Световният пазар на електрически велосипеди е достигнал 17.56 милиарда долара през 2021 г. и се очаква да расте със средно 9.6% годишно до 2030 г., когато ще достигне 40.98 милиарда долара, сочат данни на анализаторската компания Precedence Research.

Електрическите велосипеди предлагат огромен потенциал за ръст в Европа, където се разглеждат като по-екологични алтернативни превозни средства. Предвижда се продажбите да се повишават и в САЩ паралелно с приемането на съответните законови разпоредби. Също така очакваното възстановяване на продажбите в Китай се очаква също да подкрепи пазара през следващите години.
Електрическите велосипеди (или е-велосипеди) са подобни на тези, задвижвани от хора, но са оборудвани с малък електрически мотор, който подпомага или замества въртенето на педалите. Някои модели предлагат активиране на двигателя чрез лост на кормилото, а други - при завъртане на педалите. На пазара обикновено се отделят три класа e-велосипеди. Те обикновено се категоризират в два скоростни диапазона - до 25 км/ч и до 45 км/ч.

Основните части на е-велосипеда включват батерия, електрически мотор, контролер, лост за ускорение, сензори за въртящ момент, въртене на педалите, оборотите на колелата и др. Батериите и моторът са най-скъпите компоненти и формират основната част от цената на продукта.
Нараства търсене на екологичен транспорт
Поради все по-натоварения живот и необходимостта от ежедневно пътуване до работното място за много хора се оказва необходимо притежаването на лично превозно средство. На фона на това е налице и увеличаваща се загриженост по отношение на опазването и поддържането на околната среда за бъдещите поколения. Тези фактори създават интересна смесица от изисквания както за обществото, така и за правителствата, като електрическите велосипеди са особено удачен избор - нещо, което се вижда от увеличаващото се търсене.
Допълнителни фактори в тази посока ще бъдат и очакваните ограничения във все повече градове и региони за нивата на въглеродни емисии. Последното скоро ще стане факт и в българската столица. От 1 декември 2023 г. ще влязат в сила нискоемисионни зони, до които няма да имат достъп най-старите и замърсяващи автомобили. Сам по себе си този факт надали ще предизвика революция на алтернативната мобилност в София, особено имайки предвид, че засега се очаква правилата да важат само през зимните месеци, когато нивата на замърсяване са най-високи. Посоката на развитие обаче е повече от ясна.

Европа е най-бързо развиващият се пазар
Европейският регион представлява приблизително 39% от пазара на електронни велосипеди. Най-големият пазар е Германия, следван от Франция и Италия.
В Германия е-велосипедите често са предпочитан начин за пътуване в рамките на градовете. Те се използват както за спорт, така и за почивка. Все повече хора гледат на тях като чиста, тиха и спестяваща място алтернатива на градския транспорт.
В страни като Франция, Италия, Холандия и Испания също е налице голямо търсене на електронни велосипеди. Някои от най-често посочваните причини са ползите за здравето, ползите за околната среда, намаляването на разходите, избягването на задръстванията и т.н. В Холандия например е установено, че една четвърт от всички европейци са готови да пътуват до работа с електрически велосипеди.
Също така е-велосипедите могат да заемат и важна роля в концепции като т.нар.
15-минутен град
Това е урбанистична планировъчна идея, при която повечето ежедневни нужди и услуги като работа, пазаруване, образование, здравеопазване и свободно време трябва да бъдат леснодостъпни - на не повече от 15 минути пеша с велосипед от всяка точка на града. Подходът има за цел да намали зависимостта от автомобилите, да насърчи здравословен и устойчив живот и да подобри цялостното качество на живот на жителите на града. В много райони карането на велосипед в продължение на няколко километра за покупки, по работа или за развлечение може да бъде трудно - особено за по-възрастни хора. Вероятно тук може да се добави и една от най-често срещаните критики по отношение на използването на велосипеди в ежедневието: "Ще се изпотя, докато стигна до офиса." Във всички тези случаи е-велосипеди биха могли да са особено удачна алтернатива.
Умните градостроители по света инвестират в технологии, които насърчават здравето и благосъстоянието на техните граждани. Градската мобилност е една от областите, върху които фокусът е най-силен. Двуколесните превозни средства предлагат по-здравословно пътуване от возенето в автомобили или по релси, електрическите велосипеди могат да осигурят упражнения с ниско натоварване, което ги прави жизнеспособна опция за хора от на практика всякакви възрастови групи и нива на физическа подготовка.
Градското колоездене у нас често се счита за запазена територия най-вече за здравите и безстрашните, но добавянето на електрически двигател отваря този вид транспорт за по-широка група хора, която не е задължително да ги използва за изгаряне на въглехидрати. Един е-велосипед може да работи само на батерия или чрез въртене на педалите, но оптимална енергийна ефективност се постига, като се правят и двете едновременно. Това позволява на ездачите да изминават повече за по-малко време, да пренасят по-тежки товари и т.н.
Електрическите велосипеди могат да спестяват на потребителите споменатото изпотяване, което ги може да ги превърне в жизнеспособен вариант за тези, които носят костюм или рокля на работа - особено ако се окаже, че пътуването на две колела е съпоставимо или по-кратко от ползването на градски транспорт или автомобил. Някои работодатели на Запад обръщат внимание на този аспект, предлагайки на служителите си специални стимули за ползване на е-велосипеди за ходене работа. Що се отнася до ползите за физическото здраве, изследователи от Копенхаген, Дания, съобщават, че жителите, които карат велосипед, търсят сумарно 1,1 млн. по-малко дни болнични всяка година.
Технологични тенденции
Една от най-важните сфери на развитие в технологиите за електрически велосипеди е разработването на по-мощни и ефективни двигатели. Традиционните двигатели доскоро предлагаха с ограничена мощност, което затрудняваше водачите да се справят с изкачвания по хълмове или насрещен вятър. Модерните електрически мотори обаче предлагат значително повече мощност, позволявайки на водачите да се справят дори с най-трудните терени. Освен това новите подобрения в дизайна им доведоха до повишена ефективност и по-дълъг живот на батерията.
Друга интересна технологична тенденция в сферата е развитието на интелигентни е-велосипеди. Тези превозни средства са оборудвани с усъвършенствани сензори и функции за свързване като GPS проследяване, Bluetooth и дори вградени навигационни системи. Тези технология позволява на водачите да проследяват както своите физически показатели, така и да следят живота на батерията си и дори да планират маршрути предварително. Освен това някои електрически велосипеди имат вградена система против кражба, която предупреждава собственика, ако велосипедът се премества без негово разрешение.
Интересна посока на развитие, която става все по-популярна сред потребителите и може да увеличи потенциала на е-велосипедите като основа за транспортни услуги, е използването на сменяеми батерии, което позволява увеличаване на изминатото разстояние без необходимост от зареждане. Това може да е особено полезно за хора, които често пътуват на дълги разстояния, или за компании, предлагащи велосипеди под наем. По този начин по-голяма част от велопарка може да е в движение, а за зареждане да се превозват само батериите.
Някога считани за нишови, електрическите велосипеди все повече се превръщат в основен транспорт в рамките на града за много хора, включително в България, и основно в топлата част на годината. Допълнително, бидейки по-практични от автомобилите и по-удобни и безопасни от тротинетките, те все по-често започват да участват в модерни урбанистични идеи.

Световният пазар на електрически велосипеди е достигнал 17.56 милиарда долара през 2021 г. и се очаква да расте със средно 9.6% годишно до 2030 г., когато ще достигне 40.98 милиарда долара, сочат данни на анализаторската компания Precedence Research.
