Фулфилмънт центровете: кои са технологиите зад тях

Shutterstock

Фулфилмънт центровете: кои са технологиите зад тях

Майя Бойчева-Манолчева
669 прочитания

Shutterstock


86 449,97 милиона долара - на толкова възлиза световният пазар на фулфилмънт услуги за електронна търговия през 2021 година, показват данните на Grand View Research. Очакванията на анализаторите са пазарът да нараства със среден годишен темп 9,5% от 2022 до 2030 година. Този ръст е напълно логично обоснован на фона на постоянно увеличаващия се брой хора, които пазаруват онлайн. През 2021 година броят на дигиталните купувачи е 2,4 милиарда, което представлява 27,6% от населението на Земята, или с други думи - един от четирима е онлайн купувач.

Статията е част от тематичия доклад "Digitalk Report | Технологии за е-търговия и логистика" на Digitalk от 05/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

Фулфилмънт услугите позволяват на онлайн търговците да аутсорснат услуги като складиране, опаковане, доставка, управление на върнатите стоки и доставки на спешни поръчки. Те се превърнаха в отлично решение за компании, които нямат възможност да съхраняват продукти "на склад" или не искат да хвърлят допълнителни усилия за доставяне на стоки.

От друга страна, много онлайн търговци започнаха да изпълняват фулфилмънт услуги вътре в компанията си. Потребителите предпочитат да пазаруват от едно място, което е значително по-удобно за тях, така имат по-голям избор и не на последно място - спестяват средства. Е-търговията разчита изключително на складовете и възможностите за бърза доставка от производителя/продавача до крайния клиент. Това доведе и до една друга тенденция - автоматизирането на операциите. Доскоро в управлението и поддържането на складовете беше впрегната голяма човешка сила, но днес нещата изглеждат по друг начин. Автоматизираните операции водят до намаляване на участието на човека в процеса, повишаване на производителността и намаляване на времето за доставка. Добър пример е Amazon, която използва сериозен набор от роботизирана сила.

Фулфилмънт центърът - какво е това?

Фулфилмънт центърът (fulfillment centre) представлява склад, където продавачът или специално наета компания, обработва и изпълнява поръчките, направени от крайния клиент или от големите доставчици чрез електронния магазин. Обикновено тези места са значително по-големи от традиционните складове на компаниите. Основните задачи, които изпълняват фулфилмънт центровете, са управление и съхранение на продукцията и обработване и изпращане на поръчките към потребителите или продавачите.

Каква е разликата с дистрибуционен център?

Истината е, че веригите за доставки разчитат и на двата вида центрове. Най-елементарната разлика е, че центровете за дистрибуция играят ролята на транзитно място, през което стоките само преминават. Фулфилмънт центровете съхраняват стоките, преди те да бъдат изпратени на потребителите, от което всъщност се нуждаят е-търговците.

Не са ли фулфилмънт центровете складове?

Въпреки че реално фулфилмънт центровете съхраняват стоки, те не са складове в традиционния смисъл на думата и съхранението е временно. Освен това те участват и във всички фази на поръчката, включително във вземането на стоката, опаковането ѝ, поставянето на етикети за доставка, доставянето ѝ и обработката на стоките, които се връщат. Това прави фулфилмънт центровете значително по-комплексни като дейност. Още повече че те могат да обслужват множество търговци.

Технологиите зад процеса

Точно тази комплексност на дейностите и множеството страни, които участват в процеса, налагат прилагането на последни технологии и автоматизирането на процеса. Това значително увеличава ефективността и ефикасността на работата.

Фулфилмънт приложения

Фулфилмънт приложенията са задължителен атрибут за всеки фулфилмънт център. Тяхната цел е да подобрят точността и скоростта на обработка, като заедно с това гарантират, че поръчките са изпълнени и стоките са изпратени по най-бързия и най-евтиния възможен начин.

Вариантите за такива приложения са много, но основните характеристики, които те трябва да притежават, са:

  • Бързина на обработка на поръчката.
  • Интеграция със системите на куриерските компании и на другите страни, участващи в процеса.
  • Автоматично принтиране на етикетите за доставка, на фактурите и списъците с продукти.
  • Уведомяване на клиентите за статуса на поръчката.
  • Уведомяване на доставчиците, когато стоките намаляват.
  • Възможност за бърза обработка на върнати стоки.

Приложение за клиенти

Приложенията за клиенти (известни с английското си наименование consumer-facing apps) са също едно от съвременните технологични изисквания. Това са приложенията, които потребителите използват за връзка с търговеца и за поръчка. Макар да не са част от фулфилмънт технологиите, всъщност са много важни за добрата комуникация при онлайн поръчките. Те улесняват процеса и е от изключително значение да са съвместими с най-използваните операционни системи при мобилните телефони, да имат лесна навигация, да се зареждат бързо и да дават достатъчно информация на потребителите. И не на последно място - да комуникират с фулфилмънт приложенията, за които вече стана дума.

Автоматизация

Автоматизацията също е една от големите тенденции при фулфилмънт центровете. Например Walmart използва малки фулфилмънт центрове до своите магазините, които имат автоматизирани места за вземане на стоки от потребителите и доставчиците. Компанията активно използва и камиони без водачи, които превозват стоките от дистрибуционния център до близкия магазин.

Добавена реалност

Добавената реалност се използва при фулфилмънт центровете, за да подпомогне дейността на работещите в тях. Например преносими AI устройства като смарт очила се използват от работниците, за да подредят стоките в количките.

Изкуствен интелект

Фулфилмънт центровете използват платформи за анализ на данните и изкуствен интелект, за да разберат какъв е потенциалът за подобрение на цялостния процес. AI подпомага роботизираните системи при операциите като вземане и опаковане, като избира възможно най-бързия път в склада.

Роботите и примерът на Amazon

Роботите са също широко използвани във фулфилмънт центровете, като те заместват работника в много от традиционните дейности. От известно време глобалната компания Amazon развива роботизирани фулфилмънт центрове (Amazon Robotic Fulfillment Centers), в които участието на човека е сведено до минимум. Те се намират в Европа, САЩ, а съвсем отскоро - и в Австралия, като един от последните изградени такива центрове е този в близост до Уилмингтън, САЩ. Той използва бившата фабрика на General Motors, която се простира на над 343 000 квадратни метра; 10 000 е броят на роботите, които обслужват центъра.

В роботизирани фулфилмънт центрове на Amazon могат да бъдат видени роботи като Fanuc 6, който може да повдигне палети, тежащи 1300 кг, на височина 7 м.

Контейнерите със стоки също се превозват от роботи, а работниците са оборудвани с роботизирани тех жилетки, които гарантират сигурността им. Тези технологични жилетки са оборудвани със сензори и се използват от служителите, ангажирани да ремонтират и поддържат роботизираните системи. Благодарение на сензорите роботите разпознават присъствието на човек и забавят дейността си.

Иновативни роботи пакетират и стоките. Роботът използва 3D сканиране на стоките, когато те са поставени на поточната линия, и създава възможно най-подходящата по размер опаковъчна кутия. Този робот може да обработи до 700 поръчки в рамките на един час.

86 449,97 милиона долара - на толкова възлиза световният пазар на фулфилмънт услуги за електронна търговия през 2021 година, показват данните на Grand View Research. Очакванията на анализаторите са пазарът да нараства със среден годишен темп 9,5% от 2022 до 2030 година. Този ръст е напълно логично обоснован на фона на постоянно увеличаващия се брой хора, които пазаруват онлайн. През 2021 година броят на дигиталните купувачи е 2,4 милиарда, което представлява 27,6% от населението на Земята, или с други думи - един от четирима е онлайн купувач.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК