Pixabay.com
Gerd Altmann

Специалисти, технологии, инфраструктура: как да извлечем най-много от метавселената

Ако концепцията следва развитието на мобилните технологии, би могла да допринесе за повишаването на световния БВП с 2,8% до 10 години

Иван Гайдаров
476 прочитания

Pixabay.com

© Gerd Altmann


През последната седмица терминът "метавселена" придоби отрицателна конотация. Стартиралата с фойерверки технологична концепция беше посочена като основна причина за срива на някога шестата по пазарна капитализация компания - Meta. След финансовия отчет за последното тримесечие акциите на компанията паднаха с близо 25% и от кандидат за клуба "1 трилион долара" в началото на годината миналия четвъртък бившата Facebook се оказа извън топ 20 на най-скъпите компании. Причината? Засиленият фокус на изпълнителния директор Марк Зукърбърг върху метавселената, твърдят анализаторите.

Но поставя ли това развитие на Meta под въпрос цялата концепция за създаване на виртуален свят, който се доближава по възможности до реалния? Не и според заключенията в доклада на американската консултантска агенция Analysis Group "The potential global economic impact of the metaverse".

"Икономическите теории за иновациите и емпиричните доказателства за въздействието на мобилните технологии и други успешни технологични иновации от миналия век показват, че метавселената има потенциала за значителни полезни икономически въздействия в множество измерения - включително принос към растежа на БВП, създаване на работни места, увеличаване на производителността и подобряване на благосъстоянието на потребителите както в развитите, така и в развиващите се страни", категорични са от консултантската група и добавят, че ако метавселената бъде възприета и расте по сходен с мобилната технология начин, тя би могла да допринесе за повишаването на световния БВП с 2,8% до 10 години.

"Въздействието на метавселената обаче вероятно ще се усети по различен начин в различните сектори на икономиката, в различните региони, в различни моменти от време, от различните хора. С течение на времето, ако метавселената се окаже успешна концепция, тя вероятно ще измести някои съществуващи технологии", добавят от Analysis Group.

Всеки може да спечели от метавселената

От J.P.Morgan напълно споделят тезата, че метавселената разкрива широка палитра от нови възможности за всички типове организации.

"Не само компаниите от екосистемата бизнес - потребител ще могат да извлекат ползи от метавселената. Тя ще предостави огромни възможности и за B2B предприятията. Вземете за пример производител, който купува нови части за своето оборудване. Понастоящем процесът включва получаване на физическа брошура или изпратен по имейл PDF файл със статични 2D изображения. В метавселената потребителите могат да тестват продуктите във виртуална среда на по-ниска цена. Представете си, че можете да изградите сложен цифров близнак на вашата фабрика или индустриално пространство в огромен мащаб и да тествате как роботизираните системи ще взаимодействат с физическата среда", дават пример от J.P.Morgan в своя анализ "Opportunities in the metaverse".

От инвестиционната банка посочват също така, че след като интернет е отключил достъпа до стоки, услуги и заетост на развитите пазари за хората от развиващите се икономики, метавселената има потенциала да засили този ефект. Възможностите за образование също ще се разширят, тъй като VR световете могат да се превърнат в евтин и ефективен начин за достъп до знания.

"От корпоративна гледна точка метавселената дава възможности за бързо мащабиране на бизнеса. Вместо да има магазини във всеки град, един голям търговец на дребно може да изгради глобален център в метавселената, който да е в състояние да обслужва милиони клиенти", дават пример от J.P.Morgan.

Технологични

- Подобрена производителност при движение на аватарите и изобразяване на околната среда.

- Намаляване на "разделението" на средата, така че всички участници да могат да взаимодействат помежду си в реално време.

- Повече капацитет за поддръжка на дизайна и взаимодействията.

- Намаляване на локалните хардуерни изисквания за сложни взаимодействия в 3D среди.

- Разширена достъпност между устройствата (включително мобилните).

- Дефиниране на стандарти за дигитални активи.

Търговска инфраструктура

- Интеграции на Web 3.0 с наследени модели за финансови плащания

(например кредитни карти, плащане по банка и т.н.).

- Интеграции на Web 2.0 с крипторазплащанията и NFT.

- Въвеждане на идентификационни данни, даващи възможност за проверка на цифрова самоличност.

- Гарантиране на цифровата свобода.

- Развитие на криптовалутите и финансирането, обезпечено с цифрови активи чрез използване на децентрализирано финансиране.

- Подобрено потребителско изживяване за масово приемане на Web 3.0.

Работна ръка

- Обучение на нов тип дизайнери и разработчици със специализация в 3D моделирането на аватари, предмети, архитектура и интериори, използвайки специфични инструменти за разработка на софтуер.

- Еволюция на създателите на съдържание, която е нужна, за да могат те да разпространяват своето съдържание през новите канали на виртуалното пространство.

- Организатори на събития, които са специализирани в изживяванията в метавселената.

- Мениджъри, фокусирани върху създаването на стабилни онлайн и офлайн взаимоотношения за укрепване на платформите и клиентската ангажираност.

"Метавселената все още е в ранен етап на развитие, но много хора и организации по целия свят помагат за планирането и изграждането на нейния приобщаващ дизайн. В момента сме свидетели на ранните фази на развитие, включително внедряването на инфраструктурата и технологиите, които вероятно ще поддържат тази среда. Степента, до която ще се реализира икономическият потенциал на метавселената, зависи от това колко ефективно са разработени и внедрени въпросните инфраструктура и технологии, както и от това доколко тя ще бъде възприета от потребителите и бизнеса. След като инфраструктурата е налице и приемането е в ход, това отваря вратата за развитие на безброй нови начинания на творци, разработчици и бизнеси, какъвто беше случаят с интернет и мобилните технологии", обобщават от Analysis Group.

През последната седмица терминът "метавселена" придоби отрицателна конотация. Стартиралата с фойерверки технологична концепция беше посочена като основна причина за срива на някога шестата по пазарна капитализация компания - Meta. След финансовия отчет за последното тримесечие акциите на компанията паднаха с близо 25% и от кандидат за клуба "1 трилион долара" в началото на годината миналия четвъртък бившата Facebook се оказа извън топ 20 на най-скъпите компании. Причината? Засиленият фокус на изпълнителния директор Марк Зукърбърг върху метавселената, твърдят анализаторите.

Но поставя ли това развитие на Meta под въпрос цялата концепция за създаване на виртуален свят, който се доближава по възможности до реалния? Не и според заключенията в доклада на американската консултантска агенция Analysis Group "The potential global economic impact of the metaverse".

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото








84% от компаниите - жертва на кибератаки

84% от компаниите - жертва на кибератаки

  • 0
  • 168


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК