Имат ли бъдеще големите блокчейн консорциуми?

Maersk

Имат ли бъдеще големите блокчейн консорциуми?

Засега изглежда, че успяват проектите с по-тесен обхват

Александър Главчев
539 прочитания

Maersk


Предстоящото прекратяване на един от най-големите блокчейн проекти за проследяване на доставки може да е знак, че подобни скъпоструващи проекти, управлявани от консорциуми, са обречени. "Те успяват само когато всички страни са на една и съща печеливша вълна и е налице ясна демонстрируема възвръщаемост на инвестициите, когато приложението бъде внедрено", пише Авива Литан, вицепрезидент анализатор в Gartner Research. Според нея това може да е краят на скъпите корпоративни блокчейн проекти. Поне засега.

Припомняме, че преди дни стана ясно, че датската логистична компания Maersk възнамерява да закрие своята блокчейн платформа TradeLens в началото на следващата година. Тя се разработва в партньорство с IBM от 2018 г. с цел внедряване на цифрови вериги за доставки и проследяване движението на товари в реално време. От Maersk подчертаха, че сама по себе си разработката е успешна, но проектът не е е набрал необходимата критична маса, за да може такова решение да бъде внедрено на практика.

[ Четете още: Какво представлява блокчейн ]

В началото пилотният проект изглеждаше обещаващ, тъй като първоначално събра 94 ранни участника и 20 пристанищни оператора, които искаха да изпробват доколко такова техническо решение може да направи проследяването на глобалните пратки по-евтино и прозрачно и ефективно. Maersk твърди, че днес TradeLens покрива 60% от световната контейнерна търговия.

Трябва да се отбележи, че за разлика от използвания в TradeLens т.нар. "permissioned" блокчейн (т.е. такъв с ограничен достъп или корпоративен) в криптовалутите като Bitcoin или Ethereum се използва "permisionless" модел (с публичен достъп). В първия случай се прилага централно централно контролирана технология за разпределен регистър, която позволява достъп само за проверени членове. Това идва за сметка на намалени възможности за децентрализация, нещо което често се посочва за едно от основните предимства на блокчейн. Целта е да се намери верен баланс, така че участниците да виждат бизнес важни бизнес за компаниите транзакции в реално време и да се възползват от предимствата на дигитализацията.

Непостижим (засега) мащаб

Според Авива Литан повечето организации просто не са виждали как ще получат възвръщаемост от участието си. "Те харчеха повече, отколкото си възвръщаха по отношение на финансовата стойност. Освен това IBM вече не желае да поема загуби от корпоративните си блокчейн проекти и постепенно напуска блокчейн бизнеса."

Компанията работи върху още няколко проекта, базирани на технологията,включително Blockchain World Wire (глобална мрежа за плащания) и Food Trust (за проследяване на вериги за доставка на храни от ферми до рафтове в магазини).

Въпреки че са налице проблеми с мащабирането, свързани с платформата Hyperledger Fabric (платформа с отворен код на Linux Foundation), на която е базиран TradeLens, в крайна сметка броят на участниците в проекта "просто не беше достатъчен", коментира Марта Бенет, главен анализатор и вицепрезидент във Forrester Research, цитирана от Computerworld.

С други думи, въпреки сериозните цифри от по-горе, проектът е привлякъл твърде малко участници за да стане рентабилен. Според Бенет нито една от азиатските/китайските фирми за контейнерни превози не са се присъединили към TradeLens, а един от големите европейски спедитори дори е част от Global Shipping Business Network (GSBN) - конкурентен логистичен блокчейн проект.

Според Авива Литан от Gartner добрата новина е, че разходите за корпоративни блокчейн проекти започват да намаляват. Налице са и успешни примери, като общото между доставчиците на "блокчейн като услуга", сред които са Kaleido, Settlemint, Shelterzoom, Vendia и др., е че те залагат на далеч по-тесни като обхват приложения. Важен плюс е и, че разработките могат да се използват за множество клиенти и сценарии.

Settlemint, например, реализира проекти за вериги за доставки с щата Джаркханд в Индия за проследяване на разпространението на семена до почти 900 хил. фермери. Белгийската пивоварна AB InBev пък използва подобна система, за да си осигури прозрачност на веригата за доставки за пиещите бира, така че последните да знаят откъде е хмелът в бутилката пред тях.

Vendia пък работи с автомобилния производител BMW за внедряване на решение, което проследява и съпоставя дефекти в множество области от тяхната верига за доставки, така че компанията да може по-добре да разпределя разходите си. Vendia също работи с ИТ интегратора и консултант Atos, за създаване на единна система за записи в сложната верига за презастраховане.

Светло бъдеще?

Корпоративният блокчейн продължава да е обещаваща технология, имаща нужда от лидерство и финансиране, пише Forbes. Провалът на TradeLens не означава че технологията или подобна мащабна идея са с изчерпан потенциал.

Според Gartner корпоративните проекти са сложни и за ранните блокчейн реализации това означава изобилие от персонализиран код, скъпи консултации и недоволни участници в консорциума, които не са успели да задоволят нуждите си.

Една от тенденции в ИТ в момента е в посока опростяване чрез по-модерни техники за обмен на данни и програмиране, многократно използваем код, улеснени интерфейси и т.н.

Според Авива Литан опитът на Maersk е доказал, че идеята работи, но и че е трудно да се задоволят толкова много страни. Може би следващият опит, който вероятно ще стъпи върху технология от следващо ниво, ще успее да събере необходимата критична маса.

Предстоящото прекратяване на един от най-големите блокчейн проекти за проследяване на доставки може да е знак, че подобни скъпоструващи проекти, управлявани от консорциуми, са обречени. "Те успяват само когато всички страни са на една и съща печеливша вълна и е налице ясна демонстрируема възвръщаемост на инвестициите, когато приложението бъде внедрено", пише Авива Литан, вицепрезидент анализатор в Gartner Research. Според нея това може да е краят на скъпите корпоративни блокчейн проекти. Поне засега.

Припомняме, че преди дни стана ясно, че датската логистична компания Maersk възнамерява да закрие своята блокчейн платформа TradeLens в началото на следващата година. Тя се разработва в партньорство с IBM от 2018 г. с цел внедряване на цифрови вериги за доставки и проследяване движението на товари в реално време. От Maersk подчертаха, че сама по себе си разработката е успешна, но проектът не е е набрал необходимата критична маса, за да може такова решение да бъде внедрено на практика.

Как да защитим работата на модерната фабрика
Съдържание от КОНТРАКС
Интелигентното видеонаблюдение влиза в умните фабрики
Съдържание от Коника Минолта Бизнес Солюшънс България
ERP системите в сърцето на умната фабрика
Съдържание от Тим ВИЖЪН България

Най-новото






ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

  • 1
  • 151




Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК