Еволюцията на опаковките

Еволюцията на опаковките

Преди време основната роля на опаковките беше да запазят продуктите здрави, днес те са интелигентни, природосъобразни разказвачи на истории

Иван Гайдаров
524 прочитания

Преди време основната роля на опаковките беше да запазят продуктите здрави, днес те са интелигентни, природосъобразни разказвачи на истории

Те са навсякъде! От всевъзможни материали, с най-разнообразни форми и дизайн - опаковките дотолкова са станали част от нашето ежедневие, че рядко се замисляме, че като всяка друга индустриална сфера те също живеят свой собствен живот. Имат и своето развитие, пряко свързано с променящите се навици и желания на потребителите, а не на последно място и с еволюцията на технологиите. По друг начин казано: "Индустрията продължава да преоткрива себе си - от това да помага на компаниите да разкажат по-убедителни и човешки истории и да извличат ползи от най-новите постижения в технологиите като QR кодове и добавената реалност (AR) до издигането на устойчивостта на нови нива. Днес брандовете и техните опаковки са добри приятели на потребителите и носят със себе си асоциации за доверие и надеждност - стоки, които в момента са много необходими."

Автор на тези думи е Стефано Роси, изпълнителен директор на дивизия "Опаковки" в "Ди Ес Смит". Компанията е създател на доклада "Стратегии за опаковките - Ръководство 2021", който разглежда различните аспекти на развитието на индустрията за производство на опаковки в глобален мащаб.

Интелигентни

Първоначално основната роля на опаковката на един продукт е била свързана с неговата защита и процесите по транспортирането му. Развитието на социалните медии и дигиталната реклама придаде нова роля на опаковката по отношение на продукта - да изгражда неговата идентичност на пазара и да гарантира разпознаваемост.

"Днес опаковките са многофункционални, като предоставят повече информация за продукта, който съдържат, и осигуряват по-добро преживяване на потребителя. С една дума, днешните опаковки са "умни": някои от тях - защото за направата им са използвани най-новите цифрови технологии, други - защото отговарят на нарастващото търсене на клиентите за 24/7 свързаност, а трети - защото следват по-широките тенденции на всеобхватност на информацията, изисквана от потребителите за продуктите, които купуват", обясняват авторите на доклада и добавят: "Интелигентните опаковки са с дизайн и функции, които предоставят допълнителна стойност на потребителите. Това е фокус върху ползата за хората и принос към цялостното им преживяване при извършване на покупка чрез удобство или информация. Интелигентните опаковки са практични, ангажиращи, а често и интерактивни, представяйки бъдещето на потребителските стоки и индустриите за електронна търговия."

Интелигентните опаковки също така могат да генерират данни, проследявайки широк спектър от показатели като температура, въздушно налягане, нива на осветеност и местоположение. По този начин те предоставят полезна информация както на потребителя, така и на бранда. С помощта на подобни данни интелигентните опаковки могат да имат широк набор от приложения при подобряването на бъдещите характеристики на опаковките и да оптимизират маркетинговите промоции.

За да отговорят на нуждата на потребителите от повече информация заради пренаситените от брандове пазари, компаниите вече могат да инвестират в свързани опаковки, които "предоставят нов канал, чрез който компаниите да разказват историите си". Нужната информация опаковката може да предаде през QR или NFC свързаност или чрез добавена реалност.

Добавената реалност (AR) е част от тенденцията на "свързаните опаковки", която позволява на хората да обединят дигиталния и реалния свят. По този начин невъзможното става възможно. Добавената реалност може да се използва за улесняване на практически действия - хората могат да задържат смартфоните си над дадена хранителна стока например, за да прочетат допълнителна информация. Когато се използва добре, добавената реалност внася цяло ново измерение в преживяването на клиентите и може да осигури канал за онагледяване на изпълнените от бранда обещания, се казва още в доклада "Стратегии за опаковките - Ръководство 2021".

Устойчиви

Друга тенденция, която най-добре описва развитието на индустрията за производство на опаковки, е устойчивостта. Потребителите все по-често предпочитат екосъобразни продукти, а в това отношение ключов елемент е тяхната опаковка. Проучванията в сектора сочат, че клиентите реагират добре на рециклирането и искат от компаниите да се ориентират в тази посока. И брандовете вече имат подходящи отговори на тези искания. "Докато допреди няколко години опаковките, направени от рециклирани материали, бяха ниша, в момента те са в разцвета си и са се превърнали в ясна тенденция. В същото време все повече компании обмислят какви иновации могат да направят, за да станат опаковките им по-устойчиви. Това не само им помага да изградят капитал за бранда и да отговорят на изискванията на потребителите, но и да останат в правилната посока на настоящите и бъдещите разпоредби, насочени към намаляване на отпадъците и щетите върху околната среда", обясняват от "Ди Ес Смит".

Разказващи истории

От компанията обръщат внимание, че когато става въпрос за добро брандиране, носителят на посланието е толкова важен, колкото и самото послание. Според тях в индустрията на потребителските стоки опаковките отдавна са спрели да носят само функционални съобщения, стремейки се да постигнат много по-дълбока и по-емоционална връзка с потребителите. Основните теми, които в момента водят тази тенденция, са условно разделени на пет групи - наследство, хора, честност, лукс

и щастие.

"Опаковката винаги е била основен елемент в маркетинга на бранда. Като минимум, разбира се, тя трябва да бъде в съответствие с маркетинговите канали и с цветовете и логата, посочени в указанията. Сега обаче можете да направите много повече. Днес опаковките могат да бъдат използвани, за да направят историите по-ярки, по-емоционални и по-лесни за хората да ги идентифицират с бранда ви - каквато и да е вашата история", категорични са от "Ди Ес Смит" и добавят в заключение: "Начинът, по който брандовете подхождат към опаковката на продуктите си, се променя бързо. Нови технологии, нови изисквания на потребителите и външни фактори като COVID-19 и изменението на климата се обединяват и променят дизайна на опаковките

и ролята им в отношенията между брандове, потребители и общности."

Материалът е публикуван в бр. 5 на сп. CIO България, който може да откриете тук.

Преди време основната роля на опаковките беше да запазят продуктите здрави, днес те са интелигентни, природосъобразни разказвачи на истории

Те са навсякъде! От всевъзможни материали, с най-разнообразни форми и дизайн - опаковките дотолкова са станали част от нашето ежедневие, че рядко се замисляме, че като всяка друга индустриална сфера те също живеят свой собствен живот. Имат и своето развитие, пряко свързано с променящите се навици и желания на потребителите, а не на последно място и с еволюцията на технологиите. По друг начин казано: "Индустрията продължава да преоткрива себе си - от това да помага на компаниите да разкажат по-убедителни и човешки истории и да извличат ползи от най-новите постижения в технологиите като QR кодове и добавената реалност (AR) до издигането на устойчивостта на нови нива. Днес брандовете и техните опаковки са добри приятели на потребителите и носят със себе си асоциации за доверие и надеждност - стоки, които в момента са много необходими."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК