и повече, а специалистите по-малко. Опитваме се да прилагаме иновативни подходи, чрез които да намерим нови ентусиазирани бъдещи членове на екипа ни. В по-големия процент от случаите ги наемаме с по-малко опит и ги развиваме. За нас като компания наличието на мотивация за развитие и знание е от по-голямо значение спрямо опита.
От технологична гледна точка се опитваме да използваме тех стак, който е актуален за момента, като знаем, че той също е динамичен и се запознаваме с новите тенденции. Планираме да започнем внедряването на инструменти, които са изградени на базата на изкуствен интелект, което е актуалната тема в сектора в момента и ще улесни процесите ни.
Каква е 2023 г. за "Инфосистемс"? Кои са важните теми за компанията през тази и следващата година?
Ако трябва да я опиша с едно изречение, година на устойчивото развитие и стратегическите промени. 2023 започна изключително успешно и резултатите през първото полугодие са много стабилни, очакваме да преизпълним годишния план както от гледна точка на реализирани проекти, така и от финансова гледна точка.
През тази година придобих дял в собствеността на компанията, защото откакто съм част от нея виждам потенциала и възможностите й за позициониране след лидерите в ИКТ сектора. Заедно с останалите съсобственици сме изключително амбицирани да постигаме още по-впечатляващи резултати. До момента компанията оперираше основно в публичния сектор, през тази година предприехме стъпки към разширение на дейността и в частния сектор. Разработването на универсални иновативни продуктите е част от стратегията ни за конкретно предимство и устойчиво развитие и занапред.
Целта ни през тази и следващата година е към организационно развитие, което ще ни осигури по-добро пазарно позициониране. Основните ни индикатори за постигане на тази цел са реализиране на собствени продукти, удовлетвореност и развитие на екипа, оптимизиране на процесите и запазване на високо качество при изпълнение на проектите. По отношение на пазарното позициониране, освен в България, целта ни е да разширим таргет пазара извън пределите на страната, като в момента участваме в процедури за няколко проекта в Румъния.
Как се разви бизнесът на компанията през 2022 г.? Кои бяха основните реализирани или стартирани проекти през предходната година?
2022 година беше динамична както за нас, така и за целия сектор. Бизнес предизвикателствата не липсваха през миналата година, но смело мога да кажа, че ги превърнахме във възможности, които доведоха до положително развитие на компанията. През годината продължихме да развиваме дейността си в областта на разработка на информационни системи по задание на клиента.