Светът е футбол и технологии

Image by Rosy from Pixabay

Светът е футбол и технологии

Майя Бойчева-Манолчева
266 прочитания

© Image by Rosy from Pixabay


Най-технологичното Световно първенство по футбол започна. До 18 декември, освен че ще сме свидетели на двубои между най-добрите футболни отбори в света и ще очакваме в коя държава ще отиде купата, ще наблюдаваме и как технологиите навлизат все по-осезаемо в спорта. Ето някои от иновациите, които се използват по време на 22-ия поред мондиал, чийто домакин е Катар.

Полуавтоматична система за засада

Нова система ще помага на съдиите да вземат по-бързи и точни решения. Полуавтоматичната система за засада използва 12 камери, монтирани под покрива на стадиона, с които се проследяват топката и до 29 зони от тялото на всеки футболист (чрез които може да се извърши засада), 50 пъти в секунда, изчислявайки точната им позиция на терена.

Системата ще бъде подпомогната от официалната топка на шампионата Al Rihla, произведена от Adidas, която също е технологична иновация. В центъра ѝ е поставен специален сензор, който изпраща данни от удара по топката до стаята на видеореферите 500 пъти в секунда.

Чрез комбиниране на получените от камерите и от топката данни и прилагане на изкуствен интелект новата технология автоматизирано предупреждава видеореферите, когато топката е получена от играч, който се е намирал в засада. Преди да информират съдията на терена, те проверяват автоматично избраната точка за удар и автоматично създадената засада на база на изчислените позиции на крайниците на играчите. След като решението е потвърдено от съдията на терена, позиционните точки, които са били използвани за вземане на решението, се възпроизвеждат в 3D анимация, която описва позицията на крайниците на играчите в момента, в който топката е играна. Тази 3D анимация се показва на гигантските екрани на стадиона и се предоставя на партньорите на Международната футболна федерация (ФИФА) за излъчване. Целият този процес се случва в рамките на няколко секунди. За сравнение - на VAR системата са ѝ необходими 70 секунди.

Системата се тества близо две години, включително на световното клубно първенство в Абу Даби през февруари и по време на арабската купа миналата година.

VAR системата

Видеоасистент-рефер системата (VAR) беше включена в правилата на ФИФА през 2018 година и оттогава се използва като помощен инструмент на съдиите. Тя помага на арбитъра в четири ситуации: при определяне на голове и нарушения, водещи до гол; при определяне на наказания и нарушения, водещи до наказания; при директен червен картон (не втори жълт картон/предупреждение); и при грешна самоличност при присъждане на червен или жълт картон.

По време на мача екипът на VAR, разположен в специално обособена видеооперационната зала (VOR) в Доха, следи за грешки, свързани с тези четири ситуации. VAR екипът си комуникира със съдията само при ясни и очевидни грешки или сериозни пропуснати нарушения. Сигналът от камерите от осемте стадиона се предоставя на VOR чрез фиброоптична мрежа. Реферът на терена на всеки стадион разговаря с екипа на VAR чрез оптична радиосистема. Съдиите видеоасистенти имат достъп до 42 камери за излъчване, осем от които предоставят суперзабавени кадри, а четири - ултразабавени кадри. Повторенията на забавените кадри се използват главно при фактически ситуации, например за идентифициране на точката на контакт при физическо нарушение или позицията на нарушение. Повторенията с нормална скорост се използват за субективни преценки, например за определяне на степента на нарушението или дали играта с ръка е наказуема или не. В допълнение към камерите за излъчване екипът на VAR има достъп до кадрите от камерите, използвани от полуавтоматизираната технология за засада.

Екипът се състои от видеоасистент-рефер (VAR) и трима помощници на видеоасистент-рефера (AVAR). Трима оператори пък избират и осигуряват най-добрите ъгли на камерата.

Приложението FIFA Player

ФИФА в сътрудничество с FIFPRO разработи специално приложение, което дава възможност всеки играч да проследи представянето си след края мача. FIFA Player използва информация за професионалните играчи и представя следните данни:

  • Обогатени футболни данни, генерирани с помощта на данни за събития, заснети от екипа анализатори и комбинирани с данни за проследяване. Например дали даден играч е направил подаване или движение, за да получи топката, дали разиграването е довело до навлизане в противниковите зони и какъв натиск е упражнил върху опонента, който владее топката. Всички показатели се установяват спрямо дефинициите на FIFA Football Language.
  • Показатели за физическо представяне, събрани чрез системата за проследяване на стадиона, състояща се от множество камери около терена. Показателите включват изминато разстояние при различни прагове на скоростта, брой извършени действия със скорост над 25 км/ч и с максимална скорост, всички показани на позиционни топлинни карти.
  • Подобрени показатели на Football Intelligence, генерирани от екипа на ФИФА за анализ на представянето чрез разработване на серия от алгоритми и модели, които работят на живо и интегрират данни за събития и проследяване. Новите показатели предоставят иновативни начини за анализиране на играта, включително фазата на игра, събитията, прекъсващи линиите, местата за поемане на топката и натискът, приложен върху играча, който владее топката.

Всички тези данни се синхронизират с кадри от мачовете (от различни ъгли), за да могат играчите да видят ключовите моменти от собственото си представяне в детайли. Освен това множество снимки в действие, направени по време на всеки мач на световното, ще бъдат достъпни за играчите.

Топка на голлинията

Технологията на голлинията също не е нещо ново - използва се от 2014 година за незабавно определяне дали цялата топка е преминала голлинията, но претърпява своите модификации. Системата използва 14 високоскоростни камери, монтирани на козирката на стадиона/под покрива. Информацията се предава в рамките на една секунда, а съдиите получават сигнала на своите часовници. Въз основа на тази информация реферът може да отсъди дали е имало гол или не. Данните от камерите се използват и за създаване на 3D анимация, която да визуализира решението за феновете пред телевизора и на гигантския екран в стадиона. Технологията се тества от независими организации преди началото на турнира. Освен това реферът проверява преди началото на всеки мач дали системата е включена и правилно калибрирана.

Екосистемата с данни

Екосистемата с футболни данни на ФИФА представлява сложна мрежа от няколко източника на данни, процесори на данни и слоеве за разпространение, предоставящи последователни и висококачествени данни на всички заинтересовани страни. В основата ѝ стои футболният език на ФИФА. Езикът разбива подробно всяка област на играта и предоставя оперативни дефиниции и множество видеопримери за ясно дефиниране на всяко действие.

  • Събиране на данни от мача

По време на процеса на събиране на данни се записва всяко действие, извършено на игралното поле, като пасове, удари, смени, решения на съдиите на мача и др. Целта на процеса на събиране на данни на живо е да осигури възможно най-високо качество и богатство на данните в рамките само на няколко секунди след като действието на игралното поле се е случило. Това се постига чрез разделяне на процеса на събиране на данни на живо на няколко стъпки, създавайки различни слоеве от данни. Опитни анализатори, известни като "говорители", са на стадиона, следят случващото се на игралното поле и съобщават информацията на т.нар. писател, който въвежда информацията в системата. Говорителят транскрибира действията на терена, използвайки лесен език, така че писателят да може лесно да въведе цялата тази информация в системата и данните да бъдат доставени на живо до получателите на данни. Проверката на данните на живо и събирането на втори слой данни с допълнителна информация се извършват от двама наблюдатели. Докато най-важната и подходяща информация се улавя директно от говорителя, двамата наблюдатели на живо добавят стойност към тези събития.

  • Събиране на позиционни данни

За събиране на позиционните данни (координати x; y) на всички играчи, съдиите и топката на всичките осем стадиона е инсталирана най-съвременна система за оптично проследяване. Тя е в състояние да улови позиционирането на играча няколко пъти в секунда с точност до сантиметър. Тези данни не само отразяват позицията на играча, но могат да се използват и за изчисляване на скорост, разстояние и посока на игра. Показателите се използват за по-задълбочени спортни анализи и за подобряване на физическото и тактическото представяне на играчите.

Всичките тези данни са събрани в една платформа, която FIFA предоставя на всички заинтересовани страни - на участващите отбори, треньори, играчи и медиите.

Система за охлаждане

В седем от осемте стадиона е изградена революционна технология, която поддържа температурата на въздуха в стадиона по-ниска. На около един километър от всеки стадион се намира енергийна централа, която охлажда вода и чрез тръби я отвежда до стадиона. Студената вода охлажда въздуха, който бива изтласкан чрез вентилационни отвори до терена и под седалките на зрителите. Системата е разработена от учени от Катарския университет, като за целта е бил разработен 3D модел на стадион. Създадена е за две години - от 2015 до 2017 година, а през 2019 година беше тествана по време на Световното първенство по лека атлетика, провело се в Доха.

Единственият стадион, който няма такава система, всъщност използва естествената вентилация - намира се в близост до брега.

Най-технологичното Световно първенство по футбол започна. До 18 декември, освен че ще сме свидетели на двубои между най-добрите футболни отбори в света и ще очакваме в коя държава ще отиде купата, ще наблюдаваме и как технологиите навлизат все по-осезаемо в спорта. Ето някои от иновациите, които се използват по време на 22-ия поред мондиал, чийто домакин е Катар.

Полуавтоматична система за засада

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК