Синтезираните от AI публикации могат да създадат реални проблеми

Pixabay.com
Markus Winkler

Синтезираните от AI публикации могат да създадат реални проблеми

Инструменти като ChatGPT e добре да се използват само за идеи и проучвания, не за реални бизнес публикации и изображения

Владимир Владков
257 прочитания

Pixabay.com

© Markus Winkler


Учителите и преподавателите в университетите могат да очакват потоци от курсови работи и есета, написани от ChatGPT. За това предупреди преподавателят по философия от Университета Фърман Дарън Хик.

Публичните инструменти за изкуствени медии, базирани на услугите DALL-E 2 и ChatGPT на щатската компания OpenAI, пестят време и пари, като създават бързо качествено съдържание. Компаниите вече ги използват за социални публикации, за обновяване на блогове, за автоматизирани отговори, дори за илюстрации.

Синтетичните медии обещават, че скоро рекламите ще се генерират по поръчка за всеки клиент, а супер реалистични агенти с изкуствен интелект ще отговарят на реални клиенти по телефона дори в малки и средни компании. Всички маркетингови, рекламни и бизнес изображения ще се генерират от AI базиран инструмент, а не от фотографи и графични дизайнери. Технологията обещава и изкуствен интелект, който пише софтуер, обработва SEO и публикува в социалните медии без човешка намеса.

Наскоро председателят на БАСКОМ Доброслав Димитров коментира, че изкуственият интелект вече навлиза реално и у нас, Тази "пета" революция представлява огромна възможност за софтуерните фирми в България, тъй като те работят за глобалните пазари и създават продукти от световна класа. Подобни инструменти могат да ускорят създаването на API интерфейси и други кодове, за които се изисква прочитане на хиляди страници и документи, а писането на самия код не отнема толкова време.

Звучи примамливо, но какви са правните последици? Ако екипът на вашата компания трябва да бъде представен на страницата "За нас"? Компаниите прехвърлят съществуващи селфита в инструмент с изкуствен интелект, избират стил и след това генерират "коригирани" снимки, така че всички да изглеждат като направени в едно и също студио с едно и също осветление или са нарисувани от един и същи художник. Но стиловете често се "научават" от изкуствен интелект чрез обработка (в правен смисъл) на интелектуалната собственост на конкретни фотографи или художници. Това кражба на интелектуална собственост ли е или не?

Голям е и рискът да публикувате съдържание, идентично с друг текст, създаден другаде с ChatGPT, но тогава рейтингът ви в търсачката на Google ще спадне заради дублирането. Ами ако конкурентна компания възложи на ChatGPT да напише нова публикация в блога, чийто стил и език са идентични с вече съществуваща публикация? В този случай кое е оригинал и кое е копие и кой притежава правата? Далеч не е хипотетична ситуация, в която стотици сайтове ще използват идентичен език от такава AI базирана програма, като никой няма да е копирал друг човек.

Adobe например възприема представяне на изкуство, генерирано от изкуствен интелект, като стока, която компанията ще продава, а с това споразумение ще претендира за собственост върху изображенията с намерението да попречи на други да ги копират и използват без заплащане.

ChatGPT се представя като експеримент, като неговите потребители допринасят за развитието му чрез своите идеи и доработки. Но компаниите вече използват тези експериментални резултати в реалния живот. И проблемът е, че важните закони и правни рамки все още не са създадени, а това означава, че синтетични медии, които се появяват на бял свят, ще зависят от бъдещи правила, които ще се прилагат към днешно съдържание.

OpenAI позволява използването на генерираното от DALL-E и ChatGPT за търговски цели. По този начин тя прехвърля правната тежест върху потребителите, които могат да бъдат заблудени относно целесъобразността на употребата.

Затова, докато няма създадена правна рамка, е по-добре фирмите да не публикуват текстове и снимки, генерирани от изкуствен интелект. Те могат да се използват само за идеи, за обучение, за проучвания.

Учителите и преподавателите в университетите могат да очакват потоци от курсови работи и есета, написани от ChatGPT. За това предупреди преподавателят по философия от Университета Фърман Дарън Хик.

Публичните инструменти за изкуствени медии, базирани на услугите DALL-E 2 и ChatGPT на щатската компания OpenAI, пестят време и пари, като създават бързо качествено съдържание. Компаниите вече ги използват за социални публикации, за обновяване на блогове, за автоматизирани отговори, дори за илюстрации.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК