Pixabay.com
tungnguyen0905

Какво затруднява фирмите да внедрят AI

Според ново проучване едва 15% от компаниите имат ясна стратегия за прилагането на технологията

Мария Карашанова

Pixabay.com

© tungnguyen0905


Едва 15% от организациите имат ясно дефинирана и разбираема AI стратегия, показва ново проучване на Mesh-AI сред 200 бизнес лидери. Резултатите също така разкриват и че основните технически предизвикателства пред внедряването на AI са лошото качество на данните (37%) и достъпността (33%).

Оказва се, че компаниите в различна степен познават AI концепциите и са на различно ниво, когато става въпрос за внедряване. Някои от тях вече разполагат със специализирани екипи, докато други работят само с няколко разпръснати експерти. Трети организации пък едва сега започват своето пътуване за използване на технологията и все още не са запознати с основните й концепции и принципи.

Според проучването на първо място изкуственият интелект се използва за подобряване на съществуващите бизнес процеси и отношенията с клиентите. Тези AI базирани подобрения на процесите обикновено се въвеждат, преди предприятията да се насочат към технологията с цел създаване на нова бизнес стойност и постигане на нови приходи. Сред по-напредналите приложения са например разработване на продукти с изкуствен интелект, които използват обработка в реално време, дълбока персонализация и динамичен анализ въз основа на множество източници на данни, включително от трети страни.

Данните показват също така, че мнозинството компаниите отчитат значението на технологията. Същевременно само една четвърт от анкетираните ИТ лидери са "много" или "изключително" запознати с основните концепции, принципи, стандарти и практики. 75% от фирите в най-добрия случай са "умерено" запознати, 6% са "напълно" незапознати, а само 7% са "изключително" запознати с технологията.

Предприятията като цяло твърдят, че повечето проекти за изкуствен интелект постигат целите си. Мнозинството (40%) коментират, че между 30 и 49% от AI проектите са неуспешни, като средният процент на успеваемост е малко над 60%.

Предизвикателствата

"В нашето проучване най-голямата пречка пред внедряването на изкуствения интелект е определянето как AI решенията да се приложат към бизнес проблеми, което е посочено от 22% от респондентите и е със 7% повече в сравнение с регулациите и съответствието", пишат авторите на доклада The state of AI in the enterprise.

Тя смятат, че това отразява пропуските в разбирането кои бизнес области и подразделения могат да извлекат най-голяма полза от изкуствения интелект и как да го внедрят. Според експертите от Mesh-AI без тази връзка AI проектите ще бъдат откъснати от бизнес целите и създаването на стойност ще бъде ограничено, превръщайки технологията в изолиран проект вместо в организационно предимство.

Интересно е да се отбележи, че препятствията, с които се сблъскват фирмите, се различават в зависимост от това на какво ниво от внедряването на изкуствен интелект са. Предприятията с най-високо ниво на зрялост по отношение на технологията отбелязват като водещи трудности качеството на данните, достъпността на данните и предизвикателствата, свързани с внедряването. В същото време тези три са най-малко посочвани от компаниите, които казват, че техните AI операции са с ниска до средна степен на зрялост. От своя страна те са склонни да имат повече проблеми с обяснимостта на моделите, тестването и прозрачността.

В ранните етапи на зрялост предизвикателствата са около разработването на AI модели, а на по-късните етапи те се изместват към успешното формиране на стратегия за данните и внедряване на технологията. На този фон обаче мненията се различават значително по въпроса дали изкуственият интелект представлява риск в рамките на организацията: най-голямата група (32%) счита, че AI представлява "умерен" риск, а след това приблизително равен брой анкетирани смятат, че той е или по-голям (23%), или по-малък (25%) риск.

"Компаниите очевидно осъзнават стойността на изкуствения интелект за своя бизнес модел и потенциалните ползи са добре известни. В резултат на това фирмите имат силно желание да се възползва от тази технология. Нашето проучване обаче показва, че повечето от тях все още не са разбрали напълно как да внедрят AI по стратегически начин, а цялостното разбиране на техническите концепции на изкуствения интелект липсват", коментира Майкъл Чалмърс, главен изпълнителен директор на Mesh-AI, цитиран от ComputerWeekly.

Макар че изкуственият интелект има потенциал да подобри бизнес резултати, Чалмърс препоръчва на организациите първо да разработят AI стратегия, която ясно да съответства на по-широките бизнес цели, и да поставят правилните основи на данните. Според експерта такъв подход е от съществено значение, ако предприятията искат да прилагат AI технологията за ефективно решаване на бизнес проблеми.

Едва 15% от организациите имат ясно дефинирана и разбираема AI стратегия, показва ново проучване на Mesh-AI сред 200 бизнес лидери. Резултатите също така разкриват и че основните технически предизвикателства пред внедряването на AI са лошото качество на данните (37%) и достъпността (33%).

Оказва се, че компаниите в различна степен познават AI концепциите и са на различно ниво, когато става въпрос за внедряване. Някои от тях вече разполагат със специализирани екипи, докато други работят само с няколко разпръснати експерти. Трети организации пък едва сега започват своето пътуване за използване на технологията и все още не са запознати с основните й концепции и принципи.

Привличането и задържането на хора остава проблем за стартъпите
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК