Жозе Салойо, "БНП Париба": Персонализацията и кръговата икономика са водещи в банковия и ритейл сектора

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България

Жозе Салойо, "БНП Париба": Персонализацията и кръговата икономика са водещи в банковия и ритейл сектора

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България


Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България, разказва защо е важно финансовите институции и ритейл компаниите да си партнират, кои са водещите финтех решения днес и какви са най-важните тенденции, които ще определят бъдещето на двата сектора.

Жозе Салойо е управител на "БНП Париба Пърсънъл Файненс", С.А., клон България. Той има близо 20-годишен опит в областта на потребителското кредитиране, като цялата му кариера е свързана с водещата компания за потребителско кредитиране в Европа BNP Paribas Personal Finance, част от BNP Paribas Group.

Преди да заеме позицията си в България, в продължение на 4 години Салойо e главен оперативен директор на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа. На тази позиция той отговаря за Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България и Австрия. Сред отговорностите му са оптимизация на оперативните процеси при отпускането на потребителски кредити, следпродажбеното обслужване, събиране, управление на изнесени услуги и други. Той координира ключови проекти за развитието на компанията в страните от региона в областта на информационните технологии, обслужването на клиенти и т.н.

В периода 2010 - 2014 г. Жозе Салойо е регионален директор по управление на риска за Полша, Украйна, Китай, Турция, Сърбия, Мароко, Тунис и Алжир. На тази позиция той отговаря за политиките по отношение на риска при потребителското кредитиране, разработване на модели за развитието на пазарите и за провизирането на активи. Преди да заеме регионалната позиция, Жозе Салойо в продължение на три години отговаря за управлението на риска в Румъния.

Управителят на "БНП Париба Лични Финанси", България, е завършил престижния парижки университет "Пиер и Мари Кюри" и е инженер със специалност "Информационни системи". Жозе Салойо владее френски, португалски и английски.

Кои са основните финтех решения, необходими за успеха на компаниите в ритейл сектора днес?

Финтех решенията, които са най-важни за успеха на ритейл сектора, могат да бъдат разделени на две основни групи. Първата е от инструменти, които предоставят гладко клиентско изживяване. Това означава хората да разполагат с инструменти, които ги улесняват в целия процес на покупка - от получаване на персонализирана оферта, през споделянето на лични данни по сигурен начин до плащането, което трябва да е интегрирано неусетно в покупката.

Предоставянето на такива лесни за ползване и интуитивни решения е от голямо удобство, отключва възможности за по-добра конверсия на клиентите и по-голям потенциал за продажби. Хората могат да пазаруват от разстояние и да плащат безконтактно дори и без да използват банковите си карти, а чрез носимите си устройства като смартфони и смарт часовници. Това удобство е стъпка към бъдещето, но то има и "тъмна страна" - можете спонтанно да изхарчите много пари. За предпазване от такива ситуации все по-актуални стават суперприложенията, които помагат за проследяване на поведението и навиците при пазаруване, за анализ на трансакциите и като цяло за по-добър поглед върху личните финанси.

Ето защо втората група от финтех решения е изключително важна. Това са инструментите, които помагат на хората да управляват разумно личния си бюджет и които ги защитават от ситуации на свръхзадлъжняване. Такива инструменти са дигиталните портфейли, разсрочените плащания, опцията "Купи сега, плати после" и много други. Те помагат на хората да проследяват разходите си, да получават незабавно информация за трансакциите си и да бъдат информирани за сумите, с които разполагат, или да разсрочват плащания във времето, за да оптимизират бюджета си. Всички тези технологични решения и услуги, които помагат на потребителя да вземе добри финансови решения, днес са възможни благодарение на така нареченото отворено банкиране.

Ние в "БНП Париба Лични Финанси" знаем много добре колко важна е финансовата сигурност днес. Затова като отговорен и заслужаващ доверие партньор на бизнеса и клиентите инвестираме в разработването на интуитивни решения за управление на финансите, които подкрепят постигането на най-важната цел за ритейл бизнеса днес - отличното клиентско изживяване.

Предоставянето на безконтактни плащания определено е цел за всеки модерен бизнес за е-търговия. Кой е най-добрият начин за интегриране на биометрия, самотаксуване и т.н.?

Най-добрият начин за интегриране на тези решения е партньорството между ритейл бизнеса, банките - финансовите институции, които притежават опита и капацитета да бъдат двигател на такива иновации, и финтех компаниите с тяхната гъвкавост и възможност бързо да разработят и пуснат продукт на пазара. Например като част от голяма водеща финансова група "БНП Париба Лични Финанси" може да разчита на екосистемата и опита, придобит както на местния, така и на чужди пазари, както и на широка мрежа от партньорски финтех стартъпи, които процъфтяват, като предизвикват последните тенденции. Такава синергия е много ефективна, тъй като ритейлърите познават поведението на клиентите си. От своя страна финансовите институции допринасят със задълбочена експертиза за финансовите технологии, методите на плащане, сигурността на личните данни и регулациите в сектора, а финтех компаниите са специализирани в предоставянето на гладко клиентско изживяване и бърза реализация на проектите.

Когато работят заедно, ритейлърите и банките могат да осигурят по-кратко време за пускане на пазара на дадено иновативно решение, гладко клиентско изживяване и one stop shop инструменти, базирани на персонализиран подход. Това се оценява високо от общите ни клиенти и затова бих посъветвал ритейлърите да избират внимателно своя партньор при разработването на безконтактни платежни решения и да работят с финансови институции с доказани опит и страст за новите технологии.

Данните са в центъра на онлайн продажбите на продукти и услуги. Но има ли граница в споделянето на данни и сигурността, която не бива да бъде преминавана? Каква е тайната за постигане на хиперперсонализация?

Разбира се, че има граница, която не бива да бъде преминавана, и никаква чувствителна лична информация не трябва да бъде споделяна, събирана или използвана по какъвто и да било начин без изричното съгласие и доверие от страна на клиента. Тази граница е определена и от регулаторите. В ЕС тя е много стриктна и според мен това е добре за всички играчи на пазара - клиенти, търговци и банки.

Освен това всеки клиент може да очертае своя собствена граница и да контролира каква информация с кого споделя и за какви цели. Тук говорим за финансова и дигитална грамотност. Хората трябва да преценяват внимателно каква информация са готови да споделят и каква да откажат. Като цяло наблюдаваме, че хората са по-склонни да споделят лични данни, ако срещу това получат добра услуга и емоция. Пример за това е Facebook - всеки знае, че данните му се обработват и съхраняват, но хората продължават да споделят лична информация заради емоцията и отношенията си в социалната мрежа.

По отношение на постигането на хиперперсонализация тайната е в ефективното управление и анализа на данните. И банките, и търговците разполагат с достатъчно аналогови данни. Важният момент е те да бъдат събрани и комбинирани, да бъдат правилно съхранени в хранилища за данни, структурирани и обработени, за да бъде отправена правилната оферта към точния клиент през най-подходящия канал и да бъде предложен най-удобният метод за плащане. Като управител на "БНП Париба Лични Финанси в България" мога да кажа, че прилагаме високотехнологични решения като изкуствен интелект, управление на "големи данни", скоринг и така нататък. Така можем да предложим дълбоко персонализиран подход към клиентите, благодарение на което сме една от най-препоръчваните банки, когато хората се нуждаят от потребителски кредит.

Бъдещето предлага още по-интересни възможности. В утрешния ден ще можем да продаваме личните си данни, за да получим достъп до услуги, които желаем да ползваме с помощта на NFT. Например във виртуалния свят ще можем да продаваме аватара си и така да получаваме достъп до ограничена, платена зона.

В тази връзка как NFT и блокчейн променят ритейл сектора?

Аз вярвам, че NFT и блокчейн могат да преобърнат представата ни за ритейл сектора. Значителна промяна ще бъде, че той ще стане по-прозрачен. С все по-масовото навлизане на NFT хората ще имат лесен достъп до цялата информация за продукта, изградена като блокчейн. Те ще знаят какъв е произходът на стоката, кога е била произведена, дали са били спазени ESG стандартите, дали продуктът е Fair Trade и така нататък. Според мен всичко това ще помогне за изграждането на доверие по цялата верига за доставки - от производителите, през търговците до крайните клиенти.

В бъдеще ще можем да създадем нови бизнес възможности във виртуално-физическия свят, като изградим изцяло нови услуги, виртуални продукти и цикли на употреба. Например в един свят с ниска клиентска лоялност ще можем да преоткрием и да изградим напълно нова концепция за лоялност и изграждане на отношения с брандовете.

Какво е мястото на такива иновации в контекста на кръговата икономика?

Ролята на тези технологии ще бъде изключително важна в контекста на кръговата икономика, тъй като те ще предоставят допълнителна сигурност на клиентите. Ще ви дам един пример. Преди няколко дни, по време на нашето събитие за представяне на новото издание на проучването "Обсерватория", показахме стартъп, наречен Carchain. Те вече имат решение, което ви позволява да запишете цялата история на автомобила си, като използвате NFT и блокчейн. Така ще се знае всичко за колата - кога е била в сервиз за текущо обслужване или за ремонт, каква е била повредата, кои части са били сменени, каква е гаранцията и така нататък. И когато решите да продадете автомобила, купувачът ще разполага с цялата информация за него. Това изгражда доверие. Разбира се, същото се отнася и когато самите вие решите да си купите употребяван автомобил, лаптоп или каквато и да е стока "втора ръка".

Според вас кои ще са трите най-важни тенденции в ритейл и финансовия сектор през следващите две години?

Без каквото и да било съмнение първата ще е дълбоката персонализация. Капацитетът на ритейлърите и техните партньори, сред които са и банките, да използват и структурират данни, от една страна, ще доведе до емоционална връзка и цялостна персонализация, а от друга, до улесняване на клиентското изживяване. За да постигнат това, търговците и финансовите институции ще трябва да познават клиентите си и да им предлагат персонализирани продукти, услуги и дори търговска среда. Това е, което клиентите на днешния и на утрешния ден желаят и финтех индустрията може да предостави решение на тази задача.

Втората много важна тенденция е кръговата икономика. Днес сме изправени пред безпрецедентни предизвикателства - климатична промяна, изчерпване на природните ресурси и нарастващи неравенства. В "БНП Париба Лични Финанси" сме убедени, че потреблението е в основата на тези глобални предизвикателства и то може да даде и отговора за решаването им. Чрез по-устойчиво потребление хората имат силата да запазят ресурсите на планетата, да намалят въглеродния си отпечатък и до голяма степен да допринесат за промяната. Както показва нашето проучване "Обсерватория", българите мислят, че търговците ще имат водеща роля и че те са легитимният двигател, който ще въведе такива иновации на пазара.

Третата тенденция е доверието, което се постига с висока степен на защита на данните и плащанията. Това е единственият начин да бъде изградено доверие между участниците на пазара. Удобство и доверие са факторите, които ще доведат до въвеждането и използването на иновациите и на новите модели на потребление, които банките, ритейлърите и финтех компаниите предоставят. Но всички знаем, че в основата е доброто изпълнение и затова е важно да избираме правилния партньор, с когото да изградим тези иновации и доверие. "БНП Париба Лични Финанси" е готова да посрещне, придружава и подкрепя своите търговски партньори в това пътуване и да ускори трансформацията. Аз мисля, че ни предстои вълнуващо бъдеще!

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България, разказва защо е важно финансовите институции и ритейл компаниите да си партнират, кои са водещите финтех решения днес и какви са най-важните тенденции, които ще определят бъдещето на двата сектора.

Жозе Салойо е управител на "БНП Париба Пърсънъл Файненс", С.А., клон България. Той има близо 20-годишен опит в областта на потребителското кредитиране, като цялата му кариера е свързана с водещата компания за потребителско кредитиране в Европа BNP Paribas Personal Finance, част от BNP Paribas Group.

Преди да заеме позицията си в България, в продължение на 4 години Салойо e главен оперативен директор на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа. На тази позиция той отговаря за Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България и Австрия. Сред отговорностите му са оптимизация на оперативните процеси при отпускането на потребителски кредити, следпродажбеното обслужване, събиране, управление на изнесени услуги и други. Той координира ключови проекти за развитието на компанията в страните от региона в областта на информационните технологии, обслужването на клиенти и т.н.

В периода 2010 - 2014 г. Жозе Салойо е регионален директор по управление на риска за Полша, Украйна, Китай, Турция, Сърбия, Мароко, Тунис и Алжир. На тази позиция той отговаря за политиките по отношение на риска при потребителското кредитиране, разработване на модели за развитието на пазарите и за провизирането на активи. Преди да заеме регионалната позиция, Жозе Салойо в продължение на три години отговаря за управлението на риска в Румъния.

Управителят на "БНП Париба Лични Финанси", България, е завършил престижния парижки университет "Пиер и Мари Кюри" и е инженер със специалност "Информационни системи". Жозе Салойо владее френски, португалски и английски.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК