НАСА обяви, че повече няма да разчита на Русия за превозването на американските астронавти до Международната космическа станция (МКС). Ars Technica отбелязва, че агенцията е закупила пет допълнителни полета с екипаж до МКС от SpaceX, което е достатъчно за поддържането на нужния американски персонал на станцията до 2030 г., когато се очаква тя да бъде затворена. От агенцията обръщат внимание, че не възнамеряват да се отказват и от услугите на Starliner на Boeing, но новите договорени със SpaceX полети ще са необходими за изпълнение на плановете ѝ за редуване на двете компании, когато това стане възможно. В момента SpaceX е единствената частна компания, сертифицирана за космически полети с астронавти, като не се очаква Boeing да реализира подобна оперативна мисия до края на 2023 г.
Настоящото споразумение между НАСА и двете частни компании осигурява общо 14 мисии на Crew Dragon срещу едва шест на Starliner, което би означавало, че аерокосмическият гигант Boeing е на път да загуби немалка част от потенциалния си бизнес заради относително нов играч на този пазар като SpaceX.
Проектът за създаването на МКС стартира до голяма степен като американско-руски проект през 1998 г., когато изглеждаше възможно двете държави да сложат ново начало на своите отношения. Затова и станцията е проектирана така, че всяка страна буквално се нуждае от помощта на другата - САЩ осигуряват енергия, докато Русия поддържа станцията на правилната височина и позиция.
През 2011 г. взаимозависимостта става още по-силна. НАСА "пенсионира" своята космическа совалка, която дотогава редовно превозва астронавти и провизии до станцията. Това принуждава космическата агенция да разчита на руската космическа програма, за да транспортира астронавтите си до станцията. През 2020 г. SpaceX официално започва да превозва астронавти на НАСА до станцията, което слага край на зависимостта на САЩ от руските ракети.
На фона на нахлуването в Украйна Русия вече прекъсна и отношенията си с Европейската космическа агенция (ЕСА).
Новини от Китай
Новини не липсват и от страна на азиатския космически шампион Китай. Мисията Shenzhou-14 успешно се е скачила с космическата станция Tiangong, съобщава CNN, като добавя, че екипажният модул Tianhe "Harmony of the Heavens" е доставил тричленният екипаж на космическия кораб след старт от центъра за изстрелване на сателити Jiuquan в пустинята Гоби. Тримата астронавти ще останат на китайската космическа станция за шест месеца, като ще работят по нейното завършване, което се очаква да се случи до края на годината.
Следващия месец трябва да бъде пуснат в екплоатация първият от двата лабораторни модула, които ще разширят изследователските възможности на станцията. Вторият трябва да започне работа през октомври. Модулите ще позволят на китайските астронавти да провеждат космически изследвания в сферите на микрогравитацията и науката за живота.
След като бъде завършена, цялата Т-образна структура ще бъде с размери около 1/5 от размера на Международната космическа станция. Засега тя позволява дългосрочното настаняване на трима астронавти, но според Reuters Китай проучва възможността да организира търговски космически полети до станцията.
Успешното изстрелване на Shenzhou-14 допълва добрите новини в сферата на космическото пространство. В рамките на миналата седмица стана ясно, че НАСА се готви да започне отново да тества своята ракета от следващо поколение SLS, а Blue Origin успешно завърши своя пети полет с екипаж в събота.
НАСА обяви, че повече няма да разчита на Русия за превозването на американските астронавти до Международната космическа станция (МКС). Ars Technica отбелязва, че агенцията е закупила пет допълнителни полета с екипаж до МКС от SpaceX, което е достатъчно за поддържането на нужния американски персонал на станцията до 2030 г., когато се очаква тя да бъде затворена. От агенцията обръщат внимание, че не възнамеряват да се отказват и от услугите на Starliner на Boeing, но новите договорени със SpaceX полети ще са необходими за изпълнение на плановете ѝ за редуване на двете компании, когато това стане възможно. В момента SpaceX е единствената частна компания, сертифицирана за космически полети с астронавти, като не се очаква Boeing да реализира подобна оперативна мисия до края на 2023 г.
Настоящото споразумение между НАСА и двете частни компании осигурява общо 14 мисии на Crew Dragon срещу едва шест на Starliner, което би означавало, че аерокосмическият гигант Boeing е на път да загуби немалка част от потенциалния си бизнес заради относително нов играч на този пазар като SpaceX.