Бъдещето на дигиталната реклама включва AI, ако сме готови да платим с неприкосновеността

Pixabay.com
Buffik

Бъдещето на дигиталната реклама включва AI, ако сме готови да платим с неприкосновеността

За десетилетие изкуственият интелект ще разшири своето значение в сектора, предвиждат от Gartner

Мария Динкова
707 прочитания

Pixabay.com

© Buffik


Изкуственият интелект навлиза във всяка една индустрия с бързи темпове, предлагайки автоматизация, оптимизация и ефективност. Сферата на маркетинга не прави изключение, а от Gartner определят четири нови технологии, които се очаква да трансформират дигиталната реклама: AI за маркетинг, емоционален AI, инженерство на влиянието и генеративен AI.

"Ускорената фрагментация на дигиталните медии представлява предизвикателство за експертите по маркетинг в рекламиране, подтиквайки ги да съберат набор от партньори и технологии, за да оптимизират и разширят рекламните си кампании", коментира Май Фрогат, старши директор анализатор в Gartner. Той допълва, че по-конкретно използването на изкуствен интелект се увеличава при таргетирането, измерването, управление на предпочитанията и съгласието, а дори в някои случаи може да се прилага за генериране на креативно съдържание чрез AI инструменти.

AI за маркетинг

AI за маркетинга обхваща системите, които променят поведението на маркетинг платформите, без да се налага специфично програмиране, а се разчита на събрани данни, използване на анализи и други наблюдения. Сред прилаганите решения в случая са машинно обучение, базирани на правила системи, оптимизация и обработка на естествен език.

Според анализаторската компания AI има потенциала да промени използването на данните в сферата на рекламата. А в основата на това стоят два основни фактора: ограничаването на използването на лични данни за целите на маркетинга и прилагането на изкуствен интелект за анонимна оценка на контекстуални отговори.

В тази връзка от Gartner очертават три специфични имплементации на технологията, на които специалистите по маркетинг ще започнат да разчитат все повече в бъдеще: емоционален AI, инженерство на влиянието и генеративен изкуствен интелект. За да разберем какви ще бъдат последствията от тези решения, първо трябва да научим малко повече за самите иновации.

Емоционален AI

Технологиите за емоционален AI - също наречени афективни изчисления - използват AI техники, за да анализират емоционалното състояние на потребителя чрез компютърно зрение, аудио/гласови входни данни, сензори и/или софтуерна логика. По този начин системата може да инициира отговори като изпълни специфични персонализирани действия, които да паснат на настроението на потребителя. Емоционалният AI е приеман за трансформиращ, тъй като превръща човешкото поведение в данни, което има значително влияние върху всички аспекти на дигиталната комуникация.

Съответно за специалистите в сферата на маркетинга и рекламата достъпът до емоционални данни може да донесе разбиране за мотивацията на клиента, а това на свой ред ще помогне да се тества и подобри съдържанието, да се изгради дигитално изживяване и по-дълбока връзка между хората и брандовете.

С други думи можем да очакваме съвсем скоро машините да успеят да навлизат в нашия емоционален свят, да го тълкуват задълбочено и да предоставят тази информация в готов за използване вид. Неминуемо такива възможности пораждат притеснения свързани с неприкосновеността на данните, пристрастността на алгоритмите и възможните приложения на технологията. Затова според експертите на Gartner ще бъдат необходими поне още 10-тина година, за да навлезе подобна иновация по-широко.

Инженерство на влиянието

Емоционалният AI е част от по-голямата тенденция за инженерство на влиянието или създаването на алгоритми, имащи за цел да автоматизират елементи от дигиталното изживяване като учат и прилагат техники на поведенческата наука, за да насочват потребителските избори.

По този начин, след като установените методи за персонализация отслабват под влияние на ограниченията за неприкосновеност, новите източници на данни и ML възможностите ще доведат до разработката на нови системи за влияние, обясняват от Gartner. Научните пробиви в области като откриването на емоции, генерирането на съдържание и периферните изчисления ще автоматизират аспектите за влияние в комуникацията.

Едно е сигурно - определено клиентът ще бъде по-добре разбиран от когато и да било преди. Но дали е етично в крайна сметка емоциите ни да бъдат разчитани от машини до толкова голяма степен, а информацията да бъде използвана за влияние върху поведението и реакциите ни с маркетингови цели? Добрата новината е, че експертите от анализаторската компанията отново предвиждат използването на AI с цел оказване на влияние върху поведението в мащаб да се наложат едва след 10 години.

Генеративен AI

На последно място, макар не и по значение, остана генеративният AI. Той може да се учи от съществуващите артефакти да генерира нови, реалистични артефакти като видео, истории, реч, синтетични данни и продуктови дизайни, които да отразяват характеристиките на данните за обучение, без обаче да се повтарят. Очаква се технологията да започне масово да се прилага при дигиталните реклами през следващите между две и пет години.

Генеративният изкуствен интелект може да помогне да се идентифицират основните характеристики на клиентите и те да бъдат таргетирани с персонализирано съдържание по начин, зачитащ неприкосновеността. Технологията също така може да бъде използване да се обучават модели в медиите, за да се избягва рисково съдържание като дезинформация и дийпфейк, посочват още от анализаторската компания.

Като цяло изкуственият интелект изглежда ще промени из основи сектора на маркетинга и рекламата до края на десетилетието. Важният въпрос, който трябва да си зададем сега, е дали си струва цената и какво трябва да се промени, за да сме сигурни, че технологията ще бъде все пак прилагана етично и прозрачно. Един от начините да се гарантира това е чрез въвеждането на правни рамки за имплементирането на AI, например каквито подготви Европейския съюз. Тепърва обаче предстои да видим доколко наистина те ще се окажат ефективни и как ще повлияят на развитието на иновациите.

Изкуственият интелект навлиза във всяка една индустрия с бързи темпове, предлагайки автоматизация, оптимизация и ефективност. Сферата на маркетинга не прави изключение, а от Gartner определят четири нови технологии, които се очаква да трансформират дигиталната реклама: AI за маркетинг, емоционален AI, инженерство на влиянието и генеративен AI.

"Ускорената фрагментация на дигиталните медии представлява предизвикателство за експертите по маркетинг в рекламиране, подтиквайки ги да съберат набор от партньори и технологии, за да оптимизират и разширят рекламните си кампании", коментира Май Фрогат, старши директор анализатор в Gartner. Той допълва, че по-конкретно използването на изкуствен интелект се увеличава при таргетирането, измерването, управление на предпочитанията и съгласието, а дори в някои случаи може да се прилага за генериране на креативно съдържание чрез AI инструменти.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК