6 технологични тенденции за метавселената според Gartner

Pixabay.com
geralt

6 технологични тенденции за метавселената според Gartner

Ето кои иновации ще се реализират през следващите между три и пет години

Мария Динкова
449 прочитания

Pixabay.com

© geralt


Шест тенденции ще ръководят използването на технологиите за метавселената през следващите между три и пет години, посочват от Gartner. Макар от анализаторската компания да отбелязват, че масово ще навлязат след повече от 10 години, има редица практични начини, по които организациите могат да ги прилагат още сега. Например този тип иновации са подходящи за висшето образование, медицинските и военните обучения, поглъщащото изживяване при пазаруване, приобщаването на служителите и улесняването на продажбите.

"Днес появяващите се метавселени са в своя начален етап. Но технологичните тенденции с доказани приложения и бизнес резултати са само началото на стойността, която иновациите носят на компаниите", отбелязва Марти Ресник от Gartner. По думите му метавселената в дългосрочен план има потенциала променя цели индустрии.

Според Gartner метавселената е "следващото ниво на взаимодействие във виртуалните и физическите светове". Технологиите на метавселената в този смисъл позволяват да се пренасят дигитално или да се подобряват физическите дейности.

Въпреки популярността на концепцията нейното прилагане на практика е в много начален етап и още доста фрагментирано. Експертите от анализаторската компания предупреждават при инвестиране в специфична метавселена да се проявява внимание, тъй като е твърде рано да се определи коя ще бъде печелившата в дългосрочен план, а също така има много неизвестни етични, финансови и репутационни рискове.

Ресник препоръчва компаниите да използват времето, за да научат повече за метавселената, да я изследват и с ограничена имплементация да се подготвят за нея. Ето кои са и шестте тенденции, които според Gartner ще дадат възможност на организациите да се възползват от новото виртуално пространство:

# 1 Гейминг

Гейминг индустрията, по-конкретно видеоигрите, от години експериментират в сферата на изживяването и технологиите. Метавселената ще използва гейминг технологии, методологии и инструменти за разработка, за да създаде изживяване както за забавление, така и за симулация на обучения. Компаниите ще приложат "сериозни игри" - игрови технологии, изживявания и разказване на истории - за обучение и симулации на специфични работни задачи. От анализаторската компания предвиждат, че до 2025 г. пазарът за сериозни игри ще се увеличи с 25% заради навлизането на технологиите за метавселената.

# 2 Дигитални хора

Gartner определя дигиталните хора като интерактивни AI задвижвани изображения, които имат някакви характеристики, личност, знания и начин на мислене на човек, като обикновено това са дигитални близнаци, дигитални аватари, хуманоиди роботи или разговорни потребителски интерфейси. Те могат да интерпретират реч, жестове и изображения, както и да генерират свои собствени реч, тон и език на тялото.

Организациите вече планират да използват дигитални хора, които да действат като идентифицирани дигитални агенти в средата на метавселената за обслужване и поддръжка, продажби и други взаимодействия с настоящите и потенциалните клиенти. Gartner очаква до пет години повечето B2C компании да разполагат с отделен бюджет за дигитални хора с цел осигуряване на по-добро потребителско изживяване в метавселената.

# 3 Виртуални пространства

Виртуалното пространство - или виртуалният свят - е компютърно генерирана среда, в която групи от хора могат да се събират заедно, използвайки лични аватари или холограми. Виртуалните пространства ще предоставят на участниците възможността да се потопят и да взаимодействат със средата, тъй като множество сетива ще бъдат обхванати. Например те ще могат да се използват за достигане до клиенти, които нямат възможност или не желаят да се присъединят към лични срещи, за предоставяне на нови алтернативи на пътуване или за осигуряване на възможност за сътрудничество между служителите. Gartner прогнозира, че до 2025 г. 10% от фирмените кадри ще използват редовно виртуални пространства (в дейности като продажби, настаняване, дистанционни екипи) в сравнение с 1% през 2022 г.

# 4 Споделени изживявания

Споделеното изживяване има за цел да събере група хора във виртуалното пространство. Ако досега това беше възможно единствено чрез изолирани приложения, то сега метавселената ще позволи повече възможности за срещи, сътрудничество, взаимодействие или участие чрез различни приложения, потребителски събития и услуги. В този смисъл метавселената ще демократизира поглъщащите изживявания. Според Gartner до 2028 г. 10% от публичните събития (като спортни такива и сценични изкуства) ще предлагат участие в метавселената, което ще стимулира бързото изграждане на подобен тип възможности в метавселената.

# 5 Токенизирани активи

Токенизираните активи предлагат нови бизнес модели за създателите на съдържание. В метавселената повечето токенизирани активи ще използват технологиите за незаменими токени (NFT). NFT поддържат нови икономически модели например, при които създателите на съдържание постоянно запазват по-голямата част от приходите от продажбите на своите произведения. Новите характеристики и функционалности на метавселената ще въведат нови начини не само за конкуриране и монетизиране на виртуални продукти и услуги, но и за придобиване на физически (реални) стоки.

Gartner прогнозира, че до 2027 г. 25% от организациите за търговия на дребно с присъствие онлайн ще са завършили поне един проект за доказване на концепция за токенизирани активи, използвайки технологиите на метавселената.

# 6 Пространствени изчисления

Пространствените изчисления съчетават физически и цифрови обекти с цел дигитално подобряване на физическите пространства. Това позволява на организациите да извличат повече от физическите и дигиталните активи, като изваждат на преден план свързана, "невидима" цифрова информация и съдържание

за хора, места и неща. Например цифровото съдържание може да разшири физическите обекти или среди: дигитално оцветяване на гръцки и римски статуи или предоставяне на допълнителна информация за продукти или предмети. Gartner прогнозира, че до 2026 г. ще се появят второто и третото поколение очила за пространствени изчисления, които ще създадат по-всеобхватно и свързано с физическия свят изживяване в метавселената.

Шест тенденции ще ръководят използването на технологиите за метавселената през следващите между три и пет години, посочват от Gartner. Макар от анализаторската компания да отбелязват, че масово ще навлязат след повече от 10 години, има редица практични начини, по които организациите могат да ги прилагат още сега. Например този тип иновации са подходящи за висшето образование, медицинските и военните обучения, поглъщащото изживяване при пазаруване, приобщаването на служителите и улесняването на продажбите.

"Днес появяващите се метавселени са в своя начален етап. Но технологичните тенденции с доказани приложения и бизнес резултати са само началото на стойността, която иновациите носят на компаниите", отбелязва Марти Ресник от Gartner. По думите му метавселената в дългосрочен план има потенциала променя цели индустрии.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК