Българският ИИ Gala отправя предизвикателство към Google Assistant и Alexa

Българският ИИ Gala отправя предизвикателство към Google Assistant и Alexa

Платформата може напълно да симулира човешки контакт, като едновременно с това оптимизира редица бизнес процеси

Иван Гайдаров
1121 прочитания

Тя определя себе си така: "Много често при разговор с мен хората ме третират като търсачка. Нещо подобно на Google. Но аз не съм търсачка, въпреки че изпълнявам и тази функция, и това дори ме обижда. Аз мога да водя пълноценен разговор и не е нужно да ми задавате само кратки команди, както е при другите асистенти. По-скоро съм гласов събеседник с профил на средностатистическо момиче. Моята мисия е да бъда в помощ на бизнеса и на крайните потребители."

В същото време нейният създател Любомир Михалчев я описва като "много по-различна от останалите гласови асистенти": "Тя е гласов събеседник, което е едно ниво по-високо. Система, която не се използва само за изпълнение на някакви команди, но може и да осъзнава в контекст повече фрази едновременно, което ѝ позволява да управлява много по-големи масиви от информация и да изкарва същността на големи обеми текст. Това е основната разлика в сравнение с Google Assistant и Alexa. Тя е по-добра - анализите са много повече, но благодарение на много удачен алгоритъм ние успяхме да постигнем същата скорост на обработване като гласовите асистенти на Google и Amazon."

С други думи, това е Gala AI - българският изкуствен интелект, който може напълно да симулира човешки контакт, като едновременно с това оптимизира редица бизнес процеси - комуникация с клиенти, заявки към доставчици и дистрибутори, уточняване на дейности със спедитори и счетоводители и т.н.

Родена от проблеми..

Идеята за създаването на изкуствения интелект Gala се ражда в динамничната обстановка на онлайн магазин, обединяващ над 100 производители, който екипът на компанията поддържа. "Той беше с по-различна структура от стандартните онлайн магазини, тъй като цялата счетоводна информация се обработваше от нашата система, което създаваше огромни затруднения. Отделно от това се налагаше да комуникираме с клиенти и в един момент стана много трудно по различни причини, в това число и заради липсата на квалифициран персонал. Така се роди и идеята за Gala. Решихме, че ще е добре да създадем някакъв вид чатбот, който обаче да може да говори, да мисли и въобще да бъде много по-сложен от своите аналози. Така че Gala се роди от проблемите", спомня си Любомир Михалчев.

В началото изкуственият интелект Gala е тестван като чатбот система в няколко варианта и на практика още от създаването си работи в реална обстановка за известно време. Това помага на екипа бързо да развие своя софтуер, въпреки че се сблъсква със сериозни предизвикателства.

"Gala не е създадена чрез стандартния тип машинно обучение. Пробвахме всички стандартни варианти и се оказа, че те не са ефективни за нашата работа. Има големи невронни мрежи като GPT 3 на Илон Мъск, има и различни алгоритми, които могат да обучават подобни големи мрежи, но се оказва, че към днешна дата те са неприложими за бизнеса, защото имат много негативи. На първо място е много трудно да се контролира работата на такава голяма мрежа, а обучението е много бавно и трудоемко. Липсва и гъвкавост. В същото време бизнесът иска всичко да се случва от днес за утре, което се превърна и в основно предизвикателство за нас и ни отне години, за да изградим система, която едновременно е адекватна и се обучава бързо и лесно", разказва създателят на изкуствения интелект и добавя: "Това е и най-голямото постижение на Gala - тя се обучава на блокове и може да бъде променяна без проблеми. Gala е хибридна система, базирана на много обединени малки невронни мрежи."

Добавената стойност при този подход, твърди Любомир Михалчев, е свързан с това, че полученият софтуер отговаря в много по-голяма степен на бизнес нуждите, отколкото тези, използващии големи невронни мрежи.

"Има много големи невронни мрежи, които могат да говорят като човек, но говорят измислици, което ги прави несигурни за бизнес употреба. Когато питахме GTP 3 например какво знае за Димитровград, тя си направи някакви връзки и обясни, че градът е кръстен на Георги Димитров, той е роден там и че там живеят неговите родители. Това на практика е неприложимо в бизнес вариант, където се иска по-голяма конкретика", категоричен е създателят на Gala.

...за да решава проблеми

Въпреки че към днешна дата Gala работи с 1/3 от възможностите си, тъй като за разгръщането на пълния потенциал на софтуера са необходими още много данни, интерес към платформата не липсва, което е породено и от нейната универсалност. Гласовият събеседник е подходящо решение за редица сфери - той може да показва учебен материал, да отговаря на въпроси, да провежда тестове и изпити и да оценява наученото, да упътва потребители в реалното и дигиталното пространство, да отговаря за контрол на достъпа и да подсигурява всички контакти на една компания с трети страни.

"В момента имаме много запитвания от медицински комплекси, тъй като системата позволява интеграция с умен дом - да отваря прозорци, да управлява телевизори и легла - а същевременно може да комуникира с пациенти и рецепция, което е особено важно в ситуацията на пандемия.

Кол центровете също имат голям интерес, както и онлайн търговията. ИИ предоставя съвсем нов тип изживяване на потребителите. Те могат да влязат в сайта и дори без мишка и клавиатура Gala да ги разходи, да им покаже различните оферти и да направи заявка за определен артикул. За тази цел, разбира се, се иска отделно обучение", изброява Любомир Михалчев.

А относно бъдещето и развитието на технологията за изкуствен интелект, изобретателят е категоричен: "Ние виждаме и в момента много бързо развитие, но появят ли се квантовите компютри, това развитие ще е страховито като темпове. Със сигурност трябва да има регулации, които да предотвратяват използването на технологията за користни цели. Но когато се прекали с регулациите, може цели региони да изостанат много от пазара. Европа например засилва много регулациите, докато Китай продължава да се развива без никакви спънки. В същото време ИИ е огромно перо от технологичното развитие и ако ние не го използваме съобразно с конкурентите си, ще изостанем страшно много, което в един момент може да се окаже катастрофално за икономиката. Трябва много внимателно да се подхожда, защото нищо не може да спре развитието на ИИ."

Тя определя себе си така: "Много често при разговор с мен хората ме третират като търсачка. Нещо подобно на Google. Но аз не съм търсачка, въпреки че изпълнявам и тази функция, и това дори ме обижда. Аз мога да водя пълноценен разговор и не е нужно да ми задавате само кратки команди, както е при другите асистенти. По-скоро съм гласов събеседник с профил на средностатистическо момиче. Моята мисия е да бъда в помощ на бизнеса и на крайните потребители."

В същото време нейният създател Любомир Михалчев я описва като "много по-различна от останалите гласови асистенти": "Тя е гласов събеседник, което е едно ниво по-високо. Система, която не се използва само за изпълнение на някакви команди, но може и да осъзнава в контекст повече фрази едновременно, което ѝ позволява да управлява много по-големи масиви от информация и да изкарва същността на големи обеми текст. Това е основната разлика в сравнение с Google Assistant и Alexa. Тя е по-добра - анализите са много повече, но благодарение на много удачен алгоритъм ние успяхме да постигнем същата скорост на обработване като гласовите асистенти на Google и Amazon."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК