Meta пуска онлайн новия си AI чатбот въпреки рисковете

Pixabay.com
geralt

Meta пуска онлайн новия си AI чатбот въпреки рисковете

Мария Динкова
606 прочитания

Pixabay.com

© geralt


Meta пуска своя нов AI чатбот онлайн, за да позволи на всички да разговарят със системата и да дадат своята обратна връзка за възможностите на технологията. BlenderBot 3 може да участва в разговори по общи теми, но също така да изпълнява ролята на дигитален асистент. Към момента все още ботът може да се използва единствено в САЩ, но се очаква скоро да бъде наличен и за останалите географски райони.

В допълнение технологичният гигант публикува и кода, наборите от данни за обучение и по-малките варианти на модела. В тази връзка изследователите могат да поискат достъп до най-големия модел, който има 175 млрд. параметъра, чрез този формуляр.

Ботът е прототип и е изграден на предишни постижения на Meta с т.нар. големи езикови модели (LLMS) - мощен, но с доста недостатъци софтуер за генериране на текст, пише The Verge. BlenderBot първоначално е обучен с голям набор от текстови данни, които той разглежда за статистически закономерности, за да генерира език. Подобни системи се оказват изключително гъвкави и имат различни приложения - от генериране на код за програмисти до помагане на автори да напишат своя следващ бестселър.

Проблемът при тях обаче е свързан с появата на пристрастия в данните за обучение и често ботовете си измислят отговори, което не ги прави особено полезни като дигитални асистенти. Именно това се опитва да тества в момента Meta. Една от основните функционалности на BlenderBot е способността да търси в интернет, за да говори по специфични теми. Освен това потребителите могат да кликнат върху отговорите, за да видят откъде ботът е взел точно информацията, т.е. той може да цитира своите източници.

Пазарът за чатботове:

  • 8 млрд. долара ще бъдат спестени от бизнеса годишно с използването на чатботове
  • 2,5 млрд. часа ще бъдат спестени на потребителите и бизнеса благодарение на общуването с ботове до 2023 г.
  • 9,4 млрд. долара ще достигне глобалният пазар за чатботове до 2024 г.
  • С 25% ще се подобри оперативната ефективност на компаниите за обслужване на клиенти, които вградят AI в своите многоканални платформи до средата на десетилетието
  • 69% от потребителите предпочитат да използват чатбот, за да получат незабавен отговор
  • 41% от клиентите смятат, че чатботът предлага по-добре потребителско изживяване.


Предишните опити обаче с пускането на чатботовете за тестване от широката публика се оказват доста рискови. Така например през 2016 г., когато Microsoft стартира Tay в Twitter, системата бързо беше научена от потребителите на расизъм, антисемитизъм и т.н. В резултат на това ботът беше изтеглен по-малко от 24 часа след пускането му онлайн.

От Meta обаче са категорични, че това няма да се повтори, тъй като изкуственият интелект значително се е развил оттогава и BlenderBot разполага с различни мерки за сигурност, които трябва да предотвратят повторението на подобни сценарии. Друга разлика между двете решения е, че Tay е бил създаде да се учи в реално време от общуването с потребителите, докато BlenderBot е статичен модел. С други думи, може да запомня какво са казали потребителите в разговора, но тези данни ще бъдат използват само за да бъде подобрена системата впоследствие.

В случая с пускането на чатбота си Meta иска да събере обратна връзка за различните проблеми, с които се сблъскват големите езикови модели. Потребителите, които разговарят с BlenderBot, ще могат да отбелязват всякакви подозрителни отговори. Освен това всеки ще може да избере дали неговите данни да бъдат събрани и ако да, неговите разговори и обратна връзка ще бъдат съхранени и публикувани след това от технологичния гигант, за да бъдат използвани от изследователите.

4-те водещи тенденции при развитието на чатбот решенията

  • Чатботовете все повече ще приличат на хора - чатботовете ще могат все повече да разбират и да водят разговори, подобни на тези между хора. С използването на алгоритми за обработка на естествен език взаимодействието с тези системи ще става все по-близко до естественото човешко общуване.
  • Плащания през чатботове - от дълго време този тип решения се използват предимно за предоставяне на основна информация и отговаряне на въпроси. Следващата крачка обаче е чатботът да навлезе още повече в потребителското обслужване. Вече редица компании като Razorpay, Stripe, PayU и Paypal дават възможност на своите клиенти да плащат директно през чатбот интерфейса.
  • Гласов AI - гласовото разпознаване революционизира начина, по който се пазарува, а виртуалните асистенти като Alexa, Google Assistant и Siri отговарят на милиони запитвания всеки ден. Именно и затова не е изненадващо, че чатботове ще трябва да следват тази тенденция и в бъдеще да предлагат и гласови опции.
  • Чатботове за предиктивни анализи - предиктивните анализи в потребителското обслужване предполагат използването на статистика и моделиране на данни, за да се определят бъдещите поведения и тенденции. След като чатботът все повече поддържа основен контакт с потребителите, той ще разполага с данните, показателите, предпочитания и тенденции. Компаниите впоследствие могат да използват тази информация, за да оптимизират стратегиите си за потребителското изживяване и да постигнат конкурентно предимство.


Meta пуска своя нов AI чатбот онлайн, за да позволи на всички да разговарят със системата и да дадат своята обратна връзка за възможностите на технологията. BlenderBot 3 може да участва в разговори по общи теми, но също така да изпълнява ролята на дигитален асистент. Към момента все още ботът може да се използва единствено в САЩ, но се очаква скоро да бъде наличен и за останалите географски райони.

В допълнение технологичният гигант публикува и кода, наборите от данни за обучение и по-малките варианти на модела. В тази връзка изследователите могат да поискат достъп до най-големия модел, който има 175 млрд. параметъра, чрез този формуляр.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК