Според британския финтех предприемач Том Блумфилд големите банки като Barclays and HSBC използват стари технологии и прилагат неоснована на риск култура, което им пречи да отговорят на предизвикателствата, отправени от дигитални банки, пише CNBC.
"Банките наистина се фокусират много върху своите съществуващи финансови продукти", коментира Блумфилнд, съосновател и изпълнителен директор на Monzo. Той дава за пример ипотеките, заемите и кредитните карти.
"Когато излезете на улицата и говори с хората за тяхното банкиране, те нямат предвид своята ипотека - те имат предвид: "Кога ще ми платят?" или "Ще мога ли да си позволява да си купя обяд днес". Хората се фокусират преди всичко върху ежедневните разплащания", допълва експертът.
Според него се наблюдава "нарушена връзка" между големите кредитори и техните клиенти. Със сигурност "те имат всички клиенти и всички пари в момента,", коментира Блумфилд , "но изглежда, че това е една умиращ индустрия".
Какво е Monzo?
Основана през 2015, Monzo е компания, която се разраства от стартъп, предлагащ предплатени дебитни карти и приложение към регулирана банка. Към момента организацията разполага с над 3,5 млн. потребители и една от многото така наречени необанки, които наводниха Европа след финансовата криза през 2008 като Revolut и N26.
Това явление не е ограничено само до Стария континент, в САЩ пример за такива организации е Chime. Междувременно европейските банки си проправят път и към Америка, като N26 вече се радва на 250 хил. потребители.
Това оказва сериозен натиск върху големите утвърдени финансови институции да въведат нови предложения за младите потребители. Например RBS наскоро представи самостоятелна дигитална банка, наречена Bo, която да се справи с финтех предизвикателствата. J.P. Morgan посгна по-малко успех със своето приложение Finn, което реши да спре миналата година.
Това оказва сериозен натиск върху големите утвърдени банки да отговорят и да въведат нови предложения на младите потребители. Например RBS наскоро представи самостоятелна дигитална банка, наречена Bo, която да се справи с финтех предизвикателствата. J.P. Morgan има по-малко успех със своето приложение Finn, което организацията реши да спре миналата година.
"Имаме големи технологични проблеми и огромни културни проблеми. Не мисля, че хората в банките получават необходимото насърчаване да мислят за клиентите по правилния начин. Разполагате с 100 хил. души персонал - как трансформирате толкова много хора? Според мен е много много трудно", допълва експертът.
Банките предотвратяват промяната
Блумфилд смята, че банките на практика предотвратяват промяната. "Много от системите в банките - особено функциите за риск и съответствие - са поставени, за да спират промените. Защото ако нещата се променят, то се създава риск. И така те са като антитела, които обикалят наоколо и издирват промените, опитвайки се да ги задушат", отбелязва експертът.
Според него започването от нулата има своите собствени предизвикателства, но тогава е сравнително по-лесно да се изгради култура на създаване и въвеждане на иновации.
Според британския финтех предприемач Том Блумфилд големите банки като Barclays and HSBC използват стари технологии и прилагат неоснована на риск култура, което им пречи да отговорят на предизвикателствата, отправени от дигитални банки, пише CNBC.
"Банките наистина се фокусират много върху своите съществуващи финансови продукти", коментира Блумфилнд, съосновател и изпълнителен директор на Monzo. Той дава за пример ипотеките, заемите и кредитните карти.