Мобилната мрежа от следващо поколение и решенията за бърз пренос на данни могат да се използват за събиране на огромно количество данни от автомобилите, движещите се по пътищата. Информацията може да послужи например за предоставяне на услуги за метеорологичните условия, за поддръжката и ремонт на пътни участъци, както и за контролиране на самоуправляващи се коли. Крайната цел на всичко това е да се намалят произшествията на пътя.
Проектът 5G-Safe на финландския технологичен център VTT проучва възможностите за употреба на мобилна 5G мрежа за подобряване на пътната безопасност, като партньори в този проект са още Финландският метеорологичен институт, Destia и Unikie.
Благодарение на бързата 5G мрежа и новите решения за пренос на данни огромни количества данни от датчици, видеокамери и радари могат да бъдат събирани от всички видове превозни средства. Информацията може да бъде прехвърляна „почти“ в реално време.
„Данните могат да бъдат събирани автоматично без да се налага шофьорите да правят каквото и да е. Необходимата технология ще бъде инсталирана още в завода, обяснява Тия Оянпера, старши изследовател от VTT. - Данните могат да бъдат обработвани, а предупрежденията за опасности изпращани до потребителите чрез автоматизирани системи“, допълва той.
Заледен участък зад завоя, моля, намалете!
Локалните услуги за метеорологичните условия на пътя са едно от ключовите приложения, използващи събираните данни. В бъдеще информация за тези условия в реално време и предупреждения ще бъдат изпращани директно до „сателитните навигационни устройства“ на колите.
„Новите решение дават на шофьорите достъп до изключително прецизни данни за конкретното местоположение, например алармиране за заледени участък на пътя. Шофьорите могат да използват тази информация и да изберат друг маршрут или да променят начина си на шофиране“, обяснява Оянпера.
Някои автоматични предупреждения за времето могат да бъдат предавани и чрез мобилната мрежа 4G, като решенията се внедряват постепенно. Въпреки това предаването между автомобилите на видеозаписи в реално време или на 3D изгледи изисква значително по-голям мрежов капацитет. Бързата 5G мрежа разполага с необходимия капацитет.
„Един от начините за използване на видеоклипове за превозни средства и 3D изгледи е приложението за проследяване, пилотна част от нашия проект. Може да се използва за споделяне на кадри от камерата на таблото на камион, задържащ дълга опашка от коли, с шофьорите, движещи се в колоната зад камиона. Това подобрява безопасността, особено при лоши метеорологични условия, когато видимостта се възпрепятства от падащия сняг“, допълва тя.
Краудсорсинг информация за целите на пътната поддръжка
Технологията 5G отваря и нови възможности от гледна точка на поддръжката на пътя. Новата технология предоставя изключително ефективен начин за събиране на информация за състоянието на пътищата. Данните могат да бъдат използвани, за да предупреждават доставчиците на пътноремонтни услуги редица проблеми, изискващи тяхното внимание, като например снежни преспи, дупки или паднали дървета.
„Фирмите, сключили договори за поддръжка на пътищата понастоящем са отговорни за събирането на тази информация и затова трябва инспектират пътя непрекъснато. Това е трудоемка работа. Ако мониторингът може да бъде пренасочен към всички участници в движението, фирмите за поддръжка на пътищата биха могли да работят значително по-ефикасно и да намалят разходите си“, коментира изследователката.
Достъпът до изчерпателни и надеждни данни ще позволи на пътноремонтните екипи да определят приоритетите и да ремонтират най-неотложните места. Проблемите биха могли да бъдат идентифицирани на по-ранен етап и да бъдат оправени по-бързо. По-ефективната поддръжка би могла да подобри цялата пътна мрежа и следователно да повиши пътната безопасност.
Автономните коли разширяват обхвата си
Технологията 5G помага на шофьорите зад волана, но въздействието на 5G върху автономните автомобили може да бъде още по-революционно. Данните в реално време могат да се използват, за да се контролират по-добре самоуправляващите се автомобили и да се промени поведението им на базата на наблюдения. Самоуправляващият се автомобил „Марти“ на VTT вече е проучил тези възможности по отношение например на откриването на заледени условия и препятствията по пътя.
Прецизната информация може да бъде жизненоважна при предизвикателни условия и дори да разшири възможностите за използване на самоуправляващите се автомобили. Днес такива автомобили се използват най-вече в райони, в които климатичните условия не са проблем. В бъдеще времето няма да е проблем, твърдят от финландската организация.
„Контролирането на автономните коли при финландския климат изисква точна информация за пътните условия почти в реално време. Новата технология дава възможност да се събират данни от области извън собствените сензори на автомобилите. Тези видове услуги са изключително важни за бъдещи самоуправляващи се автомобили“, казва Оянпера.
С поглед към световните пазари
Услугите, разработени по време на проекта 5G-Safe, са тествани пилотно в реални условия, например на пистата за тестване на зимни превозни средства на Финландския метеорологичен институт в Соданкила, Лапландия. Следващата стъпка е комерсиализиране на резултатите.
„Нашите партньори в проучването Destia, Финландският метеорологичен институт и Unikie са добри примери за организации, които са се възползвали от технологичните нововъведения. Нашите партньори вече започнаха да комерсиализират тези услуги, казва Оянпера. - Въпреки това по-широкото комерсиализиране трябва да изчака, докато бъдат задействани мрежите 5G. Фактът, че вече има приложения и търсене за 5G мрежи, е полезно за производителите на мрежови устройства и за операторите“, добавя тя.
Технологичният център VTT планира доразвитие на проекта, включително разработка на автомобилни решения, базирани на 5G. “Новият проект ще включва и партньори от цяла Европа, заяви Оянпера. - Има голям интерес в целия свят към решения и услуги, които подобряват пътната безопасност.“
Мобилната мрежа от следващо поколение и решенията за бърз пренос на данни могат да се използват за събиране на огромно количество данни от автомобилите, движещите се по пътищата. Информацията може да послужи например за предоставяне на услуги за метеорологичните условия, за поддръжката и ремонт на пътни участъци, както и за контролиране на самоуправляващи се коли. Крайната цел на всичко това е да се намалят произшествията на пътя.
Проектът 5G-Safe на финландския технологичен център VTT проучва възможностите за употреба на мобилна 5G мрежа за подобряване на пътната безопасност, като партньори в този проект са още Финландският метеорологичен институт, Destia и Unikie.
Благодарение на бързата 5G мрежа и новите решения за пренос на данни огромни количества данни от датчици, видеокамери и радари могат да бъдат събирани от всички видове превозни средства. Информацията може да бъде прехвърляна „почти“ в реално време.
„Данните могат да бъдат събирани автоматично без да се налага шофьорите да правят каквото и да е. Необходимата технология ще бъде инсталирана още в завода, обяснява Тия Оянпера, старши изследовател от VTT. - Данните могат да бъдат обработвани, а предупрежденията за опасности изпращани до потребителите чрез автоматизирани системи“, допълва той.
Заледен участък зад завоя, моля, намалете!
Локалните услуги за метеорологичните условия на пътя са едно от ключовите приложения, използващи събираните данни. В бъдеще информация за тези условия в реално време и предупреждения ще бъдат изпращани директно до „сателитните навигационни устройства“ на колите.
„Новите решение дават на шофьорите достъп до изключително прецизни данни за конкретното местоположение, например алармиране за заледени участък на пътя. Шофьорите могат да използват тази информация и да изберат друг маршрут или да променят начина си на шофиране“, обяснява Оянпера.