Специално издание

Digitalk Report | Мобилността след електрическата перфектна буря

Февруари 2023

Digitalk Report | Мобилността след електрическата перфектна буря
Digitalk Report | Мобилността след електрическата перфектна буря

Февруари 2023

PDF

До 2030 ще споделяме таксита, коли и летящ превоз

Shutterstock

До 2030 ще споделяме таксита, коли и летящ превоз

Майя Бойчева-Манолчева
36485 прочитания

Shutterstock


Между 500 милиарда и един трилион долара ще достигнат глобалните приходи от споделена мобилност през 2030 г., предвиждат анализаторите от McKinsey. Според техните данни това означава средногодишен ръст между 14% и 19% за периода 2019 до 2030 г. В Европа също се очаква сериозен растеж, като от пазар, възлизащ на 70 млрд. евро, през 2030 г. той ще достигне обем от 150 до 200 млрд. евро.

Digitalk Report | Електрическата перфектна буря в мобилността

Докладът може да бъде свободно изтеглен в PDF тук

Темпът на развитие ще бъде основно повлиян от няколко фактора - доколко този тип услуги се приемат от потребителите, какви са регулациите във всяка държава и как ще се развиват технологиите. И все пак, кои са основните двигатели на споделената мобилност?

1. Споделени таксита

Платеният пътнически превоз обхваща електронното споделено "такси", т.е. индивидуалното или груповото използване както на лицензирани, така и на нелицензирани шофьорски услуги, заема най-голям дял от пазара. Приходите от този тип превоз са възлизали на 120 - 130 млрд. долара през 2019 г., а до 2030 г. те ще са между 450 и 860 млрд. долара. Тук гигантите остават глобалната компания Uber с над 37% пазарен дял (според Statista), китайската Didi Chuxing, която оперира предимно в Азия, с над 32%, и Lyft, която покрива САЩ и Канада, с близо 10%.

В бъдеще тази категория ще включва и споделени автономни превозни средства като роботаксита и робомаршрутки, обясняват от McKinsey.

2. Споделена микромобилност

Това е вторият по приходите сегмент. В него влизат услугите за споделено използване на електрически тротинетки, е-велосипеди и е-мотопеди. Тук прогнозите са за ръст на глобалните приходи от 1 до 3 млрд. долара през 2019 г. до 50 и 90 млрд. долара през 2030 г.

В България също споделената микромобилност навлиза, като вече се използват платформите за тротинетки под наем Lime, Hobo, Bin Bin, Brum, за велосипеди под наем Evelo, Eljoy, Cyrcl, за мотопеди под наем Shareascoot и др.

3. Споделени автомобили

Споделянето на автомобили е услуга, подобна на наемането, при която потребителите наемат и използват коли, предоставени от определена компания, за кратък период от време и на едно географско място. Колите могат да съответно да се връщат на началната спирка или на свободно избрано място. Тук попадат и т.нар. (P2P) услуги - когато собствениците на коли преотстъпват колите си срещу заплащане. В този сегмент ръстът се очаква да е по-малък - от между 7 и 10 милиарда долара до 10 - 15 млрд. през 2030 г. Причините за това според анализаторите са три:

  • Клиентите

Понякога клиентите не могат да намерят свободни превозни средства или пък не им е удобно да оставят автомобилите на определеното място (ако това се изисква). Има и клиенти, които предпочитат да се возят, а не да шофират, и да използват съответното време за работа, преглед на пощата, комуникация в социалните мрежи и т.н.

  • Градски проблеми

Хората обикновено използват споделените автомобили в допълнение към съществуващите си лични превозни средства, като по този начин реално се увеличава броят на колите по пътя, което води до повече проблеми с паркирането и задръстванията, коментират експертите.

  • Скъп ресурс

Изграждането и експлоатацията на автомобилен парк е скъпо поради високите разходи за активите. Това ограничава броя на потенциалните конкуренти. Според анализаторите по-евтините превозни средства, които вече са в процес на разработка, могат да помогнат с този проблем.

В България платформата за споделени електромобили Spark активно се развива. Неотдавна от "Райд Шеър България" (компанията, която стои зад Spark) заявиха, че добавят 100 нови автомобила, с което автопаркът вече надхвърля 650 превозни средства. Компанията оперира в Литва, България и Румъния, а сред плановете ѝ до края на година стои навлизане и на германския пазар, а впоследствие - и на полския. У нас присъства в София и Пловдив, като се очаква през 2024 г. да навлезе и във Варна.

4. Градска въздушна мобилност

Четвъртият сегмент включва летящите електрически превозни средства, които транспортират потребители по въздух, с пилот или автономно. При тях се очаква десетократен ръст - от под $1 млрд. до над $10 млрд. през 2030 г. Разбира се, тези прогнози са доста хипотетични, тъй като градската въздушна мобилност е напълно нов сегмент, който зависи от бързината, с която страните регулират и сертифицират летателните машини, доколко въобще потребители ще са склонни да приемат този нов тип превоз и отново от технологията, която и тук е ключова.

Какво предстои

Според анализаторите от McKinsey налагането на споделената мобилност ще бъде водено от три основни прехода. На първо място е преминаването от индивидуално към съвместно използване на превозните средства. Основната причина за това е по-ниската цена на превоза за индивида и удобството, тъй като това реално е услуга от врата до врата.

Втората тенденция е преминаване от самостоятелно шофиране към споделени автономни превозни средства. Роботакситата и робосовалките може да се окажат търсеният от всички достъпен вариант и дори да направят притежанието на коли ненужно.

На трето място според експертите е преминаването от използване на по-големи към по-малки превозни средства. Това може да реши редица градски проблеми като трудното намиране на място за паркиране. Според данните на компанията близо 70% от потребителите са готови да използват превозни средства за микромобилност за пътуване до работното място.

Между 500 милиарда и един трилион долара ще достигнат глобалните приходи от споделена мобилност през 2030 г., предвиждат анализаторите от McKinsey. Според техните данни това означава средногодишен ръст между 14% и 19% за периода 2019 до 2030 г. В Европа също се очаква сериозен растеж, като от пазар, възлизащ на 70 млрд. евро, през 2030 г. той ще достигне обем от 150 до 200 млрд. евро.

Digitalk Report | Електрическата перфектна буря в мобилността

Докладът може да бъде свободно изтеглен в PDF тук

Най-новото





"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

  • 0
  • 520





Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК