Използването на AI в компаниите се увеличава

PixaBay.com
geralt

Използването на AI в компаниите се увеличава

Все още обаче е налице недостиг на специалисти и политиките за управление също продължават да не са зрели

Александър Главчев
1013 прочитания

PixaBay.com

© geralt


Предприятията в по-голямата си част вече са преминали отвъд концептуалните и пилотни фази на използване на системи с изкуствен интелект (AI) и вече внедряват такива решения, отчита Wakefield Research в проучване, проведено по поръчка на Juniper Networks. Отчита се, че благоприятно за развитието на пазара се е оказало свързаното с пандемията цифрово ускорение и узряването на наличните инструменти.

Ако докладът на Juniper за 2021 г. показа, че само 6% от мениджърите на ниво C (т.е. такива, заемащи ръководни позиции и оказващи влияние върху решенията в цялата компания) са възприели решения, задвижвани от AI в своите организации (позовавайки се на технологични предизвикателства, набор от умения и управление), тази година 63% от анкетираните лидери на компании казват, че са изминали "по-голямата част от пътя" към планираните им цели за възприемане на AI.

Въпреки това обаче само 9% от ИТ директорите смятат, че управлението и политиките за системите с изкуствен интелект, като например създаване на специални мениджърски позиция по въпросите, свързани с AI или стандартите и процесите в тази посока, са "напълно зрели". В същото време повече мениджъри виждат управлението като приоритет: 95% са съгласни, че наличието на подходящо управление на AI е важно, за да се изпревари бъдещото законодателство. Отчита се ръст спрямо миналогодишното издание на доклада, когато аналогичният дял бе 87%. Дори обаче ръководството да осъзнава важността на управлението на AI и да разполага с политики, управление и поддръжка, почти половината от респондентите (48%) смятат, че трябва да се направи повече в тази посока.

Изследването отчита още:

  • Въпреки нарастващата зависимост от AI ИТ лидерите не виждат изкуствения интелект да замества хора, а по-скоро позволява на служителите да спестят време и да се съсредоточат върху по-стратегически и нюансирани задачи. Около половината от ИТ лидерите споделят, че AI ще позволи на служителите да се съсредоточат върху това да бъдат по-иновативни (55%), да придобият нови умения (50%) и да повишат своята ангажираност (47%).
  • Почти всички мениджъри в сферата на изкуствения интелект и машинното обучение (95%) са съгласни, че киберсигурността е критичен компонент за поддържането на корпоративно AI решение. Киберсигурността значително нарасна по важност като най-критичната област за приемане на такива решения: 29% споделят, че това е бил най-критичният фактор за възприемането на AI през 2022 г., спрямо 14-те процента през 2021 г.
  • Почти всички ИТ лидери (96%) казват, че през следващите 12 месеца AI ще помогне за намаляване на риска и повишаване на качеството в тяхната организация. Мрежите и облаците (25%), ИТ инфраструктурата (21%) и веригите за доставки (15%) се посочват като бизнес функциите, за които се смята, че имат най-голям потенциал за извличане на ползи от внедряването на AI.
  • Наемането на правилните хора, които да работят и развиват способности, е водеща област за инвестициите за оптимизиране на AI. ИТ директорите формулират три области като най-добрите инвестиционни възможности (по 21% всяка): наемане на точните хора, които да работят и развиват AI способности; допълнително обучение на AI моделите; разширяване на възможностите на настоящ AI инструмент в нови бизнес звена. Миналата година 26% от респондентите са класирали наемането на хора за разработване на AI способности в организацията като свой основен инвестиционен приоритет за оптимизиране на AI способностите в техните организации. 11%, пък са споделяли, че техният основен приоритет е да обучат крайните потребители да взаимодействат ефективно със самите инструменти.

"AI в крайна сметка е проектиран да изпълнява задачи наравно с хората, но с по-голям мащаб чрез автоматизация", обяснява Боб Фрайдей, главен AI директор в Juniper Networks. "Но с всички положителни страни предприятията трябва отговорно да управляват растежа на AI, за да изпреварят регулациите и да сведат до минимум потенциалните отрицателни въздействия. В Европа например виждаме, че регулаторите започват да класифицират определени случаи на използване на AI като рискови и изискващи CE сертифициране. Регулирането на AI се променя бързо и бизнес лидерите трябва да превърнат управлението на AI в стратегически приоритет."

Предприятията в по-голямата си част вече са преминали отвъд концептуалните и пилотни фази на използване на системи с изкуствен интелект (AI) и вече внедряват такива решения, отчита Wakefield Research в проучване, проведено по поръчка на Juniper Networks. Отчита се, че благоприятно за развитието на пазара се е оказало свързаното с пандемията цифрово ускорение и узряването на наличните инструменти.

Ако докладът на Juniper за 2021 г. показа, че само 6% от мениджърите на ниво C (т.е. такива, заемащи ръководни позиции и оказващи влияние върху решенията в цялата компания) са възприели решения, задвижвани от AI в своите организации (позовавайки се на технологични предизвикателства, набор от умения и управление), тази година 63% от анкетираните лидери на компании казват, че са изминали "по-голямата част от пътя" към планираните им цели за възприемане на AI.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК