Hyundai направи нова крачка напред в развитието на концепцията си за автономно управление. Дъщерното дружество на компанията Avikus обяви, че е завършило първата в света автономна навигация на голям кораб през океана. Корабът Prism Courage е напуснал пристанището Фрийпорт в Мексиканския залив на 1 май и е използвал захранваната с изкуствен интелект система на Avikus HiNAS 2.0 за навигация през половината от близо 20 000-километровото пътуване до терминала за втечнен природен газ Борйеонг в западната част на Южна Корея. Технологията за самоуправление от ниво 2 се е представила отлично в преценката на местоположението на други кораби, времето и вълнението.
Автономните възможности надали са спестили много работа на екипажа, разбира се, но пък според компанията те биха спомогнали за борбата с климатичните промени. От Avikus твърдят, че оптималното планиране на маршрута чрез HiNAS 2.0 е подобрило горивната ефективност на Prism Courage с около 7% и е намалило емисиите с 5%.
Това обаче няма как да се счита за начало на ерата на корабоплаването с нулев екипаж, тъй като другата половина от пътя е изисквала човешка навигация, като автономното управление е било тествано предимно в открито море. Все още не е ясно как автономна система би могла да контролира цялото пътуване, особено в пристанища и водни пътища с интензивно движение, които поставят допълнителни предизвикателства пред технологията.
Avikus планира да комерсиализира HiNAS 2.0 до края на годината. От компанията са наясно, че бъдещето, в което корабоплаването се управлява на 100% от AI, все още е далеч зад хоризонта, но се надяват, че нейната платформа от ниво 2 може да бъде отговор на редица предизвикателства като недостига на екипажи, безопасността и въздействието на морския транспорт върху околната среда. Avikus е ориентирала своята AI навигация и към по-малки плавателни съдове като частни и увеселителни яхти.
Норвежкият Yara Birkeland проправя пътя
И все пак Hyundai може да има претенции за пионер в областта, единствено доколко пътуването на Prism Courage е презокеанско, тъй като първият автономен курс на контейнеровоз с нулеви емисии е дело Yara Birkeland. Той завърши първото си пътуване във фиорда на Осло през 2021 г. Тогава започва и двугодишната фаза на технологични тестове, преди корабът да бъде сертифициран като "автономен, изцяло електрически контейнеровоз".
До създаването на Yara Birkeland се стига, след като през 2017 г. производителят на торове Yara възлага на корабостроителния завод Vard да построи "Tesla на моретата". Идеята е Yara Birkeland да направи доставки, еквивалентни на 40 000 пътувания с камион между завода за производство на торове в Порсгрун, Южна Норвегия, и Бревик.

Yara Birkeland разполага с изцяло електрическа задвижваща система, която черпи енергията си от 7 MWh система за съхранение на електроенергия на производителя Leclanché. Корабът е с дължина 80 метра и ширина 15 метра, като може да транспортира до 120 20-футови контейнера на пътуване. Бюджетът на проекта за създаването му възлиза на 25 милиона евро, приблизително колкото струват плавателните съдове, задвижвани от изкопаеми горива, като норвежкото държавно предприятие Enova, което отговаря за насърчаването на използването на възобновяемата енергия, е отпуснало над 13 милиона евро от общата сума.
Hyundai направи нова крачка напред в развитието на концепцията си за автономно управление. Дъщерното дружество на компанията Avikus обяви, че е завършило първата в света автономна навигация на голям кораб през океана. Корабът Prism Courage е напуснал пристанището Фрийпорт в Мексиканския залив на 1 май и е използвал захранваната с изкуствен интелект система на Avikus HiNAS 2.0 за навигация през половината от близо 20 000-километровото пътуване до терминала за втечнен природен газ Борйеонг в западната част на Южна Корея. Технологията за самоуправление от ниво 2 се е представила отлично в преценката на местоположението на други кораби, времето и вълнението.
Автономните възможности надали са спестили много работа на екипажа, разбира се, но пък според компанията те биха спомогнали за борбата с климатичните промени. От Avikus твърдят, че оптималното планиране на маршрута чрез HiNAS 2.0 е подобрило горивната ефективност на Prism Courage с около 7% и е намалило емисиите с 5%.