Адитивните технологии отвъд прототипа

Shutterstock

Адитивните технологии отвъд прототипа

Прототипирането остава водещо приложение на 3D печата, но технологията все по-често се използва и за създаване на функционални части

Иван Гайдаров
369 прочитания

Shutterstock


От 4,1 млрд. долара през 2014 г. до 44,5 млрд. през 2026 г., или десетократен ръст за малко повече от декада. Това сa осреднените прогнози за развитието на пазара на адитивни технологии (3D принтиране) на някои от водещите анализаторски компании, събрани в доклада 3D Printing Trend Report 2022 на HUBS. В същото време от най-голямата глобална мрежа за услуги за 3D принтиране посочват, че в рамките на десетилетие пазарът на хардуер за 3D принтиране ще достигне 9.9 млрд. долара, а 68% от респондентите в проучването са използвали повече адитивни технологии в своята работа през 2021 г. в сравнение с предходната.

"Технологията за 3D печат и нейното място в производството се развиха значително от появата си в началото на 80-те години на ХХ век. През последните години 3D печатът се преориентира от потребителските пазари, за да се утвърди като по-широко прилаган промишлен производствен процес. Развитието на индустрията през 2021 и 2022 г. позиционира технологията, така че да надскочи ролята си във функционалното създаване на прототипи и да се превърне в жизнеспособно решение за части за крайна употреба и серийно производство", обясняват от HUBS.

Статията е част от тематичния доклад "Digitalk Report | Системи за проектиране" на Digitalk от 06/2022 г. Цялото издание можете да намерите в дигиталната библиотека.

Причините за това възходящо развитие описват отговорите на въпроса: "Кои са ключовите фактори при избора на 3D принтирани елементи?" Според 23% от респондентите това са намалените производствени срокове. 22% посочват цената, докато 21% - геометричните особености. Улесненият достъп до технологията е мотивация за 16% от компаниите, а списъка на причините за избора на адитивни технологии допълват свойствата на материалите (12%) и проблемите с веригата за доставки (6%).

"Пандемията от COVID-19 подчерта уникалния капацитет на 3D печата да се адаптира бързо към нуждите на производството и веригата за доставки. Той излезе на преден план като жизнеспособен отговор на нови и продължаващи предизвикателства, тъй като части и продукти могат да се произвеждат на място. За да се борят с недостига на компоненти и проблемите с веригата за доставки, възникнали по време на пандемията, производителите използваха 3D печат за бързо производство на защитно оборудване (ЛПС) и медицински устройства като лицеви предпазители и резервни части за дефибрилатори. Производителите също така започнаха 3D печат на назални тампони за откриване на COVID-19, което

помогна да се демонстрират способности на технологията за масово производство", категорични са авторите на доклада 3D Printing Trend Report 2022.

Регионални особености и водещи приложения

Според данните на Grandviewresearch Северна Америка е водеща сила на пазара с повече от 30% дял от световните приходи през 2021 г. "Държавите като САЩ и Канада са сред пионерите, които възприемат тези технологии в различни производствени процеси. Европа пък е дом на няколко играча от индустрията за адитивно производство, които притежават сериозен технологичен опит, което превръща европейския пазар във втори по големина", разкриват анализаторите.

Регионална конкуренция обаче не липсва. Очаква се Азиатско-Тихоокеанският регион да демонстрира най-висок среден годишен темп на растеж до 2030 г. благодарение на факта, че се превръща в производствен център за автомобилната и здравната индустрия. Производството на потребителска електроника, съчетано с бързата урбанизация в региона, също допринася за нарастващото търсене на триизмерен печат.

Относно приложенията на технологията - сегментът за прототипиране остава водещ с повече от 55.0% дял от световните приходи през 2021 г., като изпреварва значително останалите две групи - инструменти и функционални части.

"Прототипирането позволява на производителите да постигнат по-висока точност и да разработят надеждни крайни продукти. Следователно се очаква сегментът за прототипи да продължи да доминира на пазара поне до 2030 г. Сегментът на функционалните части се очаква да се разшири със значителен (21,4%) среден годишен темп на растеж от 2022 до 2030 г.", става ясно още от анализа на Grandviewresearch.

От HUBS на свой ред посочват, че тъй като 3D принтирането продължава да се развива, значението на технологията в производството се засилва, което води до три основни заключения:

  • 3D печатът ще продължи да се използва като процес за създаване на прототипи за ускоряване на процеса по разработването на продукти;
  • ще запази поддържащата си роля в комбинация с други производствени процеси;
  • ще стане по-жизнеспособен за серийни производства на части за крайна употреба.

Тези заключения на анализаторите недвусмислено показват, че адитивните технологии вече са готови да надскочат първоначалното си предназначение като инструмент за прототипиране, като по този начин разкрият редица нови възможности пред производствената индустрия. А някои от тях далеч надхвърлят индустриалното си значение.

"Като дигитален производствен процес 3D печатът е създаден за производство по заявка. Това означава, че технологията не е обвързана със същите икономии от мащаба като традиционното производство. Частите могат да се произвеждат рентабилно на базата на предварителни поръчки, намалявайки количеството на консумираните суровини, както и минимализирането на изискванията за съхранение", акцентират от HUBS.

От 4,1 млрд. долара през 2014 г. до 44,5 млрд. през 2026 г., или десетократен ръст за малко повече от декада. Това сa осреднените прогнози за развитието на пазара на адитивни технологии (3D принтиране) на някои от водещите анализаторски компании, събрани в доклада 3D Printing Trend Report 2022 на HUBS. В същото време от най-голямата глобална мрежа за услуги за 3D принтиране посочват, че в рамките на десетилетие пазарът на хардуер за 3D принтиране ще достигне 9.9 млрд. долара, а 68% от респондентите в проучването са използвали повече адитивни технологии в своята работа през 2021 г. в сравнение с предходната.

"Технологията за 3D печат и нейното място в производството се развиха значително от появата си в началото на 80-те години на ХХ век. През последните години 3D печатът се преориентира от потребителските пазари, за да се утвърди като по-широко прилаган промишлен производствен процес. Развитието на индустрията през 2021 и 2022 г. позиционира технологията, така че да надскочи ролята си във функционалното създаване на прототипи и да се превърне в жизнеспособно решение за части за крайна употреба и серийно производство", обясняват от HUBS.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК