Специално издание

Digitalk Report | Приложение на AI в банките

Септември 2022

Digitalk Report | Приложение на AI в банките

Септември 2022

PDF

Използването на AI в банковия сектор изостава

Само 12% от всички организации имат ниво на зрялост на AI, достатъчно високо, за да постигат растеж и бизнес трансформация

Александър Главчев
722 прочитания

Днес, в епохата на постоянния ръст на данните от всякакви източници, високоавтоматизирани системи (т.нар. изкуствен интелект, AI) се използват при тяхната обработка за извличане на прозрения, модели, зависимости, които няма как да бъдат открити от човек. AI вече е част нашето ежедневие - умните асистенти, които вече се срещат във всеки модерен смартфон, вероятно са най-очевидният пример.

Много компании с ентусиазъм прегръщат новите възможности аз автоматизирана обработка на данни, но в доста сфери зрелостта в тази посока все още е далеч в бъдещето. Доста назад по този показател са банките.

Според изследване на Accenture само 12% от всички организации имат ниво на зрелост на AI, достатъчно високо, за да постигат растеж и бизнес трансформация (анализаторите ги наричат "AI успяващи"). Други 25% от фирмите са донякъде напреднали ("Иноватори" или "Строители"), докато останалите 63% все още най-вече тестват обстановката ("AI експериментатори").

Изследването установява, че зрелостта по отношение на изкуствения интелект изисква овладяване на набор от ключови способности, включително данни и AI, но също така и организационна стратегия, правилни кадри и култура. Диференциацията се постига, когато възможностите на AI се комбинират с достатъчна подкрепа от висшето ръководство, преработени бизнес модели и култура на иновации, поддържана от AI.

Статията е част от тематичния доклад "Digitalk Report | Приложение на AI в банките" на Digitalk. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

За финансовите институции разработването и внедряването на AI решения е далеч по-слабо развито. Според Accenture само 1% от финансовите институции могат да се считат за "AI успяващи" в областта на изкуствения интелект. 75% от финансовите институции все още са в ранен експериментален етап на развитие на тези технологии.

Не е изненадващо, че индустрии като технологичната са далеч напред в нивото си на зрелост по отношение на AI. Странно обаче е, че именно финансовите услуги са на дъното със сравнително голямо изоставане. Нещо повече - очаква се ситуацията да остане подобна и през следващите няколко години.

AI ползи за банките

Изкуственият интелект има потенциала да промени и подобри значително клиентското изживяване и взаимоотношенията на клиентите с финансовите организации. За да се постигне това обаче, съответните приложения и системи трябва да отидат отвъд фасадата, където са например все по-популярните чатботове.

- По-умни плащания, по-лоялни клиенти

Една област, в която финансовите институции могат да прилагат AI технологии, за да постигнат значимо въздействие върху клиентското изживяване, са плащанията. От Harvard Business Review разглеждат партньорството на банковата услуга Marcus, собственост на Goldman Sachs, с Apple като пример за това как изкуственият интелект и дигиталните технологии като цяло могат да преместят банките отвъд традиционните транзакции и да предложат банкиране като услуга.

Goldman Sachs използва модерна цифрова технология, за да изгради дистрибуторски партньорства с Apple, Amazon, JetBlue и др. "В случая с Amazon Marcus предоставя револвиращи кредитни линии на търговците на Amazon, управлявани от данни от техните търговски дейности в електронната търговия", обясняват от изданието.

По същество използването на AI за създаване на този вид финансова екосистема, където потребителите имат достъп до услуги през трети фирми и платформи, с които имат бизнес отношения, увеличава важността на финансовите институции, като тяхната роля вече може да не се свежда просто до фонова обработка на плащания.

- Платежни данни могат да подобряват финансовото здраве на клиентите

Преди възхода на финтех много специалисти смятаха, че софтуерът за управление на личните финанси ще бъде спасителят на потребителските бюджети. Това така и не се случи.

Повечето смятат, че едно от решенията на дългосрочната криза на спестяванията в САЩ може да е чрез повишаване на финансовото образование сред потребителите. Услугите за лични финанси на пръв поглед са един от начините да се постигне това, но повечето просто предлагат на клиентите подробна информация за това как са похарчили парите си, а не какво евентуално да правят по въпроса със спестяването.

Използването на нови приложения за плащания, базирани на изкуствен интелект, може да помогне на потребителите да харчат по-разумно и дори да изгради защити за тях. Силата на AI е в това да взема и анализира данни от много различни потоци на плащания и да изгражда точни модели, които могат да предсказват потенциални рискове от разходи за клиентите.

Например такава система би могла да предвиди няколко месеца напред дали клиентът ще просрочи плащания по кредити. На базата на това банките могат да бъдат проактивни и да работят с клиентите, за да им помогнат и да организират оптимално финансите си.

AI може да работи и при клиента, помагайки му за създаване на по-добри навици за харчене. С други думи, такъв софтуер или услуга може да играе ролята личен финансов мениджър.

- Ключов инструмент за борба с измами

Мечтите за лесни и бързи за използване финансови услуги често влизат в сблъсък с контрола срещу измами. Отговор в тази насока може отново да даде изкуственият интелект, например в комбинация с проследяване на данни в реално време.

Американската Citibank например си партнира с Feedzai, за да създаде модели за машинно обучение за откриване на измами. Тъй като кибератаките, измамите, обработката на плащания и откриването на незаконни дейности непрекъснато се развиват, клиентите на банката очакват и институцията да бъде в крак с последните тенденции. Оттам твърдят, че използваният софтуер за откриване на аномалии помага на клиентите да се предпазват от новопоявяващите се заплахи, без да забавят транзакциите си.

4 стъпки за успех на AI проектите

Проучвания на анализаторската компания Gartner показват, че водещите внедрители на системи с изкуствен интелект споделят четири общи поведения на AI, които им позволяват бързо да постигнат или надминат очакваното въздействие на своите проекти и да си осигурят финансови и бизнес резултати.

- Наемане на външни AI специалисти. Повишаването на уменията може да е по-евтино, но съществува риск от забавяне на напредъка. Новите наети или партньорски таланти могат по-лесно да преминат отвъд наследеното мислене в дадената организация, предоставяйки нови начини за използване и включване на AI в ежедневието ѝ.

- Инвестиране в софтуер с вграден AI. Закупуването на продукти с вградена такава функционалност позволява експериментиране с изкуствения интелект и по-бързо създаване на пилотни решения за дадени бизнес предизвикателства. Според Gartner изграждането на вътрешни AI решения може да създаде повече работа и да намали възможностите за изследване на нови възможности.

- Ранни и широки експерименти. Възприемането на подход за "бърз отказ" (fail-fast) при внедряването на AI позволява по-широк набор от пилотни проекти и по-бързи реализации. За финансовите институции бавните и методични проучвания могат да убият инерцията.

- Назначете ръководител на внедряването на AI. Изкуственият интелект трябва да се разглежда като стратегически приоритет за цялата организация. Част от този ангажимент е да се намери лидер в сферата със силен аналитичен и информационен опит. Той може да има опит извън финансовите услуги, но трябва да разбира за сложността на изкуствения интелект в бизнес средата.

В наши дни много банки, както и организациите и всякакви други сектори смятат, че трябва да говорят за изкуствен интелект поне в своите маркетингови материали и прессъобщения. Паралелно с това обаче стратегическите инвестиции в AI в платежни продукти могат да доведат до осезаеми разлики.

Финансовите институции не искат да са просто услуги за обработка на транзакции. Предлагайки интелигентни и полезни разплащателни продукти, базирани на AI, те могат да остават в полезрението на клиентите, за да им бъдат наистина полезни.

Днес, в епохата на постоянния ръст на данните от всякакви източници, високоавтоматизирани системи (т.нар. изкуствен интелект, AI) се използват при тяхната обработка за извличане на прозрения, модели, зависимости, които няма как да бъдат открити от човек. AI вече е част нашето ежедневие - умните асистенти, които вече се срещат във всеки модерен смартфон, вероятно са най-очевидният пример.

Много компании с ентусиазъм прегръщат новите възможности аз автоматизирана обработка на данни, но в доста сфери зрелостта в тази посока все още е далеч в бъдещето. Доста назад по този показател са банките.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото








84% от компаниите - жертва на кибератаки

84% от компаниите - жертва на кибератаки

  • 0
  • 168


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК