Николай Чакински, продуктов мениджър "Колокация" в "Нетера"

Използваме изкуствен интелект, но хората остават незаменими

Интервю с Николай Чакински, продуктов мениджър "Колокация" в "Нетера"

Владимир Владков

Николай Чакински, продуктов мениджър "Колокация" в "Нетера"


Базирайки се на доклада и годишното проучване на Uptime, което показа показва сериозни пропуски по отношение целите за устойчивост на центровете за данни, се обърнахме към няколко български оператора на независими центрове за данни. От "Нетера" заявиха, че следят и оптимизират консумацията на електроенергия от входа на захранването през всички системи до работата на клиентското оборудване. Коментарът на Николай Чакински, продуктов мениджър "Колокация" в "Нетера"

- Какви параметри за използването на енергия от сървърното оборудване се следят в центровете за данни на "Нетера"?

Ние притежаваме 4 центъра за данни, в които следим параметрите на работа на всеки елемент от енергийната система - от входа на захранването (трансформаторната машина, която понижава напрежението на електрическата енергия от средно до ниско напрежение), през непрекъсваемите захранващи устройства (UPS-и), стигайки до залите за колокация, където следим температура, влажност и консумация на електроенергия на самите сървъри. Следим и консумацията на машините за климатизация. Те се явяват най-големите консуматори на електроенергия след клиентското оборудване. Така че следим целия процес и всички елементи по веригата. Всички тези мерки са с цел оптимизиране и енергийна ефективност.

Как следите натоварванията на оборудването за вашите услуги (оптимизиране на плътността на натоварването, минимализиране на времето за работа на празен ход на машините)

Първо, ние имаме датчици на всеки шкаф - от предната страна, където влиза студеният поток, до задната страна на шкафовете, за да имаме представа какво се случва като температурни диапазони.

Допълнително въвеждаме т.нар. топли и студени зони, които не позволяват смесване на топъл и студен въздух, което е предпоставка за оптимизиране на работата на климатичните машини.

Всяка от системите в дейта центъра е свързана с нашата система за мониторинг и контрол, което ни дава възможност да виждаме в реално време какви са натоварването и консумацията на всеки елемент от системата.

Едно от последните неща, което правим в тази посока, е т.нар. CFD анализ. Това е компютърен термофлуиден анализ - виртуална симулация с компютърен софтуер, в която на входа се подава информация за работата на системата (обикновено климатичната система, тъй като тя е най-големият консуматор на енергия), след което се генерират различни сценарии и модели, а на изхода получаваме модели, които ние анализираме.

Този софтуер ни помага да си подобряваме характеристиките, функционалността и надеждността на системата, както и да спестим време за имплементиране на различни решения, да направим корекции на работата и постоянно да оптимизираме системата.

Не на последно място - един такъв анализ ни предпазва или намалява риска от грешки на проекта. Тоест ние знаем, преди една система да бъде инсталирана, какво ще бъде нейното поведение и на тази база избираме като техническо решение една или друга система и, разбира се, този анализ е една постоянна работа - повторяема дейност, която на определен период от време ни дава възможност да правим корекции в движение според моментното натоварване на шкафовете в залата.

По какви проекти за намаляване на парниковите емисии от работата на центровете за данни работите?

През 2021 г. постигнахме целта си да бъдем въглеродно неутрални. Това е постоянен процес. Целта ни е да поддържаме това състояние и да продължаваме да работим в тази посока.

Един от последните ни проекти, свързани с това, е инсталирането на фотоволтаичен парк за производство на енергия за собствени нужди във Виноградец с инсталирана мощност от 360 киловата. 

Николай Чакински
Николай Чакински

продуктов мениджър „Колокация“ в Нетера

Един от последните ни проекти, свързани с това, е инсталирането на фотоволтаичен парк за производство на енергия за собствени нужди във Виноградец с инсталирана мощност 360 киловата.

Следващата ни стъпка е да инсталираме такова производство за собствени нужди и в един от нашите центрове - СДЦ Столник. Там ще започнем с 300 киловата, като впоследствие целта е да достигнем 2 мегавата инсталирана мощност.

Как се справяте с недостига на персонал - технически, специалисти по киберсигурност? Доколко съвременни технологии за изкуствен интелект могат да помогнат или вече помагат за поемане на рутинни задачи по поддръжката?

Ние активно се възползваме от всички възможности за автоматизация и използваме изкуствен интелект, но приоритет остава привличането на подготвени и висококвалифицирани технически кадри.

От години в нашата фирма използваме т.нар. диагностика с диаграми на състоянията. За целта квалифициран инженер на "Нетера" сяда с клиента и описва абсолютно всички състояния - добри и лоши, счупени и работещи, в които неговата сложна система може да се намира.

Така се определя какви действия да извършва дежурният инженер, за да може системата да мине от едно състояние в друго. Когато се вземат подобни мерки навреме, разрешаването на проблеми в сложни, комплексни системи се случва доста по-бързо и ефективно.

Решенията ни за киберсигурност са пример за успешното използване на изкуствен интелект. Към всички хардуерни и софтуерни мерки прибавяме и машинно обучение, за да гарантираме на бизнес клиентите си, че защитаваме данните им по най-добрия начин и на различни нива.

Тук обаче техническите специалисти и инженерите ни отново са незаменими, тъй като при нас киберсигурността се допълва от надеждна инфраструктура, сигурна, защитена, високоскоростна връзка и 24*7 мониторинг на услугите и техническа поддръжка.

Базирайки се на доклада и годишното проучване на Uptime, което показа показва сериозни пропуски по отношение целите за устойчивост на центровете за данни, се обърнахме към няколко български оператора на независими центрове за данни. От "Нетера" заявиха, че следят и оптимизират консумацията на електроенергия от входа на захранването през всички системи до работата на клиентското оборудване. Коментарът на Николай Чакински, продуктов мениджър "Колокация" в "Нетера"

- Какви параметри за използването на енергия от сървърното оборудване се следят в центровете за данни на "Нетера"?

Най-новото

5 начина да се защити облачният бекъп

5 начина да се защити облачният бекъп

  • 0


И ЦРУ разработва генеративен чатбот

И ЦРУ разработва генеративен чатбот

  • 0



ЕС блокира сливането на Booking.com и eTravel

ЕС блокира сливането на Booking.com и eTravel

  • 1

Джон Кармак: Изкуствен интелект на човешко ниво - около 2030 г.

Джон Кармак: Изкуствен интелект на човешко ниво - около 2030 г.

  • 0

Как ще се оформи цифровото бъдеще на Европа според GSMA

Как ще се оформи цифровото бъдеще на Европа според GSMA

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК