Какво предстои за знание-интензивната индустрия през 2022

Капитал

Какво предстои за знание-интензивната индустрия през 2022

Изпълнителният директор на A Data Pro Илия Кръстев разказва за водещите тенденции в сектора у нас

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
924 прочитания

© Капитал


На фона на глобалното развитие на икономиката знание-интензивната индустрия има ключово значение, което се очаква да продължи да се увеличава през следващите години. Спецификата на услугите и процесите позволи на компаниите от сектора да продължат да оперират без прекъсване и така да останат почти незасегнати от повечето проблеми, с които се сблъскаха традиционните бизнеси по време на пандемията.

"По време на корона кризата, която продължава всъщност, икономиките, индустриите и компаниите, по-концентрирани върху знанието, по-добре се адаптираха в тази ситуация, в която очевидно производствените предприятия и други типове индустрии "лице в лице", бяха затруднени. Това във всички случаи през следващите години ще продължи да се налага като тенденция. Особено като се вземат предвид работата от вкъщи, промяната на начина на работа като цяло, желанието на хората да са по-мобилни и по-гъвкави. В много случаи, за да е възможно това, работата пак под някаква форма е свързана с знание-интензивната индустрия", коментира Илия Кръстев, изпълнителен директор на A Data Pro.

Водещите тенденции в индустрията

Постигането на успех в сферата на знание-интензивните услуги в съвременните условия обаче не е толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед. Компаниите в индустрията, макар и по-добре подготвени за новите обстоятелства, трябва да продължат да се трансформират непрекъснато спрямо бързо променящите се желания и нужди на клиентите.

По думите на Кръстев редица по-големи компании не успяват навреме да се адаптират към разместванията в средата или в потребителските изисквания. В тази връзка за организациите, които се приспособяват за по-кратко време и са готови да се фокусират върху нуждите на клиента, се отваря един прозорец на възможности да привлекат нови потребители и да разширят клиентската си база. "Бързината е един от тези аспекти, в който включително и нашата компания смятам, че доста добре се адаптира - колко бързо всъщност отговаряме на промените, които се случват около нас, и се приспособяваме към нуждите на клиентите", споделя експертът.

Другата ключова тенденция, която е определяща за постигането на лидерство при знание-интензивните услуги, е автоматизацията. От технологична гледна точка тя е достигнала ниво, на което може да се прилага на много места в компаниите, но досега никога не се е случвала толкова активно и в такива мащаби поради опасения от новото или рисковете, свързани с работните места на конкретни служители. Това обаче се променя и сега е много по-лесно да се стартира работата по въвеждането на този тип иновации.

"Това отваря възможности за компаниите, които имат инвестиции, свързани с дигиталната и индустриалната автоматизация, както и с научноизследователска и развойна дейност в сферата на автоматизацията, по-лесно да започнат комуникация по отношение на продажбата на такъв тип услуги и продукти. Също така, глобално икономиката е по-готова да приема автоматизацията и политическият аспект, свързан с тях", коментира Кръстев.

Българският пазар

На следващо място ключова характеристика на успелите организации в сектора е инвестирането в глобален маркетинг и продажби, особено за икономики като България, която тепърва се налага на световната карта като пазар. По думите на експерта развиването на този тип компетенции ще е от ключово значение за реализацията на локалните организации през следващите години, в комбинация с класическите инвестиции в хора, продукти, услуги и финансови ресурси.

На последно място, но не и по значение, се нарежда тенденцията за продължаващото образование и как компаниите инвестират в обученията на своите служители. Бързите темпове, с които се променя глобалната икономика, налагат нуждата определени типове умения и способности със същата скорост да се адаптират. Съответно все повече фирми поставят сред стратегическите си политики начина, по който ще обучават и развиват хората в дългосрочен план.

Кадри 2022

2022 носи промени и по отношение на кадрите, които се реализират в сферата на знание интензивните услуги. Освен класическите твърди умения като владеене на софтуерни и чужди езици, все повече ще се търсят и меките умения. Макар тази тема да не е нова, тя придобива ново значение на фона на промените от последните две години. От служителите вече ще се изисква да могат да работят в екип, но не само в офиса, но и при хибриден или изцяло дистанционен модел. Когато служителите на една компания са в различни точки на света - начинът, по който те комуникират, дават обратна връзка и си сътрудничат, става изключително ключов за успеха на организацията.

В този ред на мисли през новата година и самите компании ще трябва да се адаптират към новите условия, при които задържането на кадрите ще бъде по-голямо предизвикателство. "В момента хората от нашия сектор могат да работят от всяка точка по света, без да има нужда да идват в офиса. От тази гледна точка ще е доста важно компаниите по какъв начин през следващите две-три години налагат културата си и съответно инвестират в хората си, как ги обучават в меки умения, които да създават по-голяма интегрираност на екипите и да ги правят по-успешни", обяснява Кръстев.

"Ако продължава да расте със същия темп, до три години очакваме секторът на знание-интензивните услуги да допринася около 10% от БВП"

Илия Кръстев, изпълнителен директор на A Data Pro
Илия Кръстев, изпълнителен директор на A Data Pro

Фокусът на A Data Pro - услуги и клиенти

Компаниите и клиентите искат повече или за по-малко време, или за по-ниска цена, или искат повече на по-висока стойност, изтъква експертът. Затова A Data Pro планира да следва всички индустриални тенденции, залагайки на автоматизация, адаптивност, качване във веригата на стойност и увеличаване на меките умения на служителите за разбирането на конкретни индустрии.

"През новата година едно от нещата, което става все по-важно, е инвестирането в продукти и достъпът до директни клиенти в различните бизнес линии, които имаме. Затова единият ни приоритет е по-продуктовата ориентация, т.е. все повече продукти на база на услугите, които правим в момента", споделя експертът.

Вторият ключов фокус за A Data Pro през 2022 ще бъде достъпът до кадри в чужбина, тъй като компанията вече има пет офиса у нас и до голяма степен е покрила територията на страната ни. Изпълнителният директор на компанията разкри, че през първото тримесечие на годината ще бъде обявена и локацията, където ще бъде открит новият офис зад граница.

Значение на сектора у нас

Последните седем години секторът на знание-интензивните услуги постига растеж от над 10% на година, а по предварителни прогнози увеличението за 2021 е 15%. "Ако продължава да расте със същия темп, до три години очакваме той да допринася около 10% от БВП, като в момента този процент е около 6. Така че това е един доста сериозен фактор, когато говорим за икономиката на България", подчертава експертът. Съответно освен пряката полза секторът допринася и косвено за развитието на други индустрии, предоставяйки технологии и бизнес услуги. В допълнение е и един от най-големите вносители на осигуровки и данъци в страната, особено като се вземе предвид съотношението спрямо хората, заети в сектора.

Очаква се тази година също да бъде изключително успешна за индустрията на знание-интензивните услуги, като вероятно нивата на растеж ще достигнат тези отпреди пандемията или дори ще са по-високи. Същевременно развитието на сектора има потенциала да превърне в основата на икономическото развитие на страната ни и е един от козовете ни за успех на глобалната сцена.

"Когато говорим за България, предвид това колко е голяма страната ни като население и какви данни извади новото преброяване, всъщност ние нямаме като икономика много възможности да растем с хора. Съответно, за да развиваме тази икономика и да увеличим добавената стойност (БВП за глава от населението), знание-интензивната индустрия е една от малкото сфери, с която можем да направим доста сериозен скок, без да сме голяма икономика и предвид на други дадености на страната. Това, че не сме достатъчно големи, е както предизвикателство и проблем, така и възможност в тази ситуация. Ако се акцентира достатъчно на индустрия или икономически дейности, които са в по-голяма степен знание-интензивни, могат да се компенсират значителна част от липсите в другата част на икономиката", заключва Кръстев.

На фона на глобалното развитие на икономиката знание-интензивната индустрия има ключово значение, което се очаква да продължи да се увеличава през следващите години. Спецификата на услугите и процесите позволи на компаниите от сектора да продължат да оперират без прекъсване и така да останат почти незасегнати от повечето проблеми, с които се сблъскаха традиционните бизнеси по време на пандемията.

"По време на корона кризата, която продължава всъщност, икономиките, индустриите и компаниите, по-концентрирани върху знанието, по-добре се адаптираха в тази ситуация, в която очевидно производствените предприятия и други типове индустрии "лице в лице", бяха затруднени. Това във всички случаи през следващите години ще продължи да се налага като тенденция. Особено като се вземат предвид работата от вкъщи, промяната на начина на работа като цяло, желанието на хората да са по-мобилни и по-гъвкави. В много случаи, за да е възможно това, работата пак под някаква форма е свързана с знание-интензивната индустрия", коментира Илия Кръстев, изпълнителен директор на A Data Pro.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК