Огромните комуникационни и военни сателите са в основата на развитието на стартъп компанията на Илон Мъск - SpaceX. С времето обаче големите сателити отмират и се появяват техните по-малки събратя, които се очаква да продължат развитието на цялата спътникова индустрия.
Затова и в понеделник SpaceX обяви грандиозна промяна в стратегията си, която показва, че компанията иска да се адаптира към новите реалности, създавайки "споделена програма" за малки сателити. Съгласно новата инициатива, SpaceX ще посвети "редовно планираните" изстрелвания на най-мощната си ракета Falcon 9 на превоза на големи количества малки сателити, вместо да се фокусира върху един голям, полезен товар.
"SpaceX се ангажира да обслужва търговския пазар, докато расте и се променя, и вярваме, че можем да отговорим на нуждите на малките сателитни оператори", се казва в съобщение на компанията.
Малките сателити главоломно трупат популярност през последните няколко години. Техните размери варират от големина на смартфон до такава на кухненски хладилник. И тъй като възможностите им с времето стават все по-големи, много бизнес сегменти се надяват да се възползват от тази технология, за да доставят иновативни услуги или да подобрят вече съществуващи такива. Дори самата SpaceX също планира да създаде широколентова мрежа, използвайки хиляди малки сателити в ниска орбита. Компанията се надява проектът, наречен Starlink, да донесе евтин високоскоростен интернет за общности по целия свят, които към днешна дата нямат достъп до световната мрежа.
Към днешна дата малките сателити достигат орбита заедно с по-големи и по-скъпи апарати, а списъкът на чакащите може да бъде дълъг и не се знае точно кога ще бъде направено изстрелването им. В същото време обаче, космическата индустрия в последно време преживява своеобразен Ренесанс, като голяма част от усилията ѝ се насочват именно към изстрелването на по-малки сателити и развитието на този пазар. Десетки нови компании в сферата обещават да изградят достатъчно мощни ракети, които да осигурят бързи и лесни изстрелвания. Една от тях е Rocket Lab - първата, която започна търговски операции, и до момента може да се похвали с цели седем мисии.
Изстрелването на множество малки сателити с една голяма ракета не е нова идея. Подобен споделен подход се използва от години от компании като Spaceflight, която организира подобни пътувания, включително на борда на ракета на SpaceX през декември. Космическият стартъп на Илон Мъск също използва своя Falcon 9, за да изстреля в космоса първата партида от 60 спътника Starlink в началото на тази година.
Лина Пивоварова, анализатор от Northern Sky Research, смята, че ценовите изисквания и възможностите, които SpaceX залага в новата си програма за споделено изстрелване, ще бъдат много привлекателни за малките компании. "Смятам, че SpaceX е много добре позиционирана, за да се пребори с конкуренцията в този сектор. Мисля, че това ще има наистина голямо влияние върху специализираните доставчици на услуги за изстрелване на малки сателити", коментира Пивоварова пред CNN Business, като отбелязва обаче, че все още има някои неясноти около новата програма на SpaceX като например как новите изстрелвания ще влязат във вече създадения график.
От SpaceX твърдят, че планират да правят най-малко по едно споделено изстрелване на малки сателити годишно, като започнат от 2020 или 2021 г. Всяка мисия ще пътува до орбита на около 500 до 600 километра над Земята, което е често срещан вариант за наблюдение на земната повърхност и малки комуникационни сателити.
Засега се очаква SpaceX да продължи да изстрелва големи комуникационни спътници, тъй като има да изчиства изоставането във вече планирани мисии. Президентът на компанията и неин главен оперативен директор, Гуен Шотуел, пък призна, че за момента тя не е оправдала първоначалните очаквания. През 2017 г. SpaceX прогнозира, че ще изстреля между 30 и 40 ракети годишно през 2018 г., но стартира едва 21, като се очаква и тази година броят на изстрелванията да е сходен. Затова и малките сателити се превръщат в нова възможност за стартъп компанията на Илон Мъск да продължи развитието си в очакваната посока.
Огромните комуникационни и военни сателите са в основата на развитието на стартъп компанията на Илон Мъск - SpaceX. С времето обаче големите сателити отмират и се появяват техните по-малки събратя, които се очаква да продължат развитието на цялата спътникова индустрия.
Затова и в понеделник SpaceX обяви грандиозна промяна в стратегията си, която показва, че компанията иска да се адаптира към новите реалности, създавайки "споделена програма" за малки сателити. Съгласно новата инициатива, SpaceX ще посвети "редовно планираните" изстрелвания на най-мощната си ракета Falcon 9 на превоза на големи количества малки сателити, вместо да се фокусира върху един голям, полезен товар.