Марк Бирон, Melexis: Утрояваме размера на завода си в София

Марк Бирон, Melexis: Утрояваме размера на завода си в София

Главният изпълнителен директор на Melexis разказва за плановете на компанията и тенденциите в полупроводниковата сфера

Александър Главчев
853 прочитания

Г-н Бирон, Melexis завършва строежа на новата си сграда в София. Как ще се отрази това на операциите ви в световен мащаб?

Около половината от производството на Melexis се случва в София - през 2020 г. бяха тествани 700 млн. чипа. Благодарение на новата сграда значително се разширяват производственото пространство, научноизследователската и развойната дейност, както и складовата база - от 7500 кв.м на 22 500 кв.м. Останалите ни производствени локации също бележат ръст, но в София той е най-висок, така че занапред тукашното производство ще надмине сегашните 50% от глобалното.

Както вече споменах, освен производствената и тестовата част новата сграда ще позволи да разширим и развойния аспект. Melexis е иновативна компания, като всяка година разработваме между 15 и 20 нови продукта на глобално ниво. Един от най-важните ни развойни екипи се намира в София. Новата сграда ще позволи да увеличим и него.

Също така разширяваме и складовата площ, която е оборудвана с модерна автоматична инсталация.

През лятото Melexis обяви амбициозни планове за увеличаване на броя служители в София. Как се движат нещата в тази посока?

От лятото увеличаваме екипа си с 10-15 оператори и техници седмично. Плановете ни са през 2022 г. да наемем 160 нови служители. В момента броят на служителите ни в София е около 600, а в световен мащаб той е около 1500.

Един от проблемите в сферата напоследък, в която оперира Melexis, е световният недостиг на чипове. Новото производство в София ще помогне ли за справянето с този проблем?

Със сигурност новата мощност ще допринесе за подобряване на ситуацията в известна степен, но проблемът в сферата касае и веригата на доставки. За цялостното му преодоляване трябва постепенно да се изчистят всички проблемни точки по веригата на доставките, което ще отнеме още време.

Кога очаквате недостигът на чипове да бъде елиминиран? В началото на годината анализатори очакваха това да се случи в края на 2021-ва, а сега вече се говори за след средата на 2022 г.

За момента няма особено подобрение и аз не очаквам недостигът да намалее поне до средата на следващата година. Проблемът е комплексен, защото засяга както производствения аспект, така и търсенето. По наши данни е налице около 30 на сто разминаване между двете, което засега остава стабилно.

Мисля, че нещата се усложняват допълнително от това, че част от отчитаното търсене всъщност не отразява реалното такова. Нестабилните вериги на доставки стимулират стремежи към увеличаване на складовите запаси с цел изглаждане на флуктуациите. Реалното търсене вероятно е по-ниско, но все пак продължава да нараства бързо заради увеличаващия се брой електронни устройства, които всички ползваме.

Работим с доставчиците си за преодоляване на трудностите и увеличаване на капацитета. Има много инвестиции в тази насока, но всичко това ще отнеме време. Средно периодът между поръчката на ново оборудване и задействането му е между 6 и 12 месеца.

Елиминирането на сегашния недостиг ще стане тогава, когато отново успеем да намерим баланса между търсенето и предлагането. Търсенето е по-високо от преди, а предлагането ще се увеличава постепенно. Предполагам, че този баланс няма да се възстанови поне до лятото на 2022 г.

Междувременно Европа заговори по-активно за инвестиции в областта полупроводниците, за увеличаване на производството и за технологичен суверенитет. Как гледате на тези планове?

Напълно одобрявам решението на Европейския съюз да инвестира в тази ключова област. Това обаче ще отнеме време, тъй като е необходимо да се развие цялата екосистема около подобно производство, включваща сглобяването на крайните продукти, тестването и т.н.

Също така Европа трябва да реши в кой аспект ще търси технологичен суверенитет. Все пак зад думи като "електроника" и "полупроводници" се крият много разнообразни продукти и разработки. Имаме например миниатюрни микроконтролери, използвани в компютърната памет. На другата крайност са високоволтовите полупроводникови решения, които също се търсят все повече при електрификацията на автомобилите. Някъде по средата пък са всички видове сензори - сфера, в която Melexis е особено активна. Няма как Европа да се фокусира върху всичко. Мисля че, като първа стъпка трябва се вземе решение какво искаме да се произвежда тук и какво не.

Коя област по ваше мнение трябва да се развие в Европа?

Не бих започнал с най-фините технологии, тъй като на първо място там инвестициите са най-големи. Азиатските производители в сферата са много ефективни и не виждам смисъл за конкуренция с тамошните гиганти.

В други области като споменатите високоволтови технологии и сензорите мисля, че има място за развитие. Инвестициите при тях също така са по-балансирани.

Основната част от продукцията на Melexis отива за автомобилния пазар. Каква се ситуацията с недостига в тази сфера и доколко той влияе на "умните" възможности на автомобилите?

Общо взето, положението е сходно. Бих отбелязал, че Melexis има силни партньорски взаимоотношения с производителя на интегрални схеми X-Fab, като двете компании са собственост на една група. Това ни поставя в привилегирована позиция и ни помага в тези трудни времена. Ако работехме с някоя фабрика, например в далечен Тайван, то щеше да ни е по-трудно.

Производителите на електроника днес са принудени да премахват някои опции от своите каталози. Разбира се, става дума за не най-важните функции, но свиването на възможности, макар и временно, е факт. Сигурен съм обаче, че занапред, когато се разреши проблемът с недостига на чипове, всички опции ще станат отново достъпни.

Какви са плановете на Melexis занапред, отвъд пускането на новата производствена мощност в София, какви нови продукти може да се очакват от компанията?

Гледайки напред, важна сфера на развитие ще бъдат електрическите превозни средства. Там нещата се случват дори по-бързо от очакваното спрямо предвижданията ни преди пет години, да кажем. Имайки предвид цялостното движение в посока устойчивост, намаляване на въглеродните емисии и т.н., тази сфера ще ускорява допълнително развитието си. Някои градове вече обявиха, че ще започнат да забраняват двигателите с вътрешно горене в централните си части след по-малко от 15 години. За Melexis електрификацията е възможност, тъй като електрониката в електромобилите е повече.

Иначе в компанията сме дефинирали пет области, в които ще се фокусираме занапред и за които проактивно вече разработваме специфични продукти. Първата е сферата на здравеопазването. Тук вече разполагаме например с безконтактен температурен сензор, а занапред планираме разрастване на портфолиото от продукти за следене на здравните показатели на човека.

Втората сфера е мобилността. Част от нея са споменатите електромобили, но нещата не се ограничават само с тях. Тук попадат и алтернативните начини за придвижване, като електрическите велосипеди например, в които също се използва значително количество електроника.

Друга сфера, която може да се прибави към мобилността, са дроновете. Търговци, като Amazon например, планират да използват дронове за доставка на пратки. Мисля, че Melexis ще може да помогне на тази сфера да стане по-зелена, по-умна и по-потребителски ориентирана.

Третата важна сфера за нас е геймингът. Видяхме ръста в тази област по време на пандемията. Тук е интересно да се отбележи, че в конзолата PlayStation 5 се използват продукти на Melexis.

Умните сгради са друга сфера, в която виждаме много потенциал. Примери в тази посока са наши сензори, свързани със сигурността в дома. Те определят положението на прозорците - дали да бъдат отворени или затворени. Друг пример са сензорите за следене на броя и разположението на хората в дадено помещение. Във втория случай информацията може да се използва например за управление на осветлението и климатичната система.

Петата важна сфера занапред ще е роботиката. Тук са налице много допирни точки със сферата на автономните автомобили, като част от експертизата ни може да се използва и в двете сфери.

Как определяте мисията на Melexis?

Ние разработваме иновативни решения, които помагат за екологичната устойчивост и подобряват комфорта и безопасността на човека. За автомобилния сектор например това се изразява в намаляване на емисиите на въглероден диоксид. Също така от гледна точка на комфорта и безопасността имаме продукти в системите за аварийно спиране, в предпазните колани в автомобилите и др. Можем да подобряваме комфорта и атмосферата в салона чрез светодиодните си продукти за осветление.

Г-н Бирон, Melexis завършва строежа на новата си сграда в София. Как ще се отрази това на операциите ви в световен мащаб?

Около половината от производството на Melexis се случва в София - през 2020 г. бяха тествани 700 млн. чипа. Благодарение на новата сграда значително се разширяват производственото пространство, научноизследователската и развойната дейност, както и складовата база - от 7500 кв.м на 22 500 кв.м. Останалите ни производствени локации също бележат ръст, но в София той е най-висок, така че занапред тукашното производство ще надмине сегашните 50% от глобалното.

Както вече споменах, освен производствената и тестовата част новата сграда ще позволи да разширим и развойния аспект. Melexis е иновативна компания, като всяка година разработваме между 15 и 20 нови продукта на глобално ниво. Един от най-важните ни развойни екипи се намира в София. Новата сграда ще позволи да увеличим и него.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК