В новия епизод 58 на подкаста ICTalks си говорим за автономните автомобили. С гостите Динко Русев, инженеринг директор на Бош Инженеринг Център София и юристът Иво Емануилов, научен сътрудник в Католическия университет в Льовен, Белгия и експерт в областта на информационните технологии, защитата на личните данни и автономните технологии в транспорта обсъждаме готово ли е обществото ни водачите да станат пътници и на какъв етап е технологията.
"В момента по улиците се движат коли с трето и четвърто ниво на автономност, което е вече много високо и колата сама би могла да стигне до избраната от нас дестинация. В различните държави положението е различно. В САЩ, например, е разрешено използването на автономни автомобили и шофьорът е длъжен само да присъства на шофьорската седалка. В Европа шофьорът няма право да отделя ръцете си от волана, дори и колата да е поела управлението. Така че колите са на пътя, с различна степен на автономност, а съвсем скоро, в близките години, ще видими и пето ниво на автономност - абсолютно автономен автомобил, който няма нужда от намесата на водача", обясни Динко Русев.
Сигурността е едно предизвикателствата, които стоят пред използването им. Анализаторите прогнозират, че автомобилните произшествия ще намалеят, благодарение на технологията, но въпреки това стои въпросът за защитата от кибератаки. Има въпросителни и по отношение на чисто банални въпроси, свързани със сигурността. Например какво се случва ако върху пътния знак е залепена лепенка и той не се разчита или пък пътната маркировка е изтрита (както се посочва в скорошен доклад на Агенцията на ЕС за киберсигурност - ENISA)? Как се справят технологията и изкуственият интелект с тези предизвикателства?
"Големият проблем е, че атаките срещу системи с изкуствен интелект са в някаква степен различни от класическите кибератаки и то по няколко признака. Например, при една класическа кибератака се използва уязвимост в кода, социално инженерство или някаква, присъща на хората, слабост. Знаете склонността към предоверяване на съдържание, некритичност към прикачени файлове и пр. За разлика от този, класически подход, атаките срещу изкуствения интелект са обусловени от присъщи ограничения, или по-скоро - от характеристики на използваните модели. В този смисъл уязвимостта на моделите е до известна степен характеристика на самото машинно самообучение и не толкова негов дефект в красическия симсъл на тази дума. Един по-голям кръг от лица ще може да се ангажира в извършването на атаки срещу изкуствен интелект. На практика има разширяване на инструментариума - вече могат да се използват физически обекти като инструменти за извършване на такава атака, да се манипулират входни данни, тренировъчни данни. Всичко това разширява кръга на потенциални лица, които могат да извършат атака", коментира Иво Емануилов.
И още:
- Кои са другите предизвикателства, пред които са изправени автономните автомобили?
- Какво трябва да се промени в законово отношение, за да започне масовото използване на такъв тип автомобили?
- Готово ли е обществото за автономните коли?
- Колко би струвала една такава кола, ще може ли средностатистическият човек да си я позволи и кога да ги очакваме за масово използване?
Слушайте тук:
Последвайте ICTalks в Soundcloud, Spotify, iTunes или Google Podcasts.
В новия епизод 58 на подкаста ICTalks си говорим за автономните автомобили. С гостите Динко Русев, инженеринг директор на Бош Инженеринг Център София и юристът Иво Емануилов, научен сътрудник в Католическия университет в Льовен, Белгия и експерт в областта на информационните технологии, защитата на личните данни и автономните технологии в транспорта обсъждаме готово ли е обществото ни водачите да станат пътници и на какъв етап е технологията.
"В момента по улиците се движат коли с трето и четвърто ниво на автономност, което е вече много високо и колата сама би могла да стигне до избраната от нас дестинация. В различните държави положението е различно. В САЩ, например, е разрешено използването на автономни автомобили и шофьорът е длъжен само да присъства на шофьорската седалка. В Европа шофьорът няма право да отделя ръцете си от волана, дори и колата да е поела управлението. Така че колите са на пътя, с различна степен на автономност, а съвсем скоро, в близките години, ще видими и пето ниво на автономност - абсолютно автономен автомобил, който няма нужда от намесата на водача", обясни Динко Русев.