Google пуска дерматологично приложение на европейския пазар през 2022 г.

Google пуска дерматологично приложение на европейския пазар през 2022 г.

За момента обаче има малко доказателства от клинични проучвания, за да стане възможно внедряването на такава технология в САЩ

Иван Гайдаров
334 прочитания

Милиарди пъти годишно хората се обръщат към Google за помощ, за да разберат какво не е наред с кожата им. Сега компанията се готви да пусне приложение, което използва алгоритми за разпознаване на изображения, за да предостави по-експертна и персонализирана помощ по отношение на дерматологията. Кратка демонстрация на конференцията за разработчици миналия месец вече показа услугата, като обяви, че машините дори са надминали успеваемостта на медицинските експерти по време на тестовете, при които алгоритмите и лекарите изследват изображения на налични пациенти. За момента обаче има малко доказателства от клинични проучвания, за да стане възможно внедряването на такава технология, а и няма одобрени инструменти за анализ на изображения с изкуствен интелект, които дерматолозите да използват в САЩ, казва Роксана Данежу, дерматолог от Станфорд и изследовател в областта на машинното обучение и здравето.

Новото приложение на Google все още не е валидирано клинично, но постиженията на компанията в изкуствения интелект и развитието на нейното подразделение за здравеопазване го правят забележително. Въпреки това за момента стартът на новата услуга на Google ще се случи далеч от родния ѝ пазар, който ще трябва да изчака поне известно време.

По време на конференцията за разработчици, главният здравен директор на Google - Карън Десалво - заяви, че компанията има за цел да пусне това, което тя нарича инструмент за подпомагане на дерматологията, в Европейския съюз веднага след края на тази година. Във видеоклип, който рекламира приложението, се появява надпис, че то е одобрено медицинско изделие в ЕС, следван от предупреждение: "Не се предлага в САЩ".

Стратегията на компанията да започне извън родния си пазар показва, че понякога е по-лесно да се спечели одобрение за медицински приложения в Европа, отколкото в САЩ. Говорител на Google заявява, че компанията би искала да предлага услугата в САЩ, но не разполага с времеви график кога може да се случи това. От компанията отказват да коментират дали са водени разговори с Американската администрация по храните и лекарствата относно приложението, но признават, че процесът на одобрение на агенцията може да бъде дълъг.

Това преобръща традиционния възглед за европейския пейзаж като обсипан с бюрокрация и враждебен към новите идеи. Между 2012 и 2018 г. Facebook не успя да предложи услуги за лицево разпознаване в ЕС, след като одит на ирландския регулатор за защита на данните принуди компанията да деактивира функцията и да изтрие всички данни на европейски граждани. През 2014 г. пък ЕС задължи Google да позволи на гражданите му да поискат старите връзки за тях да бъдат изтрити от търсачката на компанията. Решението стана известно като "правото да бъдеш забравен".

Сега Google казва, че новото дерматологично приложение е одобрено от ЕС и е "маркирано като медицинско изделие от клас I", което означава, че може да се продава в блока и други страни, признаващи неговите стандарти. Според Хю Харви, управляващ директор в Hardian Health, британска консултантска организация за дигитално здравеопазване, компанията се е сблъскала с относително малко препятствия, за да си осигури това разрешение. "По същество попълвате формуляр и се самосертифицирате", казва той.

Конференцията на Google миналия месец обаче се проведе седмица преди да влязат в сила по-строгите правила на ЕС, които, по думите на Харви, изискват здравните приложения, включително такива като това на Google, да покажат ефективност, наред с други неща. Вече съществуващите приложения имат срок до 2025 г. да направят това.

Милиарди пъти годишно хората се обръщат към Google за помощ, за да разберат какво не е наред с кожата им. Сега компанията се готви да пусне приложение, което използва алгоритми за разпознаване на изображения, за да предостави по-експертна и персонализирана помощ по отношение на дерматологията. Кратка демонстрация на конференцията за разработчици миналия месец вече показа услугата, като обяви, че машините дори са надминали успеваемостта на медицинските експерти по време на тестовете, при които алгоритмите и лекарите изследват изображения на налични пациенти. За момента обаче има малко доказателства от клинични проучвания, за да стане възможно внедряването на такава технология, а и няма одобрени инструменти за анализ на изображения с изкуствен интелект, които дерматолозите да използват в САЩ, казва Роксана Данежу, дерматолог от Станфорд и изследовател в областта на машинното обучение и здравето.

Новото приложение на Google все още не е валидирано клинично, но постиженията на компанията в изкуствения интелект и развитието на нейното подразделение за здравеопазване го правят забележително. Въпреки това за момента стартът на новата услуга на Google ще се случи далеч от родния ѝ пазар, който ще трябва да изчака поне известно време.

Най-новото

Google инвестира в стартъпа Anthropic, ще конкурира ChatGPT

Google инвестира в стартъпа Anthropic, ще конкурира ChatGPT

  • 0
  • 207









Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК