SpaceX изведе в орбита първия сателит за изследване на "черни дупки"

IXPE на НАСА е първият, способен да измерва поляризацията на рентгеновите лъчи, които идват от космически източници като черни дупки и неутронни звезди

Иван Гайдаров
490 прочитания

Ракета на SpaceX Falcon 9 беше изстреляна с мисия да изведе в орбита сателита на НАСА Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE). За първи път представен през 2017 г., IXPE е първият спътник, способен да измерва поляризацията на рентгеновите лъчи, които идват от космически източници като черни дупки и неутронни звезди.

Сателитът, с размер на хладилник, има три телескопа, които могат да проследяват и измерват посоката, времето на пристигане, енергията и поляризацията на светлината. Когато данните от всички тези телескопи се комбинират, НАСА може да формира изображения, които да дадат на изследователите повече представа за това как функционират непознатите небесни обекти - тези, които излъчват рентгенови лъчи. Учените се надяват, че това може да им даде по-задълбочен поглед върху структурата на мъглявината Рак, остатък от свръхнова с неутронна звезда, която се върти бързо в центъра.

Чрез наблюдение на черни дупки IXPE ще помогне на учените да придобият повече представа и да разширят познанията на човечеството за региони на космоса, които все още едва познаваме. Това може да даде яснота за тяхното въртеливо движение и способността им да поглъщат космически материи и да доведе до нови открития. Мартин Вайскопф, главен изследовател на мисията, коментира по време на брифинг, че IXPE "ще ни помогне да тестваме и прецизираме нашите настоящи теории за това как работи Вселената. Може дори да открием по-вълнуващи теории за тези екзотични обекти от това, което сме предполагали".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК