Китайският технологичен гигант Baidu представи виртуални "емоционални компаньони" - чатботове, с които потребителите могат да взаимодействат чрез текст. Ботовете Lin Kaikai и Ye Youyou са женски и мъжки аватари, които от компанията описват като "приятел, който е на разположение 24/7 и ви разбира". Технологията е предназначена да осигури "емоционална подкрепа" за хората, нуждаещи се от такава, коментират от компанията.
Създадени на базата на PLATO - диалогичен AI модел с 11 милиарда параметъра, чатботовете могат да комуникират с потребителите както на китайски, така и на английски, въпреки че приложението засега се предлага само в Китай. Според Baidu по време на тестовия период потребителите са взаимодействали с ботовете повече от 50 пъти на ден. За популярността им говори и фактът, че потребителите на китайската социална мрежа Weibo са използвали хаштагове, свързани с Lin Kaikai и Ye Youyou, съответно 19 милиона и 24 милиона пъти.
А оценката за тяхната визия е, че "приличат на K-поп идоли като BTS и BLACKPINK". Тази музикална култура набира все по-голяма популярност в Китай, въпреки че администрацията на страната, отговаряща за киберпространството, наложи правила, насочени към предотвратяване на създаването на подобни фен групи. Според южнокорейската музикална класация Hanteo 10% от всички К-поп албуми са били продадени на китайски фенове през 2021 г.
Реплика на Replika?
Като цяло "емоционалния компаньон" на Baidu наподобява чатботовете на Replika, които също са базирани на изкуствен интелект и се рекламират като "състрадателни и съпричастни AI приятели".
Replika обаче надхвърля приятелството. Потребителите могат да закупят опция, която позволява по-интимни разговори. При въвеждане на коментар или запитване от романтично естество потребителят получава инструкция как да разшири своя акаунт с достъп до подобни функции. Това обаче не пречи на множество потребители да твърдят, че вече са в "интимни отношения с чатботове". Каналът на Replika в Reddit е пълен с потребители, описващи взаимоотношенията, които са изградили с тези аватари.
С оглед на законодателството в Китай обаче не е ясно дали чатботовете на Baidu някога ще развият подобни способности.
Възходът на чатботовете
Според Juniper Research до 2024 г. разходите на потребителите за търговия на дребно през чатботове в световен мащаб ще достигне 142 милиарда долара спрямо едва 2,8 милиарда долара през 2019 г. От Gartner добавят допълнителни щрихи, очертаващи възхода на чатботовете през следващите години.
"До 2027 г. чатботовете ще станат основният канал за обслужване на клиенти за приблизително една четвърт от организациите. Виртуалните асистенти се развиха много през последното десетилетие, за да се превърнат в критичен технологичен компонент в стратегията на всяка организация, която контактува директно с клиенти", категорични са от Gartner. И добавят: "Когато са проектирани правилно, чатботовете могат да подобрят изживяването на клиентите и да предизвикат повече положителни емоции от взаимодействията на живо."
Именно в тази оценка можем да потърсим и мотивацията на Baidu за разработка на сетивен интелигентен софтуер. Но китайският технологичен гигант далеч не е единствената подобна компания. Разбирането на човешките емоции е една от основните области на изследване на изкуствения интелект. Според последни данни се очаква глобалният пазар на "емоционален AI" да расте със среден годишен темп 11,3% и да достигне 37,1 милиарда долара до 2026 г.
"Усъвършенстваното разпознаване на лицеви емоции, технология за проследяване на очите и анализиране на видеовзаимодействия в реално време са някои от жизненоважните фокусни точки на развитие на този тип технологии. Освен това се работи върху създаването на цифрови аватари, които проектират емоции, така че взаимодействието с AI чатбот в един момент да стане неразличимо от това с човек. Анализът на настроението, при който чатботовете с изкуствен интелект се подготвят да различават човешките чувства и да персонализират отговорите си, за да осигурят "лична" комуникация, са някои от основните следващи стъпки пред индустрията", обясняват в своя блог от доставчика на чатбот платформи Haptik.
Тези новини със сигурност са положителни за чатбот индустрията. Дали обаче не са диагноза за човечеството?
Китайският технологичен гигант Baidu представи виртуални "емоционални компаньони" - чатботове, с които потребителите могат да взаимодействат чрез текст. Ботовете Lin Kaikai и Ye Youyou са женски и мъжки аватари, които от компанията описват като "приятел, който е на разположение 24/7 и ви разбира". Технологията е предназначена да осигури "емоционална подкрепа" за хората, нуждаещи се от такава, коментират от компанията.
Създадени на базата на PLATO - диалогичен AI модел с 11 милиарда параметъра, чатботовете могат да комуникират с потребителите както на китайски, така и на английски, въпреки че приложението засега се предлага само в Китай. Според Baidu по време на тестовия период потребителите са взаимодействали с ботовете повече от 50 пъти на ден. За популярността им говори и фактът, че потребителите на китайската социална мрежа Weibo са използвали хаштагове, свързани с Lin Kaikai и Ye Youyou, съответно 19 милиона и 24 милиона пъти.