Вижте, търсете, купете

Вижте, търсете, купете

Системите за разпознаване на изображения позволяват много по-лесно и бързо откриване на продукти

Александър Главчев
497 прочитания

Една картина струва колкото хиляда думи, гласи популярното изказване. В днешно време цената на едно изображение, имайки предвид привързаните към него ключови думи и метаданни, е дори вероятно много повече.

Един от несъмнените ефекти на интернет епохата е допълнителното увеличаване на важността на визията - нещо, което се усеща особено силно в сфери като електронната търговия, където по правило клиентът няма възможност да докосне предварително закупуваната стока. Именно затова никак не е учудващо, че именно това е една от сферите, в които системите за разпознаване на изображения променят играта, предлагайки на потребителите и търговците невиждани преди това предимства.

Статията е част от рипорта "Изкуственият интелект в електронната търговия" на Digitalk от 10/2021 г.
Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.
Вероятно повечето хора са добили поне известна пред става за възможностите, които се разкриват в тази насока, използвайки инструментите за търсене на изображения на популярните интернет търсачки. Те на практика позволяват на потребителите буквално да пазаруват от случайно попаднали им картинки в интернет, което променя играта за дигиталната търговия на дребно.

Инструментът Google Lens отива дори още по-напред. Това приложение е създадено специално за визуални търсения и може да работи с камерата на смартфона, позволявайки разпознаване в реално време на значително количество обекти от растения, животни, местоположения, продукти, произведения на изкуството.

Какво предлагат системите за разпознаване на изображения

Тези инструменти използват алгоритми с изкуствен интелект и машинно обучение. Те могат да идентифицират, категоризират и различават уникални изображения, за да разпознаят тяхното съдържание.

Използването на софтуер за допълнена реалност (AR) пък позволява на потребителя да извършва търсения, използвайки изображения в реалния свят, като идентифициране на конкретни продукти или търсене на определени артикули онлайн. Именно тази идея стои в основата на споменатия Google Lens.

Стойността на системите за разпознаване на изображения за електронните търговци е във възможността бързо и точно да идентифицира продукти. Подобни функционалности може да се използват например за виртуални проучвания и като инструменти за онлайн продажби.

Решенията могат да се използват и във вътрешни процеси - например за одити и събиране на данни. Чрез тях компаниите могат да идентифицират пратки и складови наличности, да улесняват етикетирането, да следят състоянието на опаковките и т.н.

За потребителите системите за разпознаване на изображения позволяват много по-лесно и бързо откриване на продукти, които са видели на витрината на магазин, из интернет или дори в клипче или филм. Доскоро, ако човек искаше да открие същия или подобен продукт, той трябваше да събере възможно най-много информация, което е досадна задача, която трябва да бъде извършена на ръка.

Благодарение на решенията с изкуствен интелект сега може просто да се използва функцията за търсене на изображения и да се прегледат предложените подобни резултати. В доста от случаите човек може да открие това, което търси.

Как разпознаването на изображения може да подобри е-търговията

Класификация на изображения

Класификацията на изображения при търсене на продукти може потенциално да бъде най-ефективна на смартфона на клиента. Мобилната търговия и социалната търговия стават все по-популярни благодарение на разпространението на мобилни устройства. Пример за класификация на изображенията би включвал клиент да направи снимка с помощта на своя смартфон или да пусне за търсене изображение от социалните медии.

Анализирането на удовлетвореността на клиента би могло да даде още повече информация. Например системата за разпознаване на лица може се използва за разкриване на емоцията на конкретния клиент от негова снимка, на която той е облякъл продукта, ако става дума за дреха например. Това може да се комбинира със система за стимулиране на потребителски ревюта със снимки.

Допълнена реалност с рекламна цел

Системите за допълнена реалност (AR) и виртуална реалност (VR) стават все по по-популярни през последните години, до голяма степен поради успеха на игри, най-нашумяла от които е Pokemon Go. Разбира се, технологията предоставя възможности в други сфери. В бъдеще онлайн и офлайн изданията биха могли да превърнат изображенията на своите рекламодатели в интерактивни реклами.

Читателят например ще може да направи снимка с помощта на своя смартфон на изображение на страниците на списанието, чието търсене може да го отвежда на сайта на рекламодателя. За онлайн търговците пък читателят би могъл да направи снимка на продукт, който харесва, което ще го отвежда директно в дадения магазин.

Борба с недоброжелатели

Системите за търсене на изображения могат да се използват и за търсене на неподходящо съдържание. Това може да става чрез разпознаване на логото на дадената марка. Така може да се откриват фалшиви стоки или да се открива съдържание, вредящо на имиджа на компанията.

Първият от двата примера към момента звучи по-реалистично. По същество решенията за разпознаване на изображения позволяват на сайтовете за електронна търговия да откриват фалшиви лога, които се опитват да имитират установени популярни марки. Веднага след като бъде открит фалшив, артикулът се маркира. Очевидно това е автоматизиран процес, който отнема необходимостта от ръчно въвеждане

Една картина струва колкото хиляда думи, гласи популярното изказване. В днешно време цената на едно изображение, имайки предвид привързаните към него ключови думи и метаданни, е дори вероятно много повече.

Един от несъмнените ефекти на интернет епохата е допълнителното увеличаване на важността на визията - нещо, което се усеща особено силно в сфери като електронната търговия, където по правило клиентът няма възможност да докосне предварително закупуваната стока. Именно затова никак не е учудващо, че именно това е една от сферите, в които системите за разпознаване на изображения променят играта, предлагайки на потребителите и търговците невиждани преди това предимства.

Статията е част от рипорта "Изкуственият интелект в електронната търговия" на Digitalk от 10/2021 г.
Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.
Вероятно повечето хора са добили поне известна пред става за възможностите, които се разкриват в тази насока, използвайки инструментите за търсене на изображения на популярните интернет търсачки. Те на практика позволяват на потребителите буквално да пазаруват от случайно попаднали им картинки в интернет, което променя играта за дигиталната търговия на дребно.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК