Китай влиза в надпреварата за комерсиализация на космоса

Китай влиза в надпреварата за комерсиализация на космоса

Китайската космическа агенция за пилотирани мисии вече е избрала девет научни проекта от 17 държави, които да летят до станцията

Иван Гайдаров
270 прочитания

Компаниите, занимаващи се с търговска дейност на Международната космическа станция или планиращи свои собствени космически станции, ще се сблъскат с нов конкурент в лицето на китайската космическа станция. По време на презентация на конференцията за научни изследвания и развитие на МКС на 4 август Джеф Манбър, изпълнителен директор на Nanoracks, заяви, че компанията му вече е загубила част от бизнеса си заради новия конкурент. "Загубих клиент. Първият клиент, който губя, избра китайската космическа станция", казва той. "Вече сме в състезание."

Манбър не идентифицира клиента или какво са планирали да направят съвместно. Nanoracks има няколко направления на дейност на МКС към днешна дата - от експерименти с външни полезни товари до използване на станцията като платформа за изстрелване на малки спътници.

Китайските представители на свой ред обясняват, че са отворени за сътрудничество с други страни по отношение на използването на станцията. Джи Цимин, помощник-директор на Китайската космическа агенция за пилотирани мисии, коментира пред China Daily през юни, че е избрала девет научни проекта от 17 държави, които да летят до станцията, и че работи със Службата на ООН за космическото пространство, за да идентифицира други. Това може да включва и пристигането на астронавти от други страни на станцията.

Манбър казва, че това е напомняне за необходимостта американското ръководство да привлече международни потребители на МКС. "Не трябва да има съмнение, че това са важни начини да запазим не само мекото лидерство, американското лидерство, но и начина, по който се учим и движим капиталите си", казва той. "Ако не го направим, отваряме вратата на другите да влязат и да поемат лидерство."

Nanoracks е основен търговски потребител на МКС, но също така очаква с нетърпение засилването на комерсиалното използване на космоса. Компанията обяви на 2 август, че е наела бившия служител на НАСА, Маршал Смит, за свой нов старши вицепрезидент за търговските космически станции. Той ще ръководи проекти за преобразуване на горните етажи на ракетите-носители в търговски платформи.

В крайна сметка Манбър заяви, че очаква МКС да бъде заменена от няколко търговски платформи, оптимизирани за специфични приложения, вариращи от туризъм до изследвания. Тези съоръжения ще бъдат проектирани от самото начало за търговска употреба - нещо, което не е валидно за МКС.

Компаниите, занимаващи се с търговска дейност на Международната космическа станция или планиращи свои собствени космически станции, ще се сблъскат с нов конкурент в лицето на китайската космическа станция. По време на презентация на конференцията за научни изследвания и развитие на МКС на 4 август Джеф Манбър, изпълнителен директор на Nanoracks, заяви, че компанията му вече е загубила част от бизнеса си заради новия конкурент. "Загубих клиент. Първият клиент, който губя, избра китайската космическа станция", казва той. "Вече сме в състезание."

Манбър не идентифицира клиента или какво са планирали да направят съвместно. Nanoracks има няколко направления на дейност на МКС към днешна дата - от експерименти с външни полезни товари до използване на станцията като платформа за изстрелване на малки спътници.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК