С допълнителната стойност, която дава във всевъзможни направления - от контрол на производствени процеси до бизнес анализи, изкуственият интелект (AI) започва да играе все по-важна роля за редица индустрии. Банковият сектор не прави изключение. Въпреки че има реномето на един от най-консервативните, истината е, че той има дълга история на въвеждане на иновации.
В стремежа си да предефинират начина, по който клиентите взаимодействат с тях с оглед на различни обществени и технологични промени, през 60-те години на ХХ век банките въвеждат банкоматите. През 70-те години идва ред на електронните разплащания с карти, а с началото на новия век се наблюдава широко приемане на 24/7 онлайн банкирането, последвано от разпространението на мобилното банкиране, което малко по малко се превръща в стандарт след 2010 г.
"Малцина биха отрекли, че бизнесът се намира в дигиталната ера, задвижвана от AI, белязана от намаляващи разходи за съхранение и обработка на данни, увеличаване на достъпа и свързаността за всички и бързия напредък в AI технологиите. Те могат да доведат до засилена автоматизация и когато се внедряват след извършен контрол на рисковете, да подобрят вземането на решения от страна на хората по отношение на бързина и точност", обясняват от McKinsey&Company в своя доклад Building the AI bankю of the future.
От консултантската компания посочват, че AI технологиите могат да помогнат за увеличаване на приходите чрез повишена персонализация на услугите за клиенти и служители, по-ниски разходи чрез повишена ефективност благодарение на автоматизацията, ограничаване на грешките и оптимизирано използване на ресурсите, както и разкриване на нови и нереализирани досега възможности, базирани на подобрените възможности за анализ на данни. Изкуственият интелект потенциално може да отключи допълнителна стойност от 1 трилион долара за банковия сектор в глобален мащаб, посочват анализатори, но финансите далеч не са единствената сфера, в която технологията дава допълнителна стойност за банковия сектор. Тя може да се превърне и в ключ за преодоляването на редица предизвикателства.
"В по-широк план AI технологиите могат драстично да подобрят способността на банките да постигнат четирите си ключови цели - по-високи печалби, персонализиране в мащаб, отличителни омниканални изживявания и бързи цикли на иновации. Банките, които не успеят да превърнат изкуствения интелект в основа на своята стратегия и операции, рискуват да бъдат надминати от конкуренцията и да загубят клиенти. Този риск допълнително се засилва от четири текущи тенденции", обясняват от McKinsey&Company.
Завишаване на очакванията на клиентите
Според данните на консултантската агенция през първите няколко месеца от пандемията от COVID-19 употребата на онлайн и мобилни канали за банкиране се е увеличила с 20 - 50% и се очаква тази тенденция да се затвърди през следващите години. В същото време на различните световни пазари 15 - 45% от потребителите очакват да намалят посещенията си в клонове.
"Тъй като потребителите увеличават използването на цифрови банкови услуги, те очакват повече от банките, особено когато правят сравнения със стандартите, които им предлагат водещите интернет компании. Тези лидери в цифровото изживяване непрекъснато вдигат летвата на персонализирането до точка, в която понякога предвиждат нуждите на клиентите си, преди самите те да са наясно с тях, и предлагат изключително персонализирани услуги в точното време през точния канал", акцентират анализаторите.
Лидерите на пазара вече използват усъвършенствани AI технологии
Близо 60% от респондентите в Global AI Survey на McKinsey, представляващи сектора на финансовите услуги, съобщават, че техните компании са внедрили поне една AI функция. Най-често срещаните са роботизирана автоматизация на процеси за структурирани оперативни задачи (36%), виртуални асистенти или разговорни интерфейси за отделите за обслужване на клиенти (32%), технологии за машинно обучение за откриване на измами и управление на риска (25%).
"Докато за много компании за финансови услуги използването на AI е епизодично и се фокусира върху конкретни случаи на употреба, все по-голям брой лидери на банковия пазар предприемат цялостен подход към внедряването на усъвършенстван своите AI възможности", посочват от McKinsey.
Това неминуемо ще отвори допълнително ножицата между по-малките играчи, които използват инцидентно изкуствен интелект, и лидерите на пазара, които интегрират в основи технологията.
Цифровите системи премахват посредниците във финансовите услуги
Чрез улесняването на достъпа до разнообразен набор от услуги през една обща точка цифровите екосистеми трансформират начина, по който потребителите откриват, оценяват и купуват стоки и услуги. Пример за това е WeChat, която предлага на китайските си потребители не само възможност за комуникация, но и инструменти за резервиране на такси, поръчка на храна и масажи, достъп до игри, изпращане на пари и достъп до лична кредитна линия. В същото време различни небанкови организации вграждат финансови услуги и продукти в своите платформи, предоставяйки персонализирано изживяване и разрушавайки традиционните методи за откриване на банкови продукти и услуги.
В резултат на това банките ще трябва да преосмислят как участват в цифровите екосистеми и използването на AI може да им позволи да използват пълната мощ на наличните данни.
Технологичните гиганти навлизат в сектора на финансовите услуги
В глобален мащаб водещите технологични гиганти разполагат с изключителни пазарни предимства - голяма и ангажирана клиентска мрежа, изобилие от данни, което позволява все по-точно разбиране на отделните клиенти, естествени предимства в разработването и мащабирането на иновации и достъп до евтин капитал. Едновременно с това технологичните гиганти имат изградена история на навлизане в нови бизнес сфери в търсене на нови потоци от приходи.
"Големите технологични играчи вече се наложиха в някои области на финансовите услуги, особено в плащанията, кредитирането и застраховането, и скоро може да се опитат да използват своите предимства, за да задълбочат присъствието си на този терен и да предлагат услуги в по-голям мащаб", посочват още от McKinsey.
С допълнителната стойност, която дава във всевъзможни направления - от контрол на производствени процеси до бизнес анализи, изкуственият интелект (AI) започва да играе все по-важна роля за редица индустрии. Банковият сектор не прави изключение. Въпреки че има реномето на един от най-консервативните, истината е, че той има дълга история на въвеждане на иновации.
В стремежа си да предефинират начина, по който клиентите взаимодействат с тях с оглед на различни обществени и технологични промени, през 60-те години на ХХ век банките въвеждат банкоматите. През 70-те години идва ред на електронните разплащания с карти, а с началото на новия век се наблюдава широко приемане на 24/7 онлайн банкирането, последвано от разпространението на мобилното банкиране, което малко по малко се превръща в стандарт след 2010 г.