След като отмени планираното изстрелване на лунната мисия Artemis 1 на 29 август заради проблеми с двигателя, НАСА планира да направи нов опит в събота, 3 септември. В понеделник Space Launch System (SLS), американска супертежкотоварна ракета-носител, трябваше да извърши първия си тестов полет и да даде старт на програмата Artemis. Наземните екипи обаче не успяха да охладят един от двигателите RS-25, който показа температури, по-високи от останалите три. НАСА откри проблема само няколко часа преди изстрелването и трябваше да го отмени изцяло по-малко от час преди излитането.
По време на пресконференция за новата целева дата мениджърът на SLS Джон Хъникът коментира, че проблемът произтича от дефектен сензор и техническият екип на ракетата все още преглежда данните и усъвършенства плана си за изстрелване, за да гарантира, че то ще се осъществи в събота. През следващите няколко дни екипът ще оптимизира процедурите си за зареждане на пропелант, които ще стартират процеса на охлаждане на двигателите от 30 до 45 минути по-рано по време на обратното броене в опит да се гарантира, че те ще достигнат температури от около минус 420 градуса по Фаренхайт.
Ако обаче се окаже, че екипът на SLS трябва да физически да стигне до дефектния сензор, за да се реши проблемът, това може да забави мисията Artemis 1 със седмици и дори месеци. Изстрелването на SLS трябва да отговаря на редица атмосферни условия, така че НАСА може да планира мисията в рамките на определени времеви прозорци. След като текущият "прозорец" се затвори на 6 септември, следващата най-ранна възможна дата не се очаква по-рано от 19 септември.
Програмата Artemis - ще се върне ли човекът на Луната?
Космическата програма за изследване на луната Artemis стартира официално през 2017 г., но по същество е базирана на предишни подобни инициативи като Constellation (2005-2010). Тя е ръководена от американската космическа агенция НАСА и включва три други партньорски агенции - Европейската космическа агенция (ESA), Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) и Канадската космическа агенция (CSA), както и редица частни компании от цял свят. Нейната цел е да върне човека на Луната за първи път след мисията Apollo 17 през 1972 г., а дългосрочната ѝ визия е да се създаде постоянен базов лагер на Луната и да се улеснят човешките мисии до Марс.
Основните компоненти на програмата са Space Launch System (SLS), космическият кораб Orion, космическата станция Lunar Gateway и няколко системи за кацане на хора, включително Starship HLS.
Дали обаче проектът Artemis ще успее да постигне целите си все още не ясно на 100%, като се има предвид, че той е съпътстван от постоянни проблеми. Това се потвърждава най-малко от факта, че първото изстрелване на Orion и първото използване на Space Launch System първоначално беше насрочено за 2016 г.
Въпреки закъснението все пак всичко показва, че сме на прага на стартирането на мисия Artemis 1, която ще бъде само с роботи и манекени на борда. Според програмата следващата мисия - Artemis 2, която се очаква да е с екипаж, трябва да се състои през 2024 г., а през 2025 г. човекът трябва да се върне на Луната с Artemis 3.
След като отмени планираното изстрелване на лунната мисия Artemis 1 на 29 август заради проблеми с двигателя, НАСА планира да направи нов опит в събота, 3 септември. В понеделник Space Launch System (SLS), американска супертежкотоварна ракета-носител, трябваше да извърши първия си тестов полет и да даде старт на програмата Artemis. Наземните екипи обаче не успяха да охладят един от двигателите RS-25, който показа температури, по-високи от останалите три. НАСА откри проблема само няколко часа преди изстрелването и трябваше да го отмени изцяло по-малко от час преди излитането.
По време на пресконференция за новата целева дата мениджърът на SLS Джон Хъникът коментира, че проблемът произтича от дефектен сензор и техническият екип на ракетата все още преглежда данните и усъвършенства плана си за изстрелване, за да гарантира, че то ще се осъществи в събота. През следващите няколко дни екипът ще оптимизира процедурите си за зареждане на пропелант, които ще стартират процеса на охлаждане на двигателите от 30 до 45 минути по-рано по време на обратното броене в опит да се гарантира, че те ще достигнат температури от около минус 420 градуса по Фаренхайт.